علائم تجاری

آیا صدور چک ضمانت مسئولیت کیفری دارد؟ |دفتر حقوقی موکل

اگر شخصی 100میلیون تومان چک ضمانت نزد شخصی گذاشته باشد در حالی که 80میلیون بیشتر پول بدهی نداشته است و چک به روز نبود و چک ضمانت بوده باشد ولی در دادگاه محکوم شود؛ راهکاری برای پیگیری حقش وجود دارد یا خیر.

 
 

در پاسخ باید گفت که اگر چك بابت ضمانت بوده، در صورت اثبات، صادر كننده مسؤوليت كيفري نخواهد داشت. و به هر حال اگر طرف مقابل بر خلاف آنچه كه مقرر بوده عمل كرده مطابق ماده674 قانون مجازات اسلامي به عنوان خيانت در امانت قابل تعقيب كيفري خواهد بود."
 
گفتنی است بين مسئوليت كيفری و مسئوليت مدني تفاوت‌هايي وجود دارد كه در اینجا به دو مورد از آنها اشاره می‌کنیم:
 
در مورد مسئوليت كيفري، ضرر و زيان متوجه جامعه است؛ در صورتي كه در مسئوليت مدني، ضرر و زيان متوجّه يك شخص خاص است. در مسئوليت مدني، چون عمل ارتكابي مخل نظم عمومي نيست، جامعه از خود دفاع نمی‌کند و متضررِ از جرم، بايستي خسارت‌هاي وارده به خود را از مرتكبِ جرم مطالبه كند. پس در اينجا مسئوليت، متوجه فرد و درمسئوليت كيفري، مسئوليت متوجه جامعه است.
 
هدف از مسئوليت كيفري مجازات مجرم است كه به منظور دفاع از جامعه، پاسداري از نظم، جبران خسارت عمومي و اصلاح و تنبّه ساير افراد به مورد اجرا گذاشته مي‌شود؛ ولي هدف از مسئوليت مدني، جبران خسارت شخص زيان ديده است.
لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید