علائم تجاری

راه‌های رفع سوء اثر از چک‌های برگشتی چگونه است؟ |دفتر حقوقی موکل

در شرایطی که صدور چک در جامعه بسیار رواج یافته، رفع سوء اثر چک یکی از دغدغه‌های افراد است. عده‌ای بر این باورند که رفع سوءاثر از چک، ممکن نیست یا انجام چنین اقدامی بسیار دشوار است و به همین دلیل، از رفع سوءاثر از چک، پشیمان می‌شوند. حال آنکه این اقدام به اشکال مختلف، امکان‌پذیر است.

 

 

دفتر حقوقی موکل، ارائه دهنده خدمات حقوقی توسط وکلای پایه یک دادگستری در سراسر ایران

رفع سوء اثر از چک به معنای پاک شدن و از بین رفتن سابقه برگشت خوردن از چک به هر دلیلی مانند نقص موجودی، نقص امضا و... در سیستم بانک مرکزی است.

رفع سوء اثر از چک‌های برگشتی افراد که از طریق شعب بانک‌ها و واحد‌های تابع آن صورت می‌پذیرد به اشکال مختلف مانند تأمین موجودی چک؛ ارایه لاشه چک برگشتی؛ ارایه رضایت‌نامه محضری از سوی ذی‌نفع چک به بانک؛ واریز مبلغ چک به حساب جاری و مسدود کردن آن و نیز ارایه حکم قضایی مبنی بر رفع سوءاثر چک برگشتی امکان‌پذیر است.

تأمین موجودی چک

مشتری باید مبلغ کسری موجودی را به حساب جاری خود واریز کند و پس از اینکه ذی‌نفع چک، مبلغ مورد نظر را دریافت کرد، بانک اقدامات لازم را نسبت به رفع سوء اثر از چک برگشتی انجام می‌دهد.

ارایه لاشه چک برگشتی

صاحب حساب جاری یا وکیل او پس از اینکه لاشه چک را از ذی‌نفع چک دریافت کرد، می‌تواند برای رفع سوء اثر از چک، آن را به بانک ارایه دهد که در این صورت، بانک به مشتری یا صاحب حساب جاری، رسید می‌دهد.
ارایه رضایت‌نامه محضری از سوی ذی‌نفع چک به بانک
چنانچه صاحب حساب جاری مبلغ مندرج در چک را به ذی‌نفع پرداخت کرده باشد، اما لاشه چک به دلایلی از جمله سرقت، مفقود شدن یا سوختن، به بانک تحویل داده نشود، ذی‌نفع چک می‌تواند در دفتر اسناد رسمی حاضر شده و رضایت خود را مبنی بر چک مورد نظر اعلام کند تا بانک نیز با عنایت به رضایت‌نامه مزبور، اقدام لازم مبنی بر رفع سوء اثر از چک و ابطال آن را انجام دهد.

واریز مبلغ چک به حساب جاری و مسدود کردن آن

در صورتی که رضایت‌نامه محضری ذی‌نفع یا ارایه لاشه چک به بانک امکان‌پذیر نباشد، صاحب حساب جاری چک می‌تواند معادل کسری موجودی به حساب جاری خود واریز کرده و از بانک درخواست کند وجه چک مزبور را برای پرداخت چک برگشتی تا زمان قطعی شدن چک برگشتی یا حداکثر به مدت ۲۴ ماه مسدود کند که در این صورت بانک مکلف خواهد بود ظرف ۵ روز نامه‌ای حاوی تأمین وجه چک را به اطلاع شخصی که گواهی عدم پرداخت چک به نام او صادر شده است، برساند تا وی به بانک مراجعه و وجه چک را دریافت کند.

ارایه حکم قضایی مبنی بر رفع سوءاثر از چک برگشتی

چنانچه چکی از طریق مجرمانه از جمله کلاهبرداری، سرقت و... تحصیل شده باشد، پس از انجام پروسه قانونی و دریافت حکم در این خصوص می‌توان نسبت به رفع سوء اثر از چک اقدام کرد.
در انتها چنانچه هیچ یک از موارد فوق توسط مشتری صورت نگیرد، با گذشت مدت ۷ سال از تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت، سابقه چک برگشتی به صورت اتوماتیک از سامانه اطلاعاتی بانک مرکزی رفع خواهد شد.

 

 بیشتر بدانید

آشنایی با نوآوری‌های طرح اصلاح قانون صدور چک|دفتر حقوقی موکل

راه‌های رفع سوء اثر از چک‌های برگشتی

محرومیت‌های بانکی برای صاحبان چک‌های بی محل |دفتر حقوقی موکل

نکات کلیدی که باید درباره پشت نویسی چک بدانید!|دفتر حقوقی موکل

موارد تعقیب کیفری صادرکننده چک|دفتر حقوقی موکل

نکاتی درباره «چک و سفته ظهر نویسی شده»|دفتر حقوقی موکل

نحوه حذف سابقه چک برگشتی|دفتر حقوقی موکل

سوء استفاده از سفید امضاء چه عواقبی دارد؟|دفتر حقوقی موکل

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید