علائم تجاری

مقررات مرتبط با صلح‌ و‌ سازش در قوانین|دفتر حقوقی موکل

 دعاوی در بسیاری از موارد می تواند به سازش ختم شود چرا که طرفین خود به وضوح می دانند حق با چه کسی است یا از روی لج بازی اقدام به طرح دعوا کرده اند و به همین دلیل در دادگاه تصمیم به سازش می گیرند یا با پیشنهاد وکلای طرفین مبنی بر سازش مواجه می شوند همچنین امکان پیشنهاد سازش از طریق قاضی نیز وجود دارد.
 

 سازش یکی از راه حل هایی است که برای رفع اختلاف و خاتمه دادن به دعوا در کنار دیگر شیوه های حل اختلاف مانند حل و فصل دعاوی به شیوه داوری مورد استفاده قرار می گیرد.
سازش در لغت به معنای صلح و آشتی و سازگاری میان طرفین دعوا است و در قرآن نیز از سازش به معنی دفع مرافعه و پایان دادن به دعوا سخن به میان آمده است.
هر شخص اعم از حقیقی یا حقوقی می تواند در هر مرحله ای پیش از اقامه دعوا یا پس از آن برای حصول سازش با طرف مقابل از دادگاه صالح به طور کتبی درخواست سازش کند.
دادگاه پس از درخواست سازش وقت رسیدگی تعیین کرده و طرفین را دعوت می کند فلذا باید در دعوت نامه قید شود که شخص مورد نظر برای سازش دعوت می شود.
چنانچه طرفین حاضر به سازش نباشند دادگاه آنها را برای طرح و اقامه دعوا راهنمایی خواهد کرد. سازشی که میان طرفین واقع می شود ممکن است به دو صورت سازش در دادگاه و سازش خارج از دادگاه صورت می گیرد.

 

  سازش در دادگاه

طرفین می توانند پس از اقامه دعوا در دادگاه سازش کنند، موضوع سازش و شرایط آن در صورت مجلس قید می شود و پس از آن دادگاه ختم رسیدگی به سازش را اعلام کرده و گزارش اصلاحی صادر می کند. گزارش اصلاحی نوعی تثبیت قرارداد طرفین دعوا است.
چنانچه قسمتی از مفاد سازش نامه جنبه اجرایی داشته باشد، دادگاه در گزارش اصلاحی قید می کند و باید به گونه ای تنظیم شود که در مراجع دیگر قابلیت استناد داشته باشد و به طور کلی نقش دادگاه همچون دفتر اسناد رسمی است.

 

سازش در خارج از دادگاه

سازش در خارج از دادگاه ممکن است نزد مأموران رسمی در دفاتر اسناد رسمی صورت گیرد یا بدون حضور چنین مأمورانی به موجب سند عادی انجام شود. طرفین دعوا می توانند نسبت به موضوع دعوایی که در دادگاه مطرح است، در دفتر اسناد رسمی سازش نامه تنظیم کرده و به دادگاه صالح تقدیم کنند. طرفین باید نسبت به صحت سازش نامه عادی، در دادگاه اقرار کنند که این موضوع موجب مختومه شدن موضوع مورد دادرسی می شود.
در مواردی سازش به وسیله داور نیز قابل پذیرش است که در این صورت اختیار حل و فصل دعوا به شیوه صلح و سازش به داور اعطا می شود و اگر داور خارج از حدود اختیارات خود دعوا را با سازش ختم کند، رأی صادره توسط وی باطل می شود و قابلیت اجرا نخواهد داشت. نسبت به آن دسته از دعاوی که در صلاحیت شورای حل اختلاف است، طرفین می توانند درخواست سازش کنند و شورای حل اختلاف گزارش اصلاحی تنظیم می کند. گزارش اصلاحی که توسط شورای حل اختلاف نیز صادر می شود، قطعی بوده و غیر قابل اعتراض است.
سازش نامه در صورتی دارای اعتبار است که مخالف صریح قانون یا نظم عمومی و اخلاق حسنه نباشد. دخواست سازش باید مربوط به اموری باشد که طرفین بتوانند به طور قانونی آن را اعمال کنند؛ به طور مثال نمی توان نسبت به دعوای ورشکستگی یا اموال عمومی و دولتی درخواست سازش کرد.
سازش نامه از دعاوی غیرمالی محسوب شده و سندی است که همانند احکام دادگاه ها لازم الاجرا است و علاوه بر طرفین دعوا بین وراث و قائم مقام قانونی آنها معتبر است بنابراین دادگاه می تواند به درخواست ذی نفع برای اجرای مفاد آن اجراییه صادر کند.

 

منبع

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید