علائم تجاری

استان های محروم بیشترین درگیرهای مهریه را دارند |دفتر حقوقی موکل


(96/03/11) رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور با بیان اینکه استان های محروم بیشترین زندانی مهریه را دارد، گفت: باید این موضوع فرهنگ سازی شود که تقبل مهریه سنگین موجب انسجام زندگی و خانواده نمی شود.

 

 

 

اصغر جهانگیر عصرامروز (سه شنبه) درآئین جشن گلریزان ستاد دیه کشور در تالار آبگینه یکی از این استان های محروم درگیر بحث مهریه را سیستان و بلوچستان عنوان کرد.

به گفته وی، ١٢ درصد از ١٣ هزار و ٣٢٥ زندانی محکوم مالی بابت پرداخت نشدن مهر با ٢ هزار و ٨٨٦ نَفَر ، ٦٦ درصد محکومان مالی با ٨٨٠٧ نَفَر و پنج درصد ترک انفاق با ٦٨٥ نَفَر است.

جهانگیر با نادرست دادن عبارت «کی مهریه را داده و کی مهریه گرفته»، اظهارکرد: مهریه را هم دادند و هم گرفتند و امروز همه در زندان هستند و باید فرهنگ سازی کنیم تا آنانی که توانایی مالی ندارند زیر بار مهریه سنگین نروند.

وی اظهارکرد: ٢٩٢ زندانی محکوم مهریه با زیر١٠ سکه، ١٩٢ زندانی بین ٥٠ تا ١٠٠ سکه ، و ٣٢٥ زندانی با ٣٠ تا ٥٠ سکه و ٢٢٨ نَفَر بالای ٢٠٠ سکه مهریه در زندان به سر می برند که ١٦٤ تن از این افراد بیش از ٥ سال تحمل حبس می کنند.

معاون قوه قضائیه با تاکید برکمک به خانواده زندانیان، گفت: اینها بیشترین استحقاق کمک را دارند چون در معرض انواع آسیب ها قرار دارند؛ ٩هزار زندانی بیش از ٤ فرزند دارند و بیش از ٦٠ درصد زندانیان متأهل هستند.

وی ادامه داد: ٧٠٠ فرزند زندانی که ترک تحصیل کرده بودند را با کمک آموزش و پرورش به مدرسه بازگرداندیم؛ أواخر سال گذشته تلاش خوبی برای کاهش آسیب های اجتماعی را در دستور کار قرار داده و بیش از ١٠ هزار همسر زندانی شناسایی و با آموزش از فروپاشی خانواده ها جلوگیری شد.

وی اضافه کرد: ٢٥٠٠ فرزند زندانی که در معرض اعتیاد قرار گفته بودند هم شناسایی و از قرار گرفتن به خطر اعتیاد آنان جلوگیری شد.

جهانگیر با بیان اینکه هم اکنون ١٥ هزار و ٧٢٩ زندانی با جرائم غیرعمد داریم که ٢ هزار نفرشان مشمولان دیه مانند حوادث کارگاهی و تصادف هستند، گفت: از طرف دیگر ١٣ هزار زندانی جرایم غیرعمد مالی ، ٢ هزار و ٨٠٠ نَفَر محکومان مهریه هستند که امیدواریم با کمک مردم بتوانند به جامعه برگردند.

وی بحث کمک به هموطنان و آسیب دیدگان را یکی از سنت های حسنه انقلاب دانست و افزود: ستاد دیه توسط شهید لاجوردی ایجاد شد و با توجه به نیت خالصانه روز به روز توانست جای خود را در نظام باز کند و امروز به دست شما مردم در همه سال های گذشته حدود ١٠٠ هزار نَفَر از زندانیان آزاد شدند.

وی افزود: زندانی علاوه برخود، خانواده اش نیز از آسیب مصون نیست و این کمک ها علاوه بر آزادسازی یک زندانی، کمک بسیار به خانواده هایی است که با از دست دادن سرپرستان خود در معرض آسیب های متعدد قرار دارند و علاوه براین این کمک ها می تواند خانواده های آسیب دیده را هم کمک کند.

جهانگیر با بیان اینکه هرگلی که امروزهدیه می شود پرپر نمی شود و جامعه را گلستان می کند، تصریح کرد: ١٣ درصد از ٢ هزار مشمول دیه متهم و بقیه محکوم هستند؛ ١٤درصد ازمحکومان دیه میزان دیه زیر٢٠میلیون تومان ، هشت درصد بین ٢٠ تا ٣٠ میلیون تومان، ٦٥ درصد بین ١٠٠ تا ٢٠٠ میلیون تومان و پنج درصد بالای ٢٠٠ میلیون تومان است.

به گفته وی، ٢٠٦ تن از این زندانیان بیش از ٥ سال، ١٨٦ تن سه سال و ٥٤٨ تن بین یک تا سه سال در زندان هستند.

رهبر معظم انقلاب ٣١٣ میلیون تومان و روسای هر سه قوه نیز مبلغی را برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد در این جشن گلریزان اهدا کردند.

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید