علائم تجاری

شرایط تجدید نظرخواهی برای اعتراض به آرا|دفتر حقوقی موکل

تجدیدنظرخواهی به معنای درخواست رسیدگی مجدد به رأی صادرشده توسط یک دادگاه بوده و یکی از رایج ترین شیوه هایی است که برای اعتراض به آرا وجود دارد.
تمامی آرایی که صادر می شوند قابلیت تجدیدنظرخواهی دارند و دادگاهی که در رأی صادره، تجدیدنظر می کند، دادگاه تجدیدنظر نام دارد.
به گزارش مهداد، هنگامی که یک شخص برای طرح شکایت خود به دادگستری مراجعه می کند تا از مقامات قضایی درخواست کند که به شکایت او رسیدگی کنند، طبق قانون این مقامات قضایی وظیفه دارند تحقیقات لازم را انجام دهند و با توجه به آنچه در پرونده آمده است، حکم مناسب و شایسته ای صادر کنند.

 

 

دفتر حقوقی موکل، ارائه دهنده خدمات حقوقی توسط وکلای پایه یک دادگستری در سراسر ایران

 قرار گرفتن این وظیفه بر عهده مقامات قضایی به این معنا است که اگر آنها از انجام این وظیفه خودداری کنند، تخلف کرده اند و با مجازاتی که قانون پیش بینی کرده است، مواجه خواهند شد.
اظهارنظر و تصمیم گیری در خصوص پرونده های قضایی در قالب صدور رأی انجام می شود. حال پرسش این است که اگر رأیی از جانب قاضی صادر شود، آیا می توان به آن اعتراض کرد؟ یا اینکه طرفین باید از رأی صادرشده به هر نحوی که هست، اطاعت کنند و به آن گردن نهند؟


پاسخ این پرسش، منفی است و راه های مختلفی برای اعتراض به آرای صادره در قوانین پیش بینی شده که رایج ترین آنها، تجدیدنظرخواهی است.
تجدیدنظرخواهی یعنی اینکه شخص معترض به رأی صادره، از دادگاه دیگری بخواهد که رأی صادرشده توسط یک دادگاه را مجدداً مورد بررسی قرار دهد.
در واقع تجدیدنظرخواهی یکی از شیوه هایی است که برای اعتراض به آرا وجود دارد و قاعده این است که تمامی آرایی که صادر می شوند، قابلیت تجدیدنظرخواهی دارند.
دادگاهی که در رأی صادره تجدیدنظر می کند، دادگاه تجدیدنظر نام دارد. حال باید دید که در پرونده های سرقت، تجدیدنظر خواهی کردن دارای چه شرایطی است و اساساً چه مواقعی می توان از این روش برای اعتراض به رأیی که صادرشده است، استفاده کرد؟

 

جهات تجدیدنظرخواهی


در صورتی که یکی از موارد زیر وجود داشته باشد، می توان نسبت به رأی صادرشده درخواست تجدیدنظرخواهی مطرح کرد:
در صورتی که شخص معترض ادعا کند که دلایل و مدارکی که رأی بر اساس آن صادر شده است، اعتبار ندارد؛ در صورتی که شخص معترض ادعا کند که رأی صادره مخالف قانون است؛ در صورتی که شخص معترض ادعا کند که دادگاه یا قاضی، صلاحیت صادر کردن رأی نداشته است و نیز در صورتی که شخص متعرض ادعا کند که دادگاه به ادله ای که او ارایه کرده، توجهی نداشته است، می توان نسبت به رأی صادرشده درخواست تجدیدنظرخواهی مطرح کرد.

 

 

چه کسانی می توانند تقاضای تجدیدنظر کنند؟

شخصی که حکم به زیان او صادر شده است، می تواند شخصاً یا از طریق وکیل یا نماینده قانونی خود اقدام کرده و تقاضای تجدیدنظر را مطرح کند همچنین شاکی یا مدعی خصوصی می تواند شخصاً یا از طریق وکیل یا نماینده قانونی خود؛ این درخواست را مطرح کند؛ در نهایت نیز دادستان است که می تواند تقاضای تجدیدنظر کند.

مهلت تجدیدنظرخواهی

همیشه امکان تجدیدنظرخواهی نسبت به آرا وجود ندارد بلکه این فرصت بسیار محدود است و باید به این فرصت توجه کرد زیرا اگر بگذرد، رأی قطعی می شود؛ یعنی دیگر نمی توان نسبت به آن تجدیدنظرخواهی کرد.
پرسشی که مطرح می شود، این است که این مهلت چقدر است؟ اگر شخص معترض در ایران اقامت داشته باشد، ۲۰ روز و در صورتی که در خارج از کشور اقامت داشته باشد، ۲ ماه فرصت دارد تا نسبت به رأی صادره تجدیدنظرخواهی کند.

حال ممکن است مهلت تجدیدنظرخواهی سپری شود و فرد بعد از آن بخواهد اعتراض خود را مطرح کند. در این صورت قاعده بر این است که دادگاه درخواست او را نمی پذیرد مگر اینکه عذر موجهی داشته باشد؛ مانند اینکه خود او یا والدین یا همسر یا فرزند او دچار بیماری سختی باشند؛ به گونه ای که این بیماری مانع حضور او شود یا اینکه حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله بروز کند و امکان رفت وآمد وجود نداشته باشد.
باید توجه داشته باشید که اگر تصمیم به تجدیدنظرخواهی دارید، باید این درخواست را به صورت کتبی (نوشته) تنظیم کنید و همچنین هزینه ای را به عنوان هزینه دادرسی بپردازید اما جای نگرانی وجود ندارد.

اگر توانایی پرداخت هزینه را ندارید، می توانید ادعای خود را در خصوص اعسار مطرح کنید یعنی ادعا کنید که توانایی مالی برای پرداختن هزینه دادرسی را ندارید. دادگاه موظف است در ابتدا این درخواست را بررسی کند.
همچنین طرفین دعوا می توانند به صورت کتبی توافق کنند که حق تجدیدنظرخواهی نداشته باشند. در این حالت دیگر نمی توانند از این طریق به رأی اعتراض کنند مگر اینکه اعتراض آنها مربوط به صلاحیت دادگاه یا قاضی باشد.

 

 

  جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با وکلای دفتر حقوقی موکل ارتباط برقرار نمایید.

 

 

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید