علائم تجاری

در زمان وقوع تصادف جرحی چه باید بکنیم؟|دفتر حقوقی موکل

معاون عملیات پلیس راهور ناجا با تاکید بر اینکه در تصادف جرحی، راننده حق جا به جا کردن وسیله نقلیه را ندارد، گفت: در صورتی که وسیله نقلیه دیگری برای انتقال فوری افراد مجروح به مراکز درمانی موجود نباشد، راننده وسیله نقلیه در تصادف، می تواند فرد مجروح را با ماشین خودش به مراکز درمانی برساند.

 

 

به وقوع سانحه منجر به فوت یا جرح یا خسارت، بین دو یا چند وسیله نقلیه یا محمول آن، یا بین یک وسیله نقلیه یا انسان، حیوان یا اشیاء ثابت در راه تصادف می گویند. همچنین به خروج یک وسیله نقلیه در راه و واژگون شدن آن هم تصادف گفته می شود. تصادفات به دو دسته جرحی و خسارتی تقسیم می شود؛ در تصادف جرحی، حداقل یک مجروح در صحنه تصادف وجود دارد.

در ماده ٨٨ آیین نامه راهور، مسئولیت واحدهای پلیس راه و راهور در اعزام کارشناس تصادف به محل حادثه به محض اطلاع از وقوع آن تصریح شده که مورد عمل قرار می گیرد.

سرهنگ علی اصغر مهری، معاون عملیات پلیس راهور ناجا در این باره گفت: در هر راهی که حادثه اتفاق بیفتد، به لحاظ اهمیت موضوع، راننده وسیله نقلیه ای که مرتکب این تصادف شده، موظف است بلافاصله وسیله نقلیه را در محل تصادف متوقف کند و به هیچ عنوان حق جابه جا کردن وسایل نقلیه را ندارد و باید تا حضور افسر کارشناس، صحنه تصادف را حفظ و از برهم زدن آن خودداری کند، چرا که با تغییر اوضاع، ممکن است کارشناس تصادفات در تشخیص مقصر حادثه دچار اشتباه شود و تصمیمی بگیرد که موجب تضییع حق یکی از طرفین تصادف شود.

وی ادامه داد: اگر هم افسر کارشناس متوجه تغییر در وضعیت صحنه تصادف شود، باید به عنوان وقوع جرم صحنه سازی تصادف، گزارش آن را به عوامل انتظامی اعلام و می تواند از ترسیم کروکی خودداری کند و باید با دستور قضایی، کروکی فرضی ترسیم شود که مشکلات خاص خود را دارد.

مهری در ادامه توضیح داد: مسئولیت مهمی که این ماده از آئین نامه راهنمایی و رانندگی به عهده این قبیل رانندگان گذاشته، آن است که مکلفند به سایر رانندگانی که در حال تردد در محل حادثه رانندگی هستند، وقوع تصادف و احیانا بسته بودن یا وجود موانع در راه را اطلاع دهد و به این خاطر در هنگام شب باید ٣ چراغ الکتریکی با نور قرمز که از ١٥٠ متری دیده شود یکی در فاصله ٧٠ متری پشت سرصحنه تصادف، یکی کنار وسایل تصادفی و یکی را هم ٧٠ متو جلوتر (اگر مسیر به صورت رفت و برگشت است) نصب کند و در روز باید از مثلث خطر شبرنگ به همین نحو استفاده کند.

معاون عملیات پلیس راهور ناجا افزود: با این کار سایر رانندگان خواهند فهمید که آنجا تصادف شده و احتیاط لازم برای برخورد نکردن با وسایل تصادفی را به عمل خواهند آورد.( اگر هم با این شرایط تصادف کنند، دیگر آن راننده اولیه، مقصر نخواهد بود.)

مهری با اشاره به این که در تصادف جرحی، راننده حق جا به جا کردن وسیله نقلیه را ندارد، گفت: ولی باید بلافاصله نسبت به انتقال مجروحان به مراکز درمانی اقدام کند، البته طبق تبصره ماده ٨٧ آیین نامه راهور، در صورتی که وسیله نقلیه دیگری برای انتقال فوری افراد مجروح به مراکز درمانی موجود نباشد، راننده وسیله نقلیه در تصادف، می تواند فرد مجروح را با ماشین خودش به مراکز درمانی برساند و فقط باید محل قرار گرفتن چرخ های اتومبیلش در سطح راه را روی زمین علامت گذاری کند ( البته چنانچه بتواند با دوربین فیلم برداری کند یا عکس بگیرد، ترجیحا بهتر است) تا کارشناس تصادفات، راحت تر در مورد تصادف نظریه اعلام کند.

وی توضیح داد: این عمل راننده، مصداق بر هم زدن صحنه تصادف نیست و شایسته است افسر کارشناس تصادفات، در اسرع وقت که هنوز آثار سانحه موجود است، نسبت به بازدید صحنه و ترسیم کروکی اقدام کند و اگر هم امکان انتقال مجروح یا وسیله نقلیه دیگری بود، حق انتقال خودرو را ندارد و باید علائم هشدار دهنده را برای اطلاع سایر رانندگان مورد استفاده قرار دهد.

 
لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید