علائم تجاری

برخورد قانونی با قاچاق کالا و ارز|دفتر حقوقی موکل

 مقابله با قاچاق کالا و ارز اگرچه به لحاظ ذاتی در زمره وظایف قوه مجریه و دستگاه های اطلاعاتی و انتظامی است، اما دستگاه قضایی هم به عنوان متولی پیشگیری از وقوع جرم و در راستای مسئولیت خود برای کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی، مقابله با قاچاق کالا و ارز را به صورت جدی پیگیری می کند.

 

مسئولان دادگستری استان ها معتقدند که علاوه بر برخورد سلبی با موضوع قاچاق، باید رسانه ها و دستگاه های فرهنگی هم در این موضوع پای کار بیایند، تا مردم هم با نخریدن کالای قاچاق، در مبارزه با این پدیده سهیم شوند؛ البته فرهنگسازی به معنای نادیده گرفتن مقابله جدی و برخورد قانونی با قاچاقچیان و سودجویان نیست.

 

  عزم جدی برای مقابله با قاچاق

رییس کل دادگستری خراسان رضوی بیان می کند: تحقق اقتصاد مقاومتی و مبارزه با مفاسد به ویژه در زمینه کالا و ارز نیازمند یک عزم ملی و حرکت جهادی است.
حجت الاسلام علی مظفری، با اشاره به تأکید رهبر انقلاب در زمینه برخورد با هرگونه فساد به ویژه در حوزه ارز و کالا و موارد مشابه، می گوید: تحقق اقتصاد مقاومتی و مبارزه با مفاسد به ویژه در زمینه کالا و ارز نیازمند یک عزم ملی و حرکت جهادی است.
رییس کل دادگستری خراسان رضوی می افزاید: مشکل اصلی در بحث قاچاق کالا و ارز نبود عزم جدی در برخورد با این موضوع است به نحوی که یا عزم جدی وجود ندارد یا اعتقاد راسخ در این زمینه نیست.
وی نقش صداوسیما و رسانه ها را در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز مهم می داند و می گوید: امروز باید به دنبال فرهنگ سازی در این زمینه باشیم و در این خصوص رسانه ها نقش بسیار مهمی دارند و باید از مسئولان مطالبه گری کنند.
حجت الاسلام مظفری با اشاره به سیاست های قوه قضاییه در زمینه قاچاق کالا و ارز، بیان می کند: در مجموعه قضایی به ویژه دادگستری استان خراسان رضوی اقدامات بسیار خوبی با همکاری سایر نهادها به انجام رسیده است.

 

  مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیازمند فرهنگسازی

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مازندران مبارزه با قاچاق کالا و ارز را نیازمند فرهنگسازی مناسب می داند و بیان می کند: وضعیت قاچاق و ارز در استان به صورت منظم رصد می شود.
حجت الاسلام سید مرتضی موسوی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت دستگاه قضایی در راستای مبارزه با قاچاق استفاده شود، اضافه می کند: فرهنگ سازی در راستای اقدامات پیشگیرانه در حوزه قاچاق کالا و ارز نکته ای اساسی بوده که تحقق آن برنامه ریزی دقیق و مدون را می طلبد.
حجت الاسلام موسوی خاطرنشان می کند: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و سازمان تبلیغات اسلامی استان همچنین روحانیون استان در راستای فرهنگ سازی برای اقدامات پیشگیرانه از قاچاق کالا و ارز نقشی مهم و اساسی ایفا می کنند.
وی تاکید می کند: در حال حاضر وضعیت قاچاق در استان به صورت منظم و برنامه ریزی شده توسط دستگاه قضایی رصد می شود.
حجت الاسلام موسوی با بیان این مطلب که در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری در خصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دستگاه قضایی نسبت به تشکیل شعب ویژه برای تسریع در رسیدگی و اجرای احکام این حوزه اقدام کرده است، تصریح می کند: پرونده های ارجاع شده در خصوص قاچاق کالا و ارز در کمترین زمان ممکن در دستگاه قضایی مورد رسیدگی قرار خواهند گرفت.

 

  لزوم مبارزه با قاچاق کالا

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان با تاکید بر اینکه قاچاق کالا باید مهار شود، می گوید: قاچاق کالا یکی از جرایم و معضلات اقتصادی است و اگر مهار نشود، به اقتصاد کشور آسیب جدی وارد می کند.
محمدتقی شاکرمی اظهار می کند : اگر به سیر قانونی این موضوع نگاه کنیم، متوجه می شویم که در همه کشورهای جهان چه در دوره های گذشته و چه امروزه مبارزه با قاچاق کالا وجود دارد.
وی با اشاره به قانونی که در خصوص قاچاق کالا در سال ۹۲ اصلاح شده است، بیان می کند: همه مسئولان طبق این قانون موظف شده اند که با کالای قاچاق مبارزه کنند تا اقتصاد کشور از این شرایط خارج شود.
این مسئول ارایه کالاهای با کیفیت به مردم را بهترین راهکار برای پیشگیری از قاچاق کالا می داند و می افزاید: کالاهای داده شده به مردم باید مرغوب و با استانداردهای پذیرفته شده باشند و باید بدانیم از این روش به همان اقتصاد مقاومتی که مد نظر مقام معظم رهبری است، کمک و دست پیدا خواهیم کرد.
شاکرمی یادآور می شود: از این ستاد و کارگروه انتظار داریم که طبق قانون که به پیشگیری از قاچاق کالا به وضوح اشاره و هم کالا، قاچاق و مجازات در آن به خوبی تعریف شده است، در این راستا اقدام کنند.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان خاطرنشان می کند: با وجود اهمیت خاص و ویژه ای که قاچاق کالا دارد، برخی مسئولان بی توجه هستند و به اصطلاح پای کار نیستند.
وی تصریح می کند: از مسئولان مربوطه انتظار می رود که به مسئولیت خود به خوبی عمل کنند و نسبت به حق مردم بی توجه نباشند و از حقوق مردم دفاع کنند.
این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود به انبارهای پر و انباشته از کالای توقیفی اشاره و بیان می کند: باید تلاش کنیم که از انباشته شدن این کالاها جلوگیری شود و در راستای نفع رسانی به مردم گام برداریم.
شاکرمی با بیان اینکه نیروی انتظامی و دادگستری به تنهایی نمی توانند این مشکلات از جمله قاچاق کالا را حل کنند، می گوید: با کار کردن همه مسئولان دستگاه های مربوطه می توان این معضلات را حل کرد.

مطالب مرتبط با قاچاق

 

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید