علائم تجاری

شهادت دروغ در چه صورت جرم محسوب می‌شود؟ |دفتر حقوقی موکل

شهادت عليه يك متهم، يكي از دلايلي است كه قضات مي‌توانند در صدور حكم خود به آن استناد كنند؛ بنابراين شاهدان می‌توانند با حضور يا عدم حضور خود در روشن شدن واقعيت بسيارموثر باشند.

 

دفتر حقوقی موکل، ارائه دهنده خدمات حقوقی توسط وکلای پایه یک دادگستری در سراسر ایران

جرم شهادت کذب در صورتی مستوجب مجازات است که ادای شهادت در دادگاه و نزد مقامات رسمی صورت گرفته باشد.

این جرم از جمله جرائم مطلق و عمدی است. بنابراین نمی‌توان کسی را که سهواً و به اشتباه مبادرت به بیان کذبیات آن هم در قالب شهادت کرده است، مشمول این ماده بدانیم.
 
در صورتی که شهادت کذب در دادگاه صالح به موجب حکم قطعی به اثبات برسد در این صورت چنین موضوعی" شهادت دروغ " موجب بطلان حکم است و هر حکمی که بر این اساس صادر شود بلااثر می‌شود و این در حالی است که در امور کیفری یکی از جهات درخواست تجدید نظر دروغ بودن شهادت شهود است.

 مطابق ماده 650 قانون مجازات اسلامی مجازات شهادت دروغ سه ماه تا دو سال حبس و یا یک میلیون و پانصد هزار تا دوازده میلیون جزای نقدی است.

همچنین ماده 201 قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور کیفری مقرر داشته: در مواردی که دادگاه از شهود مطلعین درخواست ادای شهادت و یا اطلاع کند و بعد معلوم شود که خلاف واقع شهادت داده‌اند اعم از این که به نفع یا ضرر یکی از طرفین دعوا باشد علاوه بر مجازات شهادت دروغ چنانچه شهادت خلاف واقع آنان موجب وارد آمدن خسارتی شده باشد به تأدیه آن نیز محکوم خواهند شد.
 
شهادت دروغ موجب بطلان حکم است و هر حکمی که بر این اساس صادر شود بلااثر است اگر  محکوم به موجود باشد مسترد شود و اگر ممکن نباشد باید شهودی که شهادت کذب داده‌اند غرامت ( خسارت ) را بپردازند.

 

بیشتر بخوانید

آشنایی با جزئیات و نحوه احضار شهود در دادگاه|دفتر حقوقی موکل

تأثیر رابطه خادم و مخدومی در شهادت|دفتر حقوقی موکل

مجازات شهادت کذب در قانون مجازات اسلامی|دفتر حقوقی موکل

مجازات شهادت کذب در قانون چیست؟|دفتر حقوقی موکل

تبیین مفهوم «عدالت شاهد» در شهادت شرعی|دفتر حقوقی موکل

مجازات شهادت دروغ در قانون چیست؟|دفتر حقوقی موکل

شرایط و کیفیت شهادت در قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی چگونه است؟|دفتر حقوقی موکل

 

 


لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید