علائم تجاری

رشد ۱۰ برابری جرایم در فضای مجازی|دفتر حقوقی موکل

1397/02/10
رییس پلیس فتا کشور با اشاره به اینکه رشد ۱۰ برابری جرایم در فضای مجازی نگران کننده است، گفت: به ۱۱ بانک از ۳۲ بانک کشور حمله سایبری شده است و بانک هایی مدنظر بودند که بیشترین مشتری را دارند.
 
 

دفتر حقوقی موکل، ارائه دهنده خدمات حقوقی، وکالت کلیه امور حقوقی توسط وکیل پایه یک دادگستری تهران

 

۶ میلیون حمله سایبری در روز


سردار کمال هادیان فر در نشست خبری روز گذشته اظهار کرد: به طور کلی در ایران به ازای ۱۴۰۰ نفر یک جرم و در کشوری مانند هند به از ای یک میلیارد و ۳۰۰ نفر جمعیت ۵۷ فقره جرم وجود دارد.  وی به این نکته اشاره کرد که در روز بیش از ۶ میلیون حمله سایبری را در کشور شاهد هستیم که درصد زیادی از آن ها دفع می شود و بخش زیادی از حملات مربوط به کاربران است. ضمن اینکه هفت هزار و ۵۲۵ حمله سایبری در سال ۹۶ شناسایی شده است که ۲۹۶ حمله جدی به سامانه و زیرساخت های حساس رخ داده که در واقع ۵۸ درصد آن ها از سوی آمریکا و چین صورت گرفته و هدف حمله آنها بانک ها و مؤسسات مالی بوده است و در اولویت بعدی زیرساخت ها، مخابرات و توزیع برق و گاز بوده است و خوشبختانه همواره ما این حملات را ساماندهی کرده ایم.
رییس پلیس فتا کشور به این موضوع نیز اشاره کرد که با توجه به حملات سایبر ی ممکن است، اختلا لاتی در نظام پولی و مالی به وجود آید بنابراین لازم است بانک ها در این زمینه توجه بیشتری کنند، چراکه حمله سایبری به ۱۱ بانک از ۳۲ بانک که مشتری بیشتری دارند صورت گرفت که ما در این زمینه تذکرات لازم را داده ایم و از مرکز افر ا گزارش هایی دریافت کرده ایم.

 

تأکید بر استفاده از پیام رسان های داخلی

سردار هادیان فر با تأکید بر استفاده از پیام رسان های داخلی گفت: پیش بینی می کنیم تا ۲۰۱۸ بیش از ۱۸۶ میلیارد دلار اطلاعات مردم در تلگر ام فروخته شود براین اساس ما تأکید داریم از پیام رسان های داخلی که نگهدارنده اطلاعات در داخل کشور هستند، استفاده شود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، وی با بیان اینکه بیشتر جرایم در تلگر ام رخ می دهد و تقریباً ۲۰ درصد جرایم در اینستا گرام صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: به طور مثال می توانیم به دو پرونده در زمینه تلگرام اشاره کنیم که یکی از آنها پرونده قتلی در استان مرکزی بود که فردی از طریق تلگر ام با هم کلاسی قدیمی خود دوباره آشنا شده و با آن دست به یکی کرده و همسر خود را به قتل رسانده است که باید بگویم اگر ما این پیام رسان را رصد می کردیم هیچگاه این اتفاق نمی افتاد. سردار هادیان فر در ادامه به رشد ۱۰ برابری جرایم اشاره کرد و گفت: این امر بر نگرانی ما می افزاید، زیرا هر چه جلوتر می رویم پیچیدگی جرایم بیشتر می شود؛ در حال حاضر بیش از ۶۳ مدل پول مجازی در جهان است و انواع فیلترشکن ها و ابزارهای پنهان کننده هویت وجود دارد که در این میان تعداد زیادی از افراد قربانی شده و این امر درحال افزایش است. رییس پلیس فتا نا جا ارزش ریالی پرونده های متشکل در سال ۹۶ را اعلام کرد و گفت: ارزش ریالی پرونده ها بالغ بر یک تر یلیون و ۴۲۷ میلیون و ۸۶۷ میلیارد ریال است.در پرونده های کشف شده، پولی که از متهمان گرفته شده بالغ بر ۹۳۱ میلیارد ریال است که ارزش ریالی پرونده ها در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ افزایش ۷۵ درصدی داشته است که ۲۰ درصد هم پرونده های مکشو فه وجود داشته است.

 

پنج جرم اصلی در فضای مجازی

پنج جرم اصلی در فضای مجازی موضوع دیگری بود که وی به آن اشاره کرد. اینکه برداشت های غیرمجاز از حساب های بانکی با افزایش ۶۱ درصدی نسبت به سال گذشته، مزاحمت های اینترنتی با ۶۰ درصد افزایش، کلاهبرداری های رایانه ای با ۵۵ درصد افزایش، هتک حیثیت و نشر اکاذیب با ۳۱ درصد افزایش، همچنین انتشار فیلم های خصوصی و خانوادگی با ۲۲ درصد از جمله موارد جرم مطرح در سال ۹۶ هستند.

 

تهران صدرنشین جرایم

سردار هادیان فر اشاره ای هم به برداشت های غیرمجاز از حساب های بانکی کرد و ادامه داد: ۱۱ هزار فقره از جرایم مرتبط با این حوزه رخ داده است که تهران به عنوان صدرنشین و بعد از آن خراسان رضوی، فارس، اصفهان و مازندران در رتبه های بعدی قرار دارند؛ افراد باید به این امر دقت کنند که اگر در کنار جاده دکه ای ایجاد شده یا فردی توسط وانت بار اجنا سی را با قیمت کم می فروشد هدفش فروشندگی نیست، بلکه می خواهد به اطلاعات کارت بانکی کاربران دسترسی پیدا کند.  سردار هاد یان فر در ادامه گفت: موار دی داشتیم که افراد با خرید از این دکه های اجاره ای و وانت بارها حساب بانکی شان خالی شده است، چراکه مجرمان با ضبط اطلاعات ۱۶ رقمی کارت و رمز آنها به راحتی می توانند به حساب افراد دسترسی پیدا کنند؛ افرادی بودند که ۲۰۰ میلیون تومان از حسابشان به این روش برداشت شده است.
رییس پلیس فتا کشور تصریح کرد: بیشتر جرایم فضای مجازی در استان های تهران، خراسان رضوی، فارس، اصفهان، آذربایجان شرقی رخ می دهد و کمترین جرایم هم در استان های یزد، لرستان، ایلام، کیش و کهگیلویه و بویراحمد صورت می گیرد. در این میان سردار هادیان‎ فر به نکته مهمی نیز اشاره کرد، اینکه بیش از ۵/۴۹ درصد از جرا یمی که در فضای مجازی رخ می دهد توسط تلگر ام بوده است.

 

فعالیت گروه های تروریستی دا عش و تکفیری

فعالیت گروه های تروریستی دا عش و تکفیری در تلگرام هم خبر دیگری بود که وی داشت. به گفته رییس پلیس فتا اوایل سال ۹۶ بود که پلیس فتا گزارش جامعی را در این خصوص به پلیس اینتر پل اعلام کرد که باید بگویم امروز بیش از ۳۰۰ کانال مربوط به افکار تکفیری و داعشی با ۱۱ زبان از جمله زبان فارسی فعالیت می کنند، در حالی که مدیر تلگرام به این امر توجهی ندارد. وی این را هم گفت که ۵۱ درصد جرایم مربوط به حوزه عفاف و اخلاق در تلگرام و ۳۳ درصد آن مرتبط با حوزه عفاف و اخلاق در اینستاگرام و ۱۱ درصد در این زمینه مربوط به واتس آپ است، یعنی تولید و باز نشر محتوای مبتذل و مستهجن در این فضا اتفاق می افتد که این افراد به صورت با ندی و عنکبوتی فعالیت می کنند. دیگر اینکه افرادی سو ء استفاده گر با یک ربات خاص در واقع اطلاعات و عکس های خصوصی را که در فضای مجازی منتشر می شوند را جمع آوری کرده و از صاحبان آن ها سوء استفاده می کنند.

 

منبع

 

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید