علائم تجاری

شرایط و ارکان تشکیل دهنده دعوای خلع ید |دفتر حقوقی موکل

ارکان تشکیل دهنده دعوای خلع ید عبارتند از :

 

 

دفتر حقوقی موکل، ارائه دهنده خدمات حقوقی توسط وکلای پایه یک دادگستری 

الف) مالکیت خواهان دعوا بر موضوع تصرف : اولین شرط دعوای خلع ید این است که خواهان مالکیت موضوع دعوا را داشته باشند یا از طرف مالک موضوع دعوا سمت نمایندگی یا وکالت داشته باشد: بنابراین باید دلایل مالکیت خود را به دادگاه تقدیم کند تا دادگاه پس از رسیدگی به دلایل مالکیت و احراز سایز شرایط دعوا در ماهیت موضوع حکم صادر نماید : چرا که رسیدگی به دعوای خلع ید فرع بر اثبات مالکیت است. همانطور که قبلا بیان شد ، در صورتی که اصل مالکیت خواهان محل نزاع واقع شده و دلایل و مدراک کافی برای اثبات مالکیت خود نداشته باشد و مطالب و اظهارات وی حاکی از نوعی ادعای مالکیت باشد که احراز ان منوط به رسیدگی متقل به این ادعاست ، در این صورت دعوای خلع ید خواهان به تنهایی استماع نداشته و به استناد ماده 2 قانون ایین دادرسی مدنی قابل رد می باشد .

البته باید به یاد داشته باشیم مالکیت طلق خواهان بر موضوع دعوا شرط اقامه دعوا نیست بلکه مالکین مشاعی نیز می تواند علیه همدیگر دعوای خلع ید طرح نماید همان طوری که ماده 43 ق .ا.ا.م. در این خصوص مقرر می دارد : (( در مواردی که حکم خلع ید علیه متصرف ملک مشاع به نفع مالک قسمتی از ملک مشاع صادر شده باشد از تمام ملک خلع ید می شود : ولی تصرف محکوم له در ملک خلع ید شده مشمول مقررات املاک مشاعی است ))

ب) تصرف غیرقانونی ( غاصبانه ) خوانده بر موضوع دعوا : باید تصرف خوانده دعوا بر مال غیر منقول بر خلاف قانون یا قرار داد و بدون اذن یا اجازه مالک یا قائم مقام وی یاشد در صورتی که تصرفات خوانده در موضوع دعوا عنوان ( غاصبانه یا در حکم غاصبانه ) را نداشته باشد طرح دعوای خلع ید موجه با ایراد قانونی است .

ج) مال غیر منقول بودن موضوع دعوا : باید موضوع دعوا خلع ید از اموال غیر منقول ذاتی باشند در تعریف اموال غیر منقول ماده 12 ق.م. مقرر می دارد : (مال غیر منقول ان است که از محلی به محل دیگر نتوان نقل نمود اعم از اینکه استقرار ان ذاتی باشد یا به واسطه عمل انسان به نحوی که نقل ان مستلزم خرابی یا نقض خود مال یا محل ان شود .) یعنی باید موضوع دعوای خلع ید اموال غیر منقول چون زمین ، خانه ، اپارتمان ، مغازه باشند نه اموال منقولی چون ماشین و قایق.

 

 

   جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با وکلای دفتر حقوقی موکل ارتباط برقرار نمایید.

 

 بیشتر بدانید

 

 دعوای خلع ید در قانون به چه معناست؟|دفتر حقوقی موکل

طلاق خلع چیست؟ | دفتر حقوقی موکل

 

 

 

 

 

  • معرفی دعوی

    مستاجر بعد از اتمام قرارداد اجاره دو قصد دارد. یا اینکه با توافق مالک قرارداد اجاره را تمدید کند و مجددا از ملک اجاره شده استفاده کند و یا اینکه ملک را تخلیه کند.

    اما مستاجر هیچ یک از قصد بالا را در نظر نمیگیرد و قصد دیگری دارد و یعنی ملک را در تاریخ مقرر و بعد از تمام شدن آن تخلیه نمیکند. در این صورت عمل مستاجر به دلیل نداشتن قرارداد اجاره و یا تمدید آن و تخلیه نکردن ملک در حکم غصب میباشد و مقررات مربوط به غصب درباره آن اجرا میشود.

    در اینجا مالک باید دعوای تخلیه ید را مطرح کند و دادخواست خلع ید به دلیل اینکه قرارداد اجاره بین ملک و مستاجر قبلا تنظیم شده است رد خواهد شد.

    ولی در مواردی که هیچ قراردادی بین مالک و فردی که ملک را تصرف کرده است نباشد دیگر دعوای تخلیه معنایی نخواهد داشت و باید دادخواست خلع ید را مطرح کند و برای تنظیم دادخواست خلع ید باید ابتدا مالکیت خود را اثبات کند. سپس باید تصرف غاصبانه فردی که ملک را تصرف کرده است را ثابت کند یعنی فرد حتما باید بدون اجازه مالک، ملک او را تصرف و غصب کرده باشد.

    به دلیل اینکه اکثر مردم در طرح دعوای خلع ید، تخلیه ید، دستور تخلیه و تصرف عدوانی اشتباه میکنند و این باعث میشود که به هیچ نتیجه ای نرسند و دعوای آنها رد شود حتما پیشنهاد میشود که با وکیل متخصص در امور ملکی مشورت کنید.

  • روند اجرای پرونده

    شما نیاز به وقت مشاوره حضوری با وکیل متخصص در امور دعاوی ملکی و قراردادها دارید. (برای دریافت وقت با دفتر تماس حاصل فرمائید)
    پس از گرفتن وقت حضوری با وکیل، جزئیات پرونده را برای وکیل شرح داده و چنانچه مدارکی برای اثبات ادعای خود و یا دفاع از خود دارید به وکیل تحویل داده و وکالتنامه وکیل را امضاء می کنید.
    در این مرحله وکیل با تنظیم شکوائیه مراحل قانونی  تخلیه و خلع ید املاک را پیگیری می کند.

  • مدارک مورد نیاز

    مدارک شناسایی:

    • قبیل شناسنامه
    • کارت ملی

    ارائه قرارداد اجاره برای تخلیه و سند مالکیت برای خلع ید الزامی است

  • آرای دادگاه ها

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید