علائم تجاری

اقدامات قانونی در صورت مفقود شدن دسته چک|دفتر حقوقی موکل

هر فردی ممکن است دسته چک یا یک برگه از چک خود را گم کند یا دیگران به هر طریقی اعم از سرقت یا کلاهبرداری، برگه چک را از او بگیرند. ماده ۱۴ قانون صدور چک راه حل قانونی این اتفاق را بیان کرده است. شاید در ابتدا این پرسش مطرح شود که مگر یک برگه چک دارای ارزش مالی است که قابل سرقت باشد؟ در پاسخ باید گفت که اگر چک ربوده شده دارای نوشته و امضا باشد، در حکم اسکناس است و به میزان مبلغی که در آن نوشته شده، دارای ارزش مالی است و در صورتی که مبلغی بر روی چک نوشته نشده باشد، علاوه بر قیمت برگه چک، چون با نوشتن و تکمیل می تواند ارزش مالی پیدا کند، دارای ارزش مالی است.

 

 

دستور عدم پرداخت وجه چک به بانک


مرحله نخست، اعلام مفقود شدن چک به بانک مربوطه (بانک صادرکننده چک مفقودشده) است. مطابق با ماده ۱۴ قانون صدور چک، صادرکننده چک یا ذی نفع یا قائم مقام قانونی آنها با تصریح به اینکه چک مفقود یا سرقت یا جعل شده یا از طریق کلاهبرداری یا خیانت در امانت یا جرایم دیگری تحصیل شده است، می تواند کتباً دستور عدم پرداخت وجه چک را به بانک بدهد.
بانک پس از احراز هویت دستوردهنده، از پرداخت وجه آن خودداری خواهد کرد و در صورت ارایه چک، بانک گواهی عدم پرداخت را با ذکر علت اعلام شده صادر و تسلیم می کند.
بنابراین شخص صادرکننده یا ذی نفع به بانک مراجعه و دستور کتبی خود را در فرم های مخصوص که از خود بانک اخذ می شود، مکتوب کرده و به بانک تحویل می دهد.
بانک پس از احراز هویت، از پرداخت وجه چک خودداری و چک را به مدت یک هفته مسدود می کند و در صورت ارایه چک به بانک، گواهی عدم پرداخت با ذکر علت، که همان اعلام مفقودی چک است، صادر می شود.

همان گونه که مشخص است، تمام کسانی که به نوعی نسبت به این چک حقی دارند مثل صادرکننده چک یا کسی که چک در وجه او نوشته شده است یا کسانی که به نوعی چک را ظهرنویسی کرده اند (یعنی پشت چک را امضا کرده اند) می توانند تقاضای دستور عدم پرداخت وجه چک را به بانک بدهند.  در این خصوص، شخصی که تقاضای دستور عدم پرداخت را دارد، باید مشخصات چک مثل شماره چک، تاریخ و مبلغ آن را به بانک اعلام کند و در ذیل تقاضای خود بنویسد.

در این مواقع، بانک پس از احراز هویت دستوردهنده، از پرداخت وجه چک به دارنده آن که ممکن است در آینده به بانک بیاید، خودداری می کند اما در واقع باید گفت که نمی توان فقط به این امر اکتفا کرد بلکه شخصی که دستور عدم پرداخت به بانک می دهد، باید بعد از اعلام به بانک، شکایت خود را به مراجع قضایی تسلیم کند و حداکثر ظرف مدت یک هفته، گواهی تقدیم شکایت را به بانک بیاورد. در غیر این صورت پس از پایان یک هفته بانک از محل موجودی حساب به تقاضای هر کس که چک را ارایه دهد، وجه آن را پرداخت می کند. در خصوص تقدیم گواهی تسلیم شکایت به بانک باید گفت که در این مواقع معمولا مراجع قضایی ضمن صدور دستور در ذیل شکایت نامه، آن را مهر و امضا می کنند و به مراجع انتظامی می فرستند. اکثر افراد گمان می کنند که اگر همین برگه را به بانک ارایه دهند، کافی است اما باید گفت که شاکی نمی تواند آن را به عنوان گواهی تقدیم شکایت به بانک ارایه دهد بلکه شاکی باید گواهی مستقلی در خصوص مورد از مرجع قضایی که دارای مهر و امضا و تاریخ باشد، دریافت کند و به بانک ارایه دهد. این کار به این دلیل است که بانک تا تعیین تکلیف نهایی وجه چک را به کسی پرداخت نکند.

 

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید