علائم تجاری

سرعت رسیدگی به پرونده ها با ابلاغ الکترونیک اوراق قضایی |دفتر حقوقی موکل

(96/04/31 ) کاهش اطاله دادرسی و رسیدگی سریع به پرونده‌ها یکی از موارد مهم برای مسئولان قضایی محسوب می‌شود که در این میان راه‌های متعددی ارایه شده است که ‌ابلاغ الکترونیک یکی از این موارد است به طوری که با ابلاغ به موقع توانسته در رسیدگی به موقع به پرونده‌ها نیز تاثیرگذار باشد.

 

 

افزایش 70درصدی ابلاغ‌ها

معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری یزد ‌ می‌گوید: با راه‌اندازی و آغاز به کار سامانه ابلاغ الکترونیک اوراق قضایی و حذف ابلاغ کاغذی، میزان مشاهده اوراق ابلاغ شده به صورت تقریبی از 10 درصد به 80 درصد افزایش یافته است.
حجت اسدی بیان می‌کند: اطمینان از دریافت صحیح ابلاغیه، حفظ حریم خصوصی افراد، کاهش اطاله دادرسی و سرعت رسیدگی، افزایش دقت در روند کار، کاهش هزینه‌ها و افزایش دقت در رسیدگی و جلوگیری از جعل از جمله محاسن این طرح به حساب می‌آید. وی کاهش اطاله دادرسی و رعایت عدالت را از جمله انتظارات مردم در پرونده‌های قضایی عنوان می‌کند و می‌گوید: ابلاغ سریع و به موقع نقش مهمی در تسریع روند دادرسی پرونده‌های قضایی ایفا می‌کند. این مقام قضایی می‌گوید: در روش سنتی از هر 100 برگ ابلاغی که در روش سنتی تحویل می‌شد، 90 مورد به دست شخص مخاطب نمی‌رسید، در بسیاری موارد هم ممکن بود که شخصی در محل مورد نظر حضور نداشته باشد.
معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان یزد ادامه می‌دهد: در شهرستان یزد حدود 500 هزار ابلاغیه در طول سال داشتیم و به خاطر هر ابلاغیه سه برگ کاغذ مورد استفاده قرار می‌گرفت و نیروی انسانی هم زمان زیادی برای تحویل این ابلاغیه‌ها صرف می‌کرد. وی با اشاره به اینکه ابلاغ الکترونیک در قانون لازم و معتبر شناخته شده است، می‌گوید: در قانون استفاده از سامانه‌‏های‌ رایانه‏‌ای و مخابراتی، از قبیل پیام‌نگار (ایمیل)، ارتباط تصویری از راه دور، نمابر و تلفن، برای طرح شکایت یا دعوی، ارجاع پرونده، احضار متهم، ابلاغ اوراق قضایی و همچنین نیابت قضایی با رعایت مقررات راجع به دادرسی الکترونیکی بلامانع شمرده شده است.‌
اسدی تصریح می‌کند: از زمان اجرای این طرح، 80 درصد افرادی که پیامک صدور ابلاغ را دریافت ‌کرده‌اند، سامانه ابلاغ مراجعه و ابلاغ الکترونیک خود را مشاهده می‌کند.
معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان یزد به هزینه 150 میلیارد تومانی قوه‌قضاییه برای ابلاغیه‌های کاغذی در طول سال اشاره ‌ و بیان می‌کند: به وسیله  طرح سامانه ثنا، ‌این هزینه‌ها تا حد ‌زیادی کاهش می‌یابد زیرا که ابلاغ به صورت الکترونیکی انجام شده و کاغذ و نیروی انسانی ابلاغ و وسایل نقلیه مورد استفاده در این زمینه از روند ابلاغیه حذف شده است.
‌  ‌جایگزین روش سنتی
رییس کل دادگستری استان کرمانشاه به سامانه ابلاغ الکترونیکی(ثنا) اشاره و خاطرنشان می‌کند: بر اساس ماده 175 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 92، قوه‌قضاییه موظف است اوراق قضایی را با استفاده از سامانه‌های الکترونیکی یا مخابراتی ابلاغ کند، یعنی سیستم اوراق قضاییه از جمله اخطاریه و دادنامه برچیده می‌شود.  ‌ محمد‌رضا عدالتخواه‌ ‌ در توضیح ابلاغ الکترونیک به‌جای ابلاغ به روش سنتی، ادامه می‌دهد: یعنی به جای اینکه ابلاغ به صاحب پرونده به‌وسیله مأمور ابلاغ انجام شود، از طریق پیامک به شماره‌های تماس فرد مورد نظر اطلاع داده می‌شود. ‌به گفته این مسئول، هم‌اکنون 7 هزار نفر در سامانه ابلاغ الکترونیکی ثبت‌نام و حساب کاربری دریافت کرده‌اند.‌

کاهش چشمگیر اوقات دادرسی با ابلاغ الکترونیکی

رییس کل دادگستری استان کرمان می‌گوید: ‌ شبکه ملی عدالت در معاونت آمار و فناوری اطلاعات قوه‌قضاییه راه‌اندازی شده و خدمات الکترونیکی قضایی را در ‌واحدهای قضایی کشور پوشش می‌دهد که این شبکه با سرعت تا رسیدن به وضعیت مطلوب در حال تکمیل شدن است.
‌ یدالله موحد ‌‌اظهار می‌کند:  بر اساس ماده 655 قانون آیین دادرسی کیفری ابلاغ قضایی به صورت الکترونیکی معتبر شناخته شده است و قضات مکلف هستند به آن ترتیب اثر بدهند؛ بنابراین تاکید می‌شود که عموم مردم و‌ اشخاصی که پرونده‌ای در جریان رسیدگی در هر مرحله‌ای از دادرسی و یا اجرای حکم دارند سریع‌ برای پیشگیری از مشکلات بعدی برای ثبت‌نام در سامانه ثنا اقدام کنند. وی با اشاره به مزایای ابلاغ الکترونیکی تصریح می‌کند: یکی از اجزای این طرح خدمات رسانی آسان و مطمئن و بهتر به مردم و کاهش زمان رسیدگی و به تعبیری تقلیل اطاله دادرسی است.
موحد اظهار می‌کند: یکی دیگر از مزایای اجرایی شدن طرح ابلاغ الکترونیکی، کاهش جدی هزینه‌های دستگاه قضایی و همچنین مراجعان این دستگاه و مهمترین مزیت ابلاغ الکترونیکی پیشگیری از بسیاری از لغزش‌ها و مفاسدی که ممکن است در جریان ابلاغ سنتی پیش آید خواهد بود. موحد تصریح می‌کند: در بستر شبکه و در منزل هم امکان دسترسی و ثبت‌نام اولیه وجود دارد و دستگاه قضایی استان با فراهم کردن امکانات برای مدتی به طور رایگان این ثبت نام را به عمل خواهد آورد‌ بعد از انقضای مهلت تعیین شده ثبت نام هزینه بر خواهد بود.

  ‌ ابلاغ ۸۰ درصد اوراق قضایی ‌

‌ رییس کل دادگستری گلستان بیان می‌کند: هم اکنون، ۸۰ درصد ابلاغ‌ها به صورت الکترونیکی انجام می‌شود‌.
هادی هاشمیان‌ خاطرنشان می‌کند: در روش قبلی مامور برگه ابلاغ را به منزل طرفین پرونده می‌برد، که احتمال مطلع نشدن فرد از تاریخ و ساعت دادگاه و در نتیجه تجدید وقت به دلیل حضور نیافتن آنان در محکمه وجود داشت.
هاشمیان می‌افزاید: افزایش سرعت رسیدگی به پرونده‌ها، کاهش تجدید وقت پرونده‌ها و صرفه جویی در وقت و هزینه‌ها از اهداف راه‌اندازی سامانه ابلاغ الکترونیک اوراق قضایی است.
وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه ثنا در استان گلستان، می‌گوید: تاکنون ۴۸ هزار و ۶۴۸ نفر در این سامانه ثبت نام کرده‌اند.

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید