علائم تجاری

فرهنگ مراجعه به محاکم دادگستری و مراجع قضایی |دفتر حقوقی موکل

شاید برای بسیاری از افراد اتفاق افتاده باشد که هنگام مراجعه به برخی مراکز رادیولوژی یا سی تی اسکن، بروشوری حاوی اطلاعاتی اجمالی در خصوص روند گام به گام مراحل عکسبرداری، پیش نیاز و پس نیازهای آن ارایه می شود که مطالعه آن، منجر به ایجاد ارتباط بهتر بیمار با پروسه صفر تا صد درمان است.

 

 

دفتر حقوقی موکل، ارائه دهنده خدمات حقوقی توسط وکلای پایه یک دادگستری در سراسر ایران

درخصوص مسایل جاری در مراجع قضایی نیز انتظار می رود جامعه ما به چنان بلوغی برسد که یکی از پیش نیازهای مراجعان این باشد که در ابتدا جویای راهنمایی باشند که به طریقی با مسایل حقوقی حوزه مربوطه، آشنا شوند تا امکان بهره گیری بهینه تری از خدمات قضایی فراهم شود. در این ارتباط از آنجایی که اطلاعات نسبی مراجعان، در کاهش دغدغه های طرفین دعوی و نیز کادر قضایی و اداری مؤثر است، به جمع آوری آموزه های رفتاری در این خصوص در قالب «اگر به دادسرا یا دادگاه رفتید پرداخته شده تا با اهتمام طرفین دعوی هنگام مراجعه به محاکم دادگستری و مراجع قضایی، راهگشای برخی مشکلات آنها باشد.


اگر به دادسرا یا دادگاه رفتید:
سعی کنید از هر اتاقی به عنوان اطلاعات استفاده نکنید چرا که ممکن است موجب زحمت کارمندان شود و با این جمله روبرو شوید: «اینجا اطلاعات نیست بنابراین به محل اطلاعات یا به دفتر کل مراجعه کنید.
با کارمندان پرخاش و تندی نکنید. آنها هم از میان شما و همچون شما شهروند این جامعه هستند. در صورت مواجه شدن با خستگی بیش از حد کارمند، کمی تأمل و سکوت کنید تا آماده پذیرش شما شوند.

از کارمند فقط در حیطه توانایی هایش انتظار انجام کار داشته باشید. توقع خارج از مسئولیت کارمند موجب توقف سیر اداری پرونده شما می شود.
به گزارش روابط عمومی معاونت فرهنگی قوه قضاییه، به اعتبار احترام قاضی در مسند قضاوت بدون اجازه وارد اتاق نشوید. صحبت های طرف دیگر دعوا را قطع نکنید و بدون اجازه قاضی صحبت نکنید. توجه داشته باشید چه در محضر قاضی و حتی در جاهای دیگر به طرف مقابل خود یا وکیل وی جسارت نکنید و تنها ادعا یا دفاع خود را مطرح کنید.

سعی کنید درب اتاق قاضی را نیمه باز نگذارید و از شکاف درب به داخل اتاق نگاه نکنید و در کنار درب اتاق قاضی ازدحام نکنید چرا که موجب می شود قاضی تمرکزش را از دست بدهد و برای قضاوت بی طرفانه دچار زحمت شود.
با علامت و اشاره چشم و سر، منشی دادگاه و دادسرا را به بیرون صدا نکنید چرا که این عمل قاضی را به شدت ناراحت می کند. پس با احترام برخورد کنیم. علامت و اشاره در شأن ارباب رجوع و کارمندان اداری که خدمتگزار مردم هستند نیست. بهتر است که درب بزنید و از قاضی اجازه بگیرید و بگویید با منشی او کار دارید. به طور قطع قاضی با احترام به شما اجازه این کار را خواهد داد.

هرگز به دنبال شناسایی اقوام و بستگان قاضی نباشید تا حرف خود را به قاضی برسانید چرا که باعث زحمت شما و بستگان قاضی خواهد شد.
به رجزخوانی های طرف دیگر دعوا توجه نکنید، چرا که رجزخوانی یکی از آیین های جنگ برای مرعوب کردن حریف مقابل است. اختلاف بین شما و طرف دیگر در واقع نوعی جنگ است اما متفاوت با جنگ های متداول. مبادا این گونه فکر کنید یا نتیجه بگیرید که رجزخوانی های طرف مقابل از نظر قاضی صحت دارد. این نتیجه گیری فقط یک خطای ذهنی است و شما را از دفاع هوشمندانه غافل می کند.

از مراجعه به قاضی یا کارمند در داخل سالن و سؤال در مورد پرونده تان خودداری کنید چرا که موجب سوءتفاهم خواهد شد. پس از برگشت قاضی و کارمند به اتاق خود با اجازه وارد اتاق شوید.
به این نکته توجه کنید که هر اقدام قاضی مبنا و دلیل قانونی دارد و او چنین فرصتی ندارد که آیین قضاوت را برای شما شرح دهد. در این خصوص می توانید با وکیل و مشاور حقوقی مشورت کنید.
پای صحبت کسانی ننشینید که برای شما فلسفه بافی می کنند، چرا که این کار باعث می شود یک پیش زمینه منفی از کار قاضی در ذهن شما ایجاد شود و این نخستین گام شکست شماست.

تا حد امکان سلام یا پیغام کسی را به قاضی نرسانید. چنانچه وانمود کنید با مسئولی ارتباط دارید در ذهن قاضی بازتاب منفی ایجاد خواهد شد. حتی اگر شما آن را احساس نکنید.
در نظر داشته باشید هرچند قاضی بسیار صبور است اما ممکن است قبل از حضور شما صحنه یا برخوردی او را ناراحت کرده باشد. در این موارد مدتی سکوت کنید یا از او بخواهید در فرصت مناسب دیگری نزدش بروید.

ممکن است مراجعه شما برای پاسخگویی به ادعایی باشد که علیه شما مطرح شده و مسلم است که قاضی بلافاصله شما را مواخذه نخواهد کرد بلکه از طرف مقابل، خواهد خواست برای ادعای خود دلیل و مدرک ارایه دهد سپس آن را با شما مطرح خواهد کرد و پاسخ شما را خواهد شنید. چنانچه شما برای بیان شهادت و گواه به دادگاه مراجعه کردید قاضی حسب مورد بدون حضور دو طرف اختلاف اظهارات شما را خواهند شنید پس بدون واهمه از حضور آنها واقعیت را بیان کنید و همواره این فرمایش مولای متقیان علی (ع) رابه خاطر داشته باشید که می فرمایند: «همیشه حقیقت را بر زبان آورید حتی اگر به زیان خود شما باشد.
برای رساندن نامه خود به دست قاضی ضرورتی ندارد که نزد مقام مافوق بروید چرا که آن مقام، کار خارق العاده ای انجام نخواهد داد بلکه از قاضی می خواهد که طبق مقررات عمل کند.

به خاطر داشته باشید ادای سوگند ضوابط و مقررات خاصی دارد. به عبارت دیگر اگر فردی به جان خود و خویشاوندان خود قسم بخورد قاضی به او بیشتر توجه نمی کند بلکه اگر تحت شرایطی قاضی مورد را شایسته قسم بداند از فرد مورد نظر خواهد خواست که سوگند یاد کند.
در نظر داشته باشید که قاضی برای رسیدگی به پرونده فقط از دستورات قانون تبعیت می کند بنابراین آنچه را قانون به او اجازه داده است انجام می دهد نه هرآنچه را که شما درخواست می کنید.

ممکن است در سالن انتظار با فرد یا افرادی برخورد کنید که به جای راهنمایی قانونی وانمود کنند که می توانند مشکل شما را از راه های مختلف حل کنند. هرگز به آنها اعتماد نکنید چرا که آنها فقط به منافع خود می اندیشند.
در سالن انتظار با دیگران درد دل نکنید. ممکن از اشخاصی اطلاعاتی از شما به دست آورند و از آن سوءاستفاده کنند.
ممکن است نتیجه رسیدگی به پرونده بین شما و طرف مقابل به ضرر شما باشد، بحث و جدل در این مورد بی فایده است ضمن آنکه دو طرف دعوا طبق قانون می توانند به حکم قاضی اعتراض کنند.

چنانچه شما به حق خود رسیدید نیازی به تقدیر از قاضی نیست زیرا احقاق حق وظیفه یک قاضی است و همین که حق مظلوم را باز پس گیرد بهترین هدیه برای اوست.
ممکن است پس از صحبت با قاضی احساس کنید نتوانسته اید تمام حرف های خود را بیان کنید در این صورت نگران نباشید. می توانید مطالب خود را در نامه ای بنویسید، آن را امضا کرده و تسلیم قاضی کنید. او قطعاً به نوشته شما توجه خواهد کرد.
ممکن است قاضی یا کارمندان دادگاه یا دادسرا به طور تصادفی در همان محل اقامت شما سکونت داشته باشند یا در همان مدرسه یا دانشگاه سابق شما تحصیل کرده باشند. در این گونه موارد، خطاب کردن او با اسم کوچک در محل کارش پسندیده نخواهد بود و شاید درخواست شما از وی برای انجام امور قضایی به دلیل سابقه آشنایی قبلی، خوشایند نباشد.

اگر برای بار نخست به دادگاه یا دادسرا می روید حتماً شماره پرونده خود را بگیرید تا در مراجعات بعدی همراهتان باشد زیرا بدون ارایه شماره، پیدا کردن پرونده شما غیرممکن یا بسیار مشکل خواهد بود.
از تصمیمات قاضی هرچند به ضرر شما باشد تفسیر منفی نکنید. از این راه می توانید به او کمک کنید که تا با آرامش بیشتر و به دور از دغدغه های فکری به اعتراضتان رسیدگی کند.

بهتر است تقاضا و درخواست خود را در زمانی که با قاضی جلسه دارید مطرح کنید و در مواقع دیگر درخواست خود را به صورت کتبی به دفتر قاضی تسلیم کنید.
در نظر داشته باشید اگر سیر رسیدگی به پرونده شما طولانی شده در بسیاری از موارد به علت عدم دریافت پاسخ نامه هایی است که قاضی به مراجع مختلف مثل پزشک قانونی نوشته است.
به خاطر داشته باشید که شهادت بستگانتان به عنوان شاهد و دلیل اثبات ادعا، چندان نمی تواند معتبر باشد مگر آنکه قاضی شنیدن اظهارات آنان را لازم بداند پس بی جهت بستگان خود را به مراجع قضایی نبرید.

حضور سر وقت در دادگاه بسیار مهم است زیرا اگر مدتی بعد از موعد مقرر به دادگاه کنید ممکن است زمان رسیدگی به پرونده دیگری باشد و تبعاً قاضی دیگر نوبت آن پرونده را به شما اختصاص نمی دهد.
ممکن است قاضی به بعضی از پرونده ها، وقت خارج از نوبت بدهد. اگر می خواهید بدانید پرونده شما هم چنین شرایطی را دارد یا خیر، با وکیل یا قاضی مشورت کنید.
هر نوع درخواستی از قاضی دارید باید به صورت کتبی باشد. برای مثال اگر درخواست فتوکپی از پرونده دارید، وی شما را به نوشتن درخواست راهنمایی خواهد کرد.

به خاطر داشته باشید آنچه را که می خواهید امضا کنید حق دارید مطالعه کنید و اگر سواد هم ندارید سعی کنید یکی از خویشاوندان قابل اعتماد را همراه داشته باشید.
مبادا برخلاف واقع علیه شخصی شکایت کنید زیرا شکایت خلاف واقع اولاً اثبات نمی شود و ثانیاً موجب می شود طرف مقابل از شما به عنوان اعاده حیثیت شکایت کند و به این وسیله هم مجازات می شوید و هم مجبور خواهید بود خسارات وارده را جبران کنید.
ممکن است دعوت شما برای حضور در تاریخ معین باشد. این حق شماست که در آن تاریخ، اقدامی که به خاطر آن دعوت شده اید صورت گیرد. مثلاً اگر برای بیان توضیح در خصوص پرونده دعوت شده اید در روز حضور باید توضیحات شما را بگیرند. اگر به شما اعلام شد در روز اداری دیگری مراجعه کنید، عذر خود را برای عدم امکان حضور در روز دیگر به قاضی اعلام کنید تا حتی الامکان همین روز کار شما انجام شود.

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید