علائم تجاری

فرزند متولد شده از مادر ایرانی حق دارد از هویت ایرانی برخوردار شود|دفتر حقوقی موکل

(96/05/09 ) یک حقوقدان با تاکید بر اینکه در تصویب قوانین نباید هیجانی برخورد کرد، گفت که فرزند متولد شده از مادر ایرانی حق دارد از هویت ایرانی برخوردار شود.

 

زهرا داور در مورد حقوق زنان در بحث تابعیت، گفت: اشکالی که در جامعه و سیستم قانون گذاری کشور ما وجود دارد این است که موقع پیشنهاد دادن قانونی به مابقی قوانین به چشم یک مجموعه منسجم نگاه نمی کنیم بلکه یک بخش از آن را مورد توجه قرار می دهیم و از کل خارج می کنیم و می گوییم این باید اصلاح شود. در حالی که توجه نمی کنیم اجازه شوهر برای خروج همسر  یا بحث تابعیت پدر ؛ ریشه در جای دیگر دارند.

 

 

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: ما در قانون مدنی ماده ۱۱۰۵ را داریم که مقرر می کند ریاست خانواده از خصایص شوهر است. مبنای ریاست را باید با ادبیات زمان تصویب دید. بررسی این موضوع باید بحث ابتدایی باشد و باید دید حدود این ریاست تا کجاست. آیا مطلق است یا خیر؟ آثار این ریاست چیست؟ حدود ریاست باید مشخص شود.

او افزود: باید دید اگر این ریاست را از نهاد خانواده حذف کنیم آیا به نفع خانواده است یا خیر. خانوده یک سازمان حقوقی است باید دید در یک اداره وقتی یک رییس می گذارند نقش هماهنگ کننده دارد یا دیکتاتور. ما متاسفانه واژه های قرآن را درست و به جا تعریف نکردیم خداوند در قرآن می گوید «الرجال قوامون علی النسا ، قوام معنی رییس نمی دهد. در خانواده باید یک نفر وظیفه سرپرستی را بعهده داشته باشد اما حد این سرپرستی مشخص چیست؟

این حقوقدان بیان داشت: اگر این سرپرست و رییس خانواده از عنوانی که به او داده شده است سوء استفاده کند چه باید کرد؟ اگر مردی از حق خود برای آزار زن و یا لطمه زدن به او سوء استفاده کند آیا قانون او را مجاز می داند اعمال حق کند؟ ما در مسایل حقوقی طبق قاعده لاضرار می گوییم حق تا جایی معتبر است که موجب زیان به دیگری نشود. اگر مردی بدون دلیل و برای آزار از این حق سوء استفاده کند ایا باز باید حقی برای او قایل بود ما یک بحث حقوقی داریم و یک بحث اجتماعی بحث عالم اثبات و ثبوت .

داور با اشاره به تناقضات قانون و اجرا آن تشریح کرد: اول باید تکلیف مان با خودمان روشن باشد که آیا این ریاست مرد را می پذیریم و به مصلحت خانواده است یا خیر. ما یک مصلحت خانواده داریم و یک مصلحت فرد؛ باید دید در تعارض این دو مصلحت کدام اولی است. باید در نهاد خانواده مبنا ها و تکالیف را مشخص کنیم و بگوییم آیا نیاز به یک رییس یا سرپرست هست یا خیر؛ واقعیت جامعه را در نظر بگیریم.

او افزود: نمی شود گفت ما می پذیریم که مرد باید نفقه بدهد اما نمی پذیریم زن برای خروج از کشور اجازه شوهر را باید داشته باشد. این تضاد را باید حل کنیم نمی توانیم یک قسمت بگوییم و یک قسمت را حذف کنیم؛ لا اله را بگویم الا الله را نگوییم. ایت الله بجنوردی تعبیر زیبایی دارند و می گویند خدا در قرآن گفته «الرجال قوامون علی النسا را آورده ما همیشه این را می بینیم اما قسمت دوم آنرا نمی گوییم خدا در ادامه می گوید «بما انفقو و دلیل آنرا پرداخت نفقه می گویند.

این وکیل دادگستری اذعان کرد: ما می گوییم زنان ما وارد اجتماع شدند و کسب درآمد می کنند همه این ها درست اما چند درصد بیکاران ما زنان هستند الویت کاری برای مردان است یا زنان. واقعیت جامعه را نمی توان با رویا نفی کرد در جامعه ما وضعیت اشتغال زنان به حد مطلوب نرسیده است.حدود ۶۰ درصد ورودی دانشگاه ها دختران هستند آیا در بحث اشتغال هم آیا این ۶۰ درصد هستند.

این استاد دانشگاه با اشاره به مصوبه اخیر کمیسیون فرهنگی درباره اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی، تصریح کرد: اگر زن و مرد در کسب درآمد هم سطح بشوند آنوقت می شود گفت مبحث ریاست مرد احتیاج به باز تعریف دارد. در مجلس قبل با خانم الهیان یک سال و نیم جلسه برقرار و راجع به این مساله بحث و گفت و گو می کردیم. من به شخصه معتقدم باید فکری کنیم فرزند متولد شده از مادر ایرانی حق دارد از هویت ایرانی برخوردار شود. اما بعد این همه مدت که روی این موضوع کار کردیم قانونی که تصویب شد چاره کار نبود و دردی را دوا نکرد.

این فعال حقوق زنان تاکید کرد: وقتی می گوییم مرد رییس خانواده است یعنی زن بعد از ازدواج تابعیت شوهرش به او تحمیل می شود و تابعیت او را می گیرد. بعضی چیز ها را شاید نشود عوض کرد ولی بعضی مسائل قابل تغییر است. بچه ای که می تواند به دلیل داشتن مادر ایرانی تابعیت ایران را بپذیرد باید با تغییر قانون از این حق منتفع شود. این مسئله خواست جامعه است. نظر کار شناسی بسیار مهم است اما متاسفانه در تغییر قانون مربوط به بحث زنان و کودکان هیجانی برخورد می کنیم.

داور خاطرنشان کرد: واقعیت این است که بدون توجه به ریشه ها، هیجانی و مقطعی برخورد می کنیم و به بن مایه مسائل توجه نداریم. مثلا در مساله ستایش و آتنا چه حاصلی از این همه بلوای رسانه ای بدست آمد؟ انعکاس رسانه ها باید منجر به نتیجه شود تا قانونی حلال مشکلات تصویب شود. مهمترین بخش پیشگیری از جرم است و باید از جامعه در برابر این افراد خطرناک محافظت شود.

او افزود: ما دو نهاد مشاوره و مددکاری داریم که متاسفانه نه تخصصی هستند و نه گستره مند است. در پرونده ستایش مقصر اصلی آموزش پرورش است. کسی به سراغ او نرفت که برای تعلیم و تربیت بچه هایی که زیر نظرشما هستند چه کرده ای. این یک اختلال شخصیتی نیست که یک لحظه بروز کند و باید بررسی کرد که این آدم از کجا به اینجا رسیدند.

این وکیل دادگستری تاکید کرد: نباید با مسائل، هیجانی و کیس وار  برخورد و رسیدگی کنیم باید دید مشکل از کجاست. نباید در مواجهه با این موارد؛ به مسائل بی ربط دامن بزنیم چراکه موج سواری در مسائل حقوقی و اجتماعی کار کثیفی است.

این حقوقدان گفت: باید دید اشکال قوانین کجاست که با حل آن بتوانیم به بچه های مادران ایرانی تابعیت داد. با موج سواری نمی شود مسایل را حل کرد. اینکه به زنان نخبه و ورزشکار اجازه خروج می دهند تبصره بر اصل است که به نوعی تبعیض آمیز است کسی نه نخبه است نه ورزشکار بعنوان عضو هیات علمی می خواهد به خارج کشور برود ولی شوهرم اجازه نمی دهد تکلیف چیست؟

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید