علائم تجاری

درخواست تأمین دلیل می‌تواند شفاهی باشد|دفتر حقوقی موکل

درخواست تأمین دلیل در صلاحیت شورای حل اختلافی است که دلایل و امارات مورد درخواست در حوزه آن واقع است، مگر در نقاطی که شورای حل اختلاف تشکیل نشده باشد که در این صورت باید به دادگاه مزبور داده شود. تأمین در لغت به معنای ایمن کردن و حفظ کردن آمده و دلیل نیز عبارت از امری است که اصحاب دعوا برای اثبات یا دفاع از دعوا به آن استناد می کنند. در اصطلاح حقوقی نیز تأمین دلیل به معنای محافظت از دلایل موجود برای امکان استفاده از آن در آینده است. به عنوان مثال، دلایل و مدارکی وجود دارد که در حال از بین رفتن بوده یا ممکن است از بین برود و فعلا نیز، فرد برای طرح دعوی یا استفاده‏ از این دلایل آماده نیست یا هدفش این است که این دلایل فعلا در جای امنی محفوظ بماند.

 

دفتر حقوقی موکل، ارائه دهنده خدمات حقوقی، وکالت کلیه امور حقوقی توسط وکیل پایه یک دادگستری تهران

در این صورت بهترین راه تأمین دلیل است؛ هرچند تامین دلیل برای حفظ و صورت برداری از ادله است و این موضوع که تا چه حدی قاطع دعوا باشد، به نظر قاضی رسیدگی کننده بستگی خواهد داشت. به عنوان مثال، راننده اتومبیلی با اتومبیل شخص دیگری تصادف و به آن خسارت وارد کرده و حاضر به پرداخت خسارت نیست. در این زمان شخص خسارت دیده می خواهد خسارت وارده را برآورد کند تا در صورت لزوم، خسارت معلوم بوده و بتواند از طریق طرح دعوا، خسارت خود را دریافت کند همچنین ممکن است شخصی، مستاجر ملکی باشد و پس از انقضای مدت اجاره برای عدم تعلق خسارت و اجرت المثل و مطالبه مبلغ ودیعه خود، تخلیه و خالی بودن عین مستاجره را صورت مجلس و به همین دلیل تامین دلیل کند.

زمان درخواست تامین دلیل می تواند قبل از اقامه دعوا یا در حین رسیدگی باشد و نیز می تواند کتبی یا شفاهی باشد. دادخواست تامین دلیل باید حاوی نكاتی از قبیل مشخصات درخواست كننده در ستون «خواهان ، مشخصات طرف مقابل در ستون‏ «خوانده و موضوع تامین دلیل در ستون «خواسته باشد همچنین در قسمت شرح دادخواست باید به اوضاع و احوالی كه موجب درخواست تأمین دلیل شده است، اشاره شده و جمع ‏آوری و تامین دلیل از دادگاه درخواست شود.  در خصوص وظایف عضو مجری قرار تامین خواسته نیز باید گفت عضو مجری این قرار موظف است فقط آنچه را که مورد نظر متقاضی است، صورت برداری کند و نه بیشتر و نه کمتر؛ به عنوان مثال، اگر موضوع اجرای قرار تحقیق از شهود در یک موضوع خاص باشد، حق ندارد در خصوص مسایل دیگر از شهود تحقیق کند یا اگر موضوع اجرای قرار، صورت برداری از اسناد معینی باشد، حق ندارد علاوه بر آن اسناد از سندهای دیگر که مورد تقاضا نیستند، صورت برداری کند. گاهی ممکن است تقاضای تامین دلیل همزمان برای چند دلیل باشد؛ مثلا تصادفی واقع و خسارتی به اتومبیل وارد شده است. در این مورد متقاضی می تواند از دادگاه، تامین دلیل برای «شهادت شهود ، «معاینه محل و «جلب نظر کارشناس تقاضا کند. درخواست تأمین دلیل در صلاحیت شورای حل اختلاف است که دلایل و امارات مورد درخواست در حوزه آن واقع است، مگر در نقاطی که شورای حل اختلاف تشکیل نشده باشد که در این صورت باید به دادگاه مزبور داده شود.

بیشتر درباره تامین دلیل بدانید

شرایط درخواست تامین خواسته چیست ؟|دفتر حقوقی موکل

مقررات درخواست تأمین دلیل|دفتر حقوقی موکل

 

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید