علائم تجاری

با نحوه طرح شکایت ضرب و جرح آشنا شوید|دفتر حقوقی موکل

شاید برایتان پیش آمده باشد و یا در خدای‌ناکرده در آینده پیش بیاید که بخواهید به‌دلیل اینکه کسی به شما آسیب رسانده و یا در دعوایی آسیب دیده‌اید، شکایتی را مطرح نمایید.
برای این منظور می‌توانید به کلانتری مراجعه نموده و یا کلانتری را خبر کنید که در محل نزاع و دعوا حضور پیدا نموده و اتفاقی که افتاده ­است را صورت‌جلسه نماید.

 

 

دفتر حقوقی موکل، ارائه دهنده خدمات حقوقی توسط وکلای پایه یک دادگستری در سراسر ایران

پس از تنظیم صورتجلسه، کلانتری پرونده را به دادسرای صلاحیت‌دار که دادسرای محل وقوع جرم است ارسال می‌کند. در این مرحله سرپرست دادسرا پرونده را به دادیار و یا بازپرس محترم ارجاع می‌دهد. وقتی ارجاع پرونده صورت‌گرفت مرجع قضایی به شکایت شاکی و دلایل ارائه شده رسیدگی می‌نماید و در صورتی‌که وقوع جرم را محرز بداند و انتساب آن را به متهم تشخیص دهد، با صدور احضاریه از متهم می‌خواهد که در دادسرا حاضر شود. پس از احراز هویت متهم و شرح ماوقع برای او و آنچه به‌منظور آن شکایت صورت‌گرفته است، تفهیم اتهام صورت می‌گیرد. تفهیم اتهام هم پس از تحقیق از متهم و شرح ماوقع برای او انجام می­‌شود. همچنین درصورتیکه واقعا زد و خوردی صورت‌گرفته‌باشد، شاکی برای معاینه به پزشکی قانونی فرستاده می­‌شود. البته الزامی وجود ندارد و می­‌تواند نرود؛ ولی ممکن است حقش تضییع شود و قاضی برای تصمیم­‌گیری با مشکل مواجه شود.


متهم هم می­‌تواند هنگامی­‌که احضار می­‌شود یک نفر وکیل دادگستری همراه خود داشته باشد. بازپرس یا دادیار پس از پایان تحقیقات و در صورت وجود دلایل کافی بر وقوع جرم، به متهم یا وکیل او اعلام می­‌کند که برای برائت و یا کشف حقیقت هر اظهاری دارد به‌عنوان آخرین دفاع بگوید. اگر متهم یا وکیل او در آخرین دفاع، مطلبی بگوید یا مدرکی ارائه کند که در کشف حقیقت یا برائت موثر باشد، بازپرس و یا دادیار محترم باید رسیدگی کند. درصورت جرم بودن عمل و دلایل کافی برای انتساب جرم به متهم، قرار جلب به دادرسی صادر و سپس کیفرخواست صادر می­‌شود.

در مرحله بعد پرونده برای صدور حکم، به دادگاه کیفری ۲ ارسال می­‌شود. در دادگاه هم قاضی محترم پرونده را رسیدگی و درصورتیکه جرم را محرز بداند، مجازات آن را تعیین می‌کند و حکم صادر می­‌نماید. همچنین دیه و یا ارش را هم در صورت درخواست بزه­‌دیده تعیین می­‌کنند. البته از رایی که صادر می­‌شود امکان تجدیدنظرخواهی نیز وجود دارد. سپس پرونده را بعد از قطعی شدن رای، به دادسرا برمی­گردانند و به دادیار اجرای احکام ارجاع می­گردد و رای به اجرا گذاشته می­شود

 

بیشتر بخوانید

آشنایی با مجازات توهین و درگیری با مأموران پلیس |دفتر حقوقی موکل

آشنایی با کیفرهای منازعه در قانون مجازات اسلامی|دفتر حقوقی موکل

آشنایی با تفاوت‌های حقوقی مباشرت، معاونت و مشارکت در جرم |دفتر حقوقی موکل

مجازات سرقت مقرون به آزار و اذیت در قانون چیست؟ |دفتر حقوقی موکل

مجازات درگیری دسته جمعی طبق قانون چیست؟ |دفتر حقوقی موکل

مجازات توهین و درگیری با ماموران پلیس|دفتر حقوقی موکل

شکایت از شوهری که «دست بزن» دارد!|دفتر حقوقی موکل

 

 


لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید