علائم تجاری

مرجع رسیدگی به اختلافات کارگر و کارفرما چيست؟ |دفتر حقوقی موکل

برای رسیدگی به اختلافات کارگر و کارفرما قانونگذار مراجع خاصی را ذیل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیش‌بینی نموده است؛ بنابراین پرونده‌های کارگر و کارفرما مستقیماً در دادگاه مطرح نمی‌شود.

 

 

دفتر حقوقی موکل، ارائه دهنده خدمات حقوقی توسط وکلای پایه یک دادگستری در سراسر ایران

 

 

روابط کارگر و کارفرمایی از رایج­‌ترین روابطی است که در دنیای امروز وجود دارد. فرا دست بودن کارفرما و سختی بیش­تر زندگی کارگری از یک طرف و رسیدگی به تخلفاتی که کارگر ممکن است در روابط کاری خود مرتکب شود یا اختلافاتی که به علل دیگر میان کارگر و کارفرما به وجود آید، ایجاب می­‌کند که اولاً قوانینی وجود داشته باشد که چگونگی تنظیم این روابط را تعیین کند و ثانیاً مراجع و نهاد‌هایی وجود داشته باشد که طرفین در صورت بروز اختلاف به آن مراجعه و اختلافات خود را حل کنند. با ما همراه باشید تا در این نوشتار نحوه­ و مراحل مراجعه به این نهاد‌ها و مراجع را با هم بررسی کنیم.
مرحله اول
در صورت بروز اختلاف میان کارگر و کارفرما اولین مرحله برای حل این اختلاف، تلاش برای صلح و سازش است. سازش میان کارگر و کارفرما با مراجعه به شورای اسلامی کار باید صورت بگیرد.
 
در صورتی که شورای اسلامی کار وجود نداشته باشد، ایجاد صلح و سازش بر عهده­‌ی انجمن صنفی کارگران و یا نماینده­ی قانونی کارگر و کارفرما خواهد بود.
مرحله دوم
اگر اختلاف میان کارگر و کارفرما با صلح و سازش حل و فصل نشود، مرحله دوم باید طی شود که مراجعه به هیأت‌­های تشخیص و حل اختلاف است.
 
در هیأت­‌های تشخیص، نماینده­‌ی کارگر و کارفرما و هم­چنین یک نفر به نمایندگی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حضور دارد. کارگر و کارفرما می­‌توانند به تصمیم هیأت­‌های تشخیص اعتراض کنند و فرصت اعتراض ۱۵ روز از تاریخ ابلاغ رأی است.
 
برای مثال اگر اختلاف کارگر و کارفرما در هیأت تشخیص مطرح شود و هیأت تشخیص نظر دهد که کارگر باید اخراج شود، کارگر می­‌تواند ظرف مدت ۱۵ روز در هیأت حل اختلاف به این تصمیم اعتراض کند. باید توجه داشت که در صورت عدم اعتراض به تصمیم هیأت‌­­های تشخیص، تصمیم این مراجع قطعی می‌شود.
 
هیأت­‌های حل اختلاف به صورت کتبی از طرفین دعوت می‌­کند تا برای رسیدگی حضور پیدا کنند. هر چند باید توجه کرد که عدم حضور کارگر و کارفرما و نماینده­‌ آن­ها مانع رسیدگی به پرونده نمی‌­باشد، اما اگر حضور این اشخاص ضرورت داشته باشد، برای یک بار دیگر هم از آن­ها دعوت می­‌شود تا در جلسه حضور داشته باشند. حال اگر هیأت حل اختلاف اخراج کارگر را موجه تشخیص ندهد حکم بازگشت به کار کارگر اخراجی و هم­چنین پرداخت حق­‌الزحمه­‌ی او را صادر می­‌کند و اگر تشخیص دهد که اخراج او قانونی و موجه بوده است.

  جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با وکلای دفتر حقوقی موکل ارتباط برقرار نمایید.

 

 

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید