علائم تجاری

راننده‌های حادثه ساز تا ۱۰ درصد خسارت را باید بپردازند| دفتر حقوقی موکل

آیا می‌دانستید اگر بر اثر انجام یکی از انواع تخلفات حادثه ساز مقصر حادثه رانندگی باشید، شرکت بیمه "می‌تواند" بخشی از خسارت را از شما مطالبه کند؟ مهمتر از آن، آیا می دانستید که قبل از آن شرکت بیمه، باید خسارت زیان دیده را بدون هیچ شرط و اخذ تضمینی به طور کامل پرداخت کند؟

 

 

دفتر حقوقی موکل، ارائه دهنده خدمات حقوقی توسط وکلای پایه یک دادگستری در سراسر ایران

به گزارش ایسنا، آن گونه که در "قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه" آمده زمانی که حادثه رانندگی رخ می‌دهد و این حادثه منجر به فوت یا جرح می شود و کارشناس تصادفات راهنمایی و رانندگی یا پلیس علت اصلی وقوع تصادف را یکی از "تخلفات رانندگی حادثه ساز" تشخصیص دهد بیمه گر قانونا الزام شده تا خسارت زیان دیده را بدون هیچ شرط و اخذ تضمین به طور کامل پرداخت کند و پس از آن "می‌تواند" با توجه به اینکه این چندمین حادثه از نوع " تخلفات رانندگی حادثه سازِ آن راننده" است از ۲.۵ تا ۱۰ درصد از خسارت‌های منجر به جرح و فوت را از مسبب حادثه بگیرد.

به نظر می‌آید این ۲.۵ تا ۱۰ درصد می تواند نوعی فرانشیز باشد، اما این قانون باید به صورت گسترده به اطلاع بیمه گذاران برسد تا احتیاط های لازم بیش از پیش انجام شود.

از دیدگاهی می‌توان این طور تصور کرد که برای اینکه زیان دهی پرتفوی بیمه شخص ثالث را کمتر کنند و در عین حال به نوعی قیمت را پایین نگه دارند به این گونه اهرم ها متوسل شده‌اند. این موضوع می تواند در حوادث سنگین رانندگی برای بیمه گذاران مشکلاتی را به وجود آورد.

مثلا اگر در حادثه ای در یکی از ماه های حرام ۴ سرنشین خودرو فوت کنند و اثبات شود که راننده تخلفی حادثه ساز داشته با توجه به اینکه دیه هر شخص در ماه حرام ۲۸۰ میلیون تومان است بیمه گر بعد از پرداخت مجموعا یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان به وراثِ جان باختگان، می تواند با توجه به اینکه چندمین بار است که چنین حادثه ای رخ داده از ۲۸ میلیون تومان تا ۱۱۲ میلیون تومان از مسبب حادثه مطالبه کند. از طرفی اثبات صد در صدی اینکه راننده تخلف حادثه ساز داشته و آن تخلف منجر به این حادثه شده کار آسانی نیست. متن کامل ماده ۱۴ از "قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه" به همراه تبصره آن در ادامه می‌آید:

ماده۱۴ـ در حوادث رانندگی منجر به جرح یا فوت که به استناد گزارش کارشناس تصادفات راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه، ‌علت اصلی وقوع تصادف یکی از تخلفات رانندگی حادثه ساز باشد، بیمه گر مکلف است خسارت زیان دیده را بدون هیچ شرط و اخذ تضمین پرداخت کند و پس از آن می تواند به شرح زیر برای بازیافت به مسبب حادثه مراجعه کند:

الف ـ در اولین حادثه ناشی از تخلف حادثه ساز راننده مسبب در طول مدت بیمه نامه: معادل دو و نیم درصد (۲.۵ درصد) از خسارت‌های بدنی و مالی پرداخت شده
ب ـ در دومین حادثه ناشی از تخلف حادثه ساز راننده مسبب در طول مدت بیمه نامه: معادل پنج درصد(۵ درصد) از خسارت های بدنی و مالی پرداخت شده
پ ـ در سومین حادثه ناشی از تخلف حادثه ساز و حوادث بعد از آن در طول مدت بیمه نامه: معادل ده درصد(۱۰ درصد) از خسارت‌های بدنی و مالی پرداخت شده
تبصره ـ مصادیق و عناوین تخلفات رانندگی حادثه ساز به موجب ماده (۷) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب ۸ اسفند ماه سال ۱۳۸۹ تعیین می شود.

تخلفات حادثه ساز عبارتند از:

- هر گونه حرکت نمایشی مانند دور زدن در و یا حرکت موتور سیکلت بر روی یک چرخ
- تجاوز از سرعت مجاز (بیش از ۵۰ کیلومتر در ساعت)
- سبقت غیر مجاز در راههای دو طرفه
- عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی
- حرکت به طور مارپیچ
- حرکت با دنده عقب در آزادراهها و بزرگراهها
- رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روان گردان و افیونی
- تجاوز از سرعت مجاز (بیش از ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر در ساعت)
- عبور از محل ممنوع
- تجاوز به چپ از محور راه
- عبور وسایل نقلیه از پیاده رو
- رعایت نکردن حق تقدم
- دور زدن در محل ممنوع
- استفاده از تلفن همراه و وسایل ارتباطی مشابه در حین رانندگی در سرعت بالای ۶۰ کیلو متر
- نقص فنی مؤثر یا نقص در سامانه (سیستم) روشنایی شب
- رعایت نکردن مقررات ایمنی حمل و نقل جاده ای مواد خطرناک
- رانندگی با وسایل نقلیه عمومی بیش از زمان مجاز
- رعایت نکردن شرایط مندرج در گواهینامه از قبیل استفاده از عینک، سمعک یا تجهیزات خاص
- توجه نکردن به فرمان ایست یا پرچم مراقبین عبور و مرور محصلین یا پلیس مدرسه
- رعایت نکردن مقررات حمل بار

 

بیشتر بخوانید و بدانید

چگونه خسارت افت قیمت خودرو بدلیل تصادف را مطالبه کنیم؟| دفتر حقوقی موکل

مدارک مورد نیاز جهت اعتراض به قبوض جرایم رانندگی | دفتر حقوقی موکل

هشدار پلیس راهور نسبت به وکالت برای نقل و انتقال خودرو‌ها|دفتر حقوقی موکل

موارد توقیف و انتقال وسایل نقلیه| دفتر حقوقی موکل

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید