علائم تجاری

نحوه مهر و موم ترکه توسط مراجع قضایی|دفتر حقوقی موکل

ترکه (ماترک) یا میراث، به تمامی اموال و تعهدات یا همه دارایی متوفی که بعد از فوت او به وراث و نزدیکان وی انتقال می یابد، گفته می شود. امور راجع به ترکه شامل اقداماتی از قبیل مهر و موم، تحریر ترکه و اداره ترکه است که برای حفظ ترکه و رساندن آن به صاحبان حقوق انجام می شود. از لحاظ حقوقی، مهر و موم ترکه به اقدامی گفته می شود که توسط مراجع قضایی صورت می گیرد تا ورثه از هر نوع استفاده و دخل و تصرف در ترکه ممنوع شوند.

 

 

این اقدام به منظور حفظ و نگهداری از ترکه انجام می شود. مهر و موم ترکه صرفاً با درخواست هر یک از ورثه متوفی یا نماینده قانونی آنان؛ کسی که به نفع او وصیت انجام شده است؛ طلبکار متوفی و وصی انجام می شود و همین افراد نیز حق رفع مهر و موم ترکه را دارند.  درخواست رفع مهر و موم ترکه نیز به دو صورت بدون تنظیم ریزترکه یا با درخواست تنظیم ریزترکه صورت می شود.

 

مرجع صالح برای رسیدگی به امور ترکه

مرجع صالح برای رسیدگی به امور راجع به ترکه، دادگاه بخشی است که آخرین اقامتگاه متوفی در ایران در حوزه آن دادگاه بوده و اگر متوفی در ایران اقامتگاه نداشته باشد، دادگاه آخرین محل سکونت متوفی، صالح به رسیدگی است. همچنین در صورتی که متوفی در ایران ساکن نبوده باشد، دادگاهی که اموال غیرمنقول متوفی در حوزه آن واقع شده، صالح است و اگر اموال غیرمنقول نیز در حوزه های متعدد واقع باشند، دادگاهی که که قبل از همه اقدام کرده است، صالح خواهد بود.

 

روش های انجام مهر و موم ترکه

مهر و موم ترکه به دو شکل شامل قرار دادن لاک و موم گداخته در درب ورودی خانه، پاکت و صندوق و نیز زدن مهر رسمی بر لاک و موم گداخته شده، انجام می شود. مهر و موم ترکه ممکن است به درخواست اشخاص یا بدون درخواست آنها صورت گیرد که در مواد ۱۶۷ و ۱۶۸ قانون امور حسبی مقرر شده است. همه اشخاص نمی توانند درخواست مهر و موم ترکه را مطرح کنند و در این موضوع، تنها برخی اشخاص می توانند ورود کنند. هر یک از ورثه متوفی یا نماینده قانونی آنها؛ موصی له یعنی کسی که وصیت به نفع او انجام شده است در صورتی که وصیت به جزء مشاع شده باشد؛ طلبکار متوفی که طلب او مستند به سند رسمی یا حکم قطعی باشد به مقدار طلب، در صورتی که در مقابل طلب، رهن نبوده و ترتیب دیگری هم برای تأمین طلب نشده باشد؛ و در نهایت کسی که از طرف متوفی به عنوان وصی معین شده باشد، می توانند مهر و موم ترکه را درخواست کنند. در مورد مهر و موم بدون درخواست اشخاص باید گفت که صرف اطلاع دادگاه برای اقدام کافی است که البته این اقدام نیز شرایطی دارد. به عنوان مثال، در صورتی که فردی فوت کرده و کسی برای حفظ اموال او نباشد و اموال دولتی یا عمومی نزد متوفی به امانت بوده باشد، بدون اینکه اشخاصی درخواست داده باشند، دادگاه به صرف اطلاع از این موضوع، می تواند اقدام به مهر و موم کند.

 

تحریر ترکه

وراث و نمایندگان قانونی آنان و وصی می توانند برای تعیین میزان و مقدار ترکه، از مقام قضایی، تحریر ترکه یعنی لیست کردن اموال متوفی را درخواست کند. غیبت اشخاصی که برای تحریر ترکه یا مهر و موم ترکه احضار شده اند، مانع از تحریر ترکه نیست. هرگاه ترکه متعلق حقوق عمومی قرار بگیرد یا غایب یا محجوری در بین وراث باشد یا وارث متوفی معلوم نباشد، امین یا قیم ملزم است تحریر ترکه را از مرجع ذی صلاح درخواست کند. مقررات مربوط به رفع مهر و موم در مواد ۱۹۴ تا ۲۰۰ قانون امور حسبی بیان شده است. از جمله اینکه افرادی که حق درخواست مهر و موم را دارند، حق درخواست رفع آن را نیز دارند؛ رفع مهر وموم از دادگاهی درخواست می شود که برای رسیدگی به امور ترکه صالح است.

 

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید