علائم تجاری

شکایت کردن از یک شخص به معنای تهمت زدن به او نمی‌باشد!|دفتر حقوقی موکل

افترا یا تهمت به این معنا است که یک شخص در عین حال که از بی‌گناه بودن دیگری آگاهی دارد، جرمی را به او نسبت دهد. در این حالت در صورتی که نتواند اثبات کند که طرف مقابل او مجرم یا گناهکار است، به ارتکاب جرم افترا محکوم می‌شود.

 

دفتر حقوقی موکل ارئه دهنده خدمات حقوقی مشاوره و قبول دعاوی

 

افترا یا تهمت به این معنا است که یک شخص در عین حال که از بی‌گناه بودن دیگری آگاهی دارد، جرمی را به او نسبت دهد. در این حالت در صورتی که نتواند اثبات کند که طرف مقابل او مجرم یا گناهکار است، به ارتکاب جرم افترا محکوم می‌شود. در داستان یک پرونده‌ی امروز پرونده‌ای را مورد بررسی قرار خواهیم داد که نمی‌توان آن را افترا دانست.

در سال ۱۳۹۳ خانم حمیدنژاد از آقای علی‌خانی بابت جرم مزاحمت شکایت می‌کند. پس از طرح شکایت، دادگاه بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و پس از انجام این بررسی‌ها به این نتیجه می‌رسد که آقای علی‌خانی مجرم نمی‌باشد. بر همین اساس هم حکم بر برائت(بی‌گناهی) او صادر می‌کند. خانم حمیدنژاد به این رأی در دادگاه تجدیدنظر اعتراض می‌کند اما دادگاه تجدیدنظر هم رأی دادگاه نخستین در خصوص بی‌گناه بودن آقای علی‌خانی را تأیید می‌کند. رأی بی‌گناه بودن آقای علی‌خانی قطعی می‌شود. پس از صدور این رأی آقای علی‌خانی با پی بردن به بی‌گناهی خود از خانم حمیدنژاد شکایت می‌کند. علت شکایت آقای علی‌خانی از خانم حمیدنژاد افترا بود؛ یعنی آقای علی‌خانی ادعا داشت که خانم حمیدنژاد با طرح شکایت مزاحمت علیه آقای علی‌خانی به او یک رفتار مجرمانه(مزاحمت) را نسبت داده­است و حالا که دادگاه رأی به بی‌گناه بودن او در خصوص این رفتار مجرمانه صادر کرده، وی می‌‌تواند علیه خانم حمیدنژاد شکایت کند. این شکایت در دادگاه نخستین مطرح می‌شود.

دادگاه نخستین(بدوی) پس از بررسی پرونده رأی می‌دهد که درست است که خانم حمیدنژاد ادعا کرده بود که آقای علی‌خانی برای وی مزاحمت ایجاد کرده بود و بر همین اساس هم به دادگاه مراجعه نمود تا از آقای علی‌خانی شکایت کند و ‌هم‌چنین دادگاه رأی بر برائت(بی‌گناه بودن) آقای علی‌خانی در خصوص جرم مزاحمت صادر کرد اما نمی‌توان گفت که خانم حمیدنژاد با طرح این شکایت جرم مزاحمت را به آقای علی‌خانی نسبت داده‌است و بنابراین آقای علی‌خانی می‌تواند از او به خاطر ارتکاب این جرم شکایت کند زیرا خانم حمیدنژاد سوءنیت نداشته و قصد او از طرح شکایت آن بوده‌است که به حق خود دست پیدا کند. بنابراین خانم حمیدنژاد هم در خصوص اتهام افترا بی‌گناه است. آقای علی‌خانی به این رأی در دادگاه تجدیدنظر اعتراض می‌کند و دادگاه تجدیدنظر رأی دادگاه بدوی در خصوص بی‌گناه بودن خانم حمیدنژاد را تأیید می‌نماید


 

 بیشتر بخوانید

عواقب کیفری افترا به دیگران |دفتر حقوقی موکل

 بر اساس قانون «تهمت و افترا و نشر اکاذیب» چه مجازاتی دارد؟|دفتر حقوقی موکل

  تعريف افترا | دفتر حقوقی موکل

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید