علائم تجاری

مطالبه همزمان مهر از دادگاه و اجرای ثبت |دفتر حقوقی موکل

 

مهریه به عنوان یکی از دعاوی داخل در صلاحیت دادگاه خانواده ، از طریق ثبت نیز قابل مطالبه است . هم چنین دعاوی ابطال عملیات اجرایی ثبت نسبت به مهریه ، از دعاوی است که در خصوص قابلیت طرح ان در دادگاه خانواده بحث است . در این قسمت به دو موضوع فوق می پردازیم .

 

 

دفتر حقوقی موکل، ارائه دهنده خدمات حقوقی توسط وکلای پایه یک دادگستری در سراسر ایران

 

 

1-دعاوی ابطال عملیات اجرایی ثبت

ایا رسیدگی به دعوی ابطال عملیات اجرایی ثبت در مورد به اجرا گذاشتن مهریه ، در صلاحیت دادگاه خانواده است ؟ در توضیح سوال فوق باید گفت هرگاه زن مهر خود را نسبت به چهارصد سکه از طریق اجرای ثبت به اجرا بگذارد ، در حالی که نیمی از ان را قبلا بذل نموده است یا پیش از دخول مطلقه شده باشد ، رسیدگی به درخواست ابطال عملیات اجرایی ثبت مربوط به اجرا گذاشتن مهریه ، در صلاحیت کدام دادگاه است ؟

 

طبق ماده ی یک قانون اصلاح برخی از مواد قانون ثبت مصوب 1322 : (هرکس دستور اجرای اسناد رسمی را مخالف با مفاد سند یا مخالف با قانون دانسته یا از جهت دیگری شکایت از دستور اجرای سند رسمی داشته باشد ، می تواند به دستور مقرر در ایین دادرسی مدتی اقامه دعوی نماید ) ماده 2 همین قانون مقرر می دارد : ((مرجع رسیدگی به دعاوی ناشی از دستور اجرای اسناد رسمی ، دادگاه صلاحیت دار محلی است که در حوزه ان دستور اجرا داده شده .))

 

کمیسیون قضاوت معتقد است با توجه به ان که ((طبق ماده واحده ی قانون تشکیل دادگاه خانواده ، رسیدگی به کلیه ی دعاوی مربوط به مهریه در صلاحیت دادگاه خانواده است . لذا دادگاه صالح برای صدور قرار توقف عملیات اجرایی نیز دادگاه خانواده خواهد بود .))در این استدلال دادگاه صالح برای رسیدگی به اصل دعوا ، صالح برای رسیدگی به درخواست صدور قرار توقف عملیات اجرایی شناخته شده است . توضیح این که مطابق پنج ماده ی اول قانون اصلاح برخی از مواد قانون ثبت و دفاتر اسناد رسمی مصوب 1322 ، توقیف و ابطال اجراییه ی صادره از اداره ی ثبت در صلاحیت دادگا است ، اما ماده ی 169 ایین نامه ی اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا مصوب 1387 ، اعتراض به نحوه ی اجرا را در صلاحیت رئیس محل قرار داده است . اشاره به ماده ی 4 ایین نامه ی اجرای اصلاح قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب نیز که در ان ، اعتراض به تصمیمات مراجع غیر دادگستری ر در صلاحیت دادگاه عمومی حقوقی دانسته و رسیدگی به دعاوی خانوادگی را هم ذیل صلاحیت های دادگاه عمومی – حقوقی ذکر نموده ، مفید به نظر می رسد .

 

2-مطالبه ی هم زمان مهر از دادگاه خانواده . دایره ی اجرای ثبت

مطابق ماده 2 ایین نامه ی اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا و طرز رسیدگی به شکایت از عملیات اجرایی مصوب 1387 ، درخواست اجرای مفاد اسناد رسمی می تواند از مراجع غیر قضایی که در این ماده ذکر شده است ، به عمل اید . مطابق بند (ج) این ماده ، در مورد مهریه و تعهداتی که ضمن ثت ازدواج ، طلاق و روجع شده ، نسبت به اموال منقول و سایر تعهدات ( به استثنای غیر منقول ) از دفتری که سند را تنظیم کرده است و نسبت به اموال غیر منقول که در دفتر املاک به ثبت رسیده است ،از دفتر اسناد رسمی تنظیم کننده ی سند می توان درخواست اجرا به عمل اورد .

 

مطابه ی اجرای مهریه از دوایر ثبت و بر اساس این قانون ، معمولا در مواقعی رخ می دهد که زوج دارای اموال به ویژه اموال به ثبت رسیده باشد که قابلیت توقیف و فرش به منظور تامین مهریه را دارا است . گاه زوجه پس از مراجعه به دوایر اجرای ثبت و صدور اجراییه از ناحیه ی ان مرجع ، طبق ماده 5 این ایین نامه در جهت توقیف اموال زوج با مشکلاتی روبه رو می شود که ناچار است برای احقاق حق خود به دادگاه مراجعه کند . هم چنین گاه اموالی که از زوج در دسترس و قابل توقیف است ، کفاف تمامی مهریه را نمی دهد و زوجه پس از درخواست اجرا نسبت به قسمتی از مهریه در دایره ی اجراء برای مابقی مهریه دادخواست تقدیم دادگاه می نماید .

 

درخصوص تکلیف دادگاه در رسیدگی به چنین مواردی باید گفت در حالت نخست که زوجه اجرای تمامی مهریه را از اجرای تمامی مهریه را از اجرای ثبت مطالبه کرده ، اما موفق نشده است ،دادگاه می تواند با استعلام مزاتب از ان مراجع ، از عدم دریافت مهریه یا تامین ان مطمئن شود . حتی می توان گفت دادگاه باید تا زمانی که پرونده معد صدور حکم نشده ، رسیدگی را ادامه دهد و صرفا مراتب به اجرای ثبت اعلام شود تا چنانچه اموالی از محکون علیه به فروش رفته که تامین کننده مهریه است ، دادگاه در صدور حم ف میزان مهریه ی تادیه شده را لحاظ نماید . در توجیه این نظر می توان گفت دایره ی ثبت ، مرجع قضایی محسوب نمی شود تا رسیدگی به مطالبه در ان مرجع ، مانع رسیدگی در مرجع قضایی شود ؛ زیرا مطابق بند 4 ماده 84 قانون ایین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلب در امور مدنی (1379)اعتبار مختومه ، مربوط به حالتی است که ( دعوای طرح شده سابقا بین همان اشخاص با اشخاصی که اصحاب دعوا قائم مقام انان هستند ، رسیدگی شده و نسبت به ان حکم قطعی صادر شده باشد ) واژه ی (( رسیدگی )) مختص دادگاه بوده و به عملیات دوایر ثبت اطلاق نمی شود هم چنین قید (( صدور حکم قطعی )) در این ماده نشان می دهد که رسیدگی سابق باید توسط دادگاه صورت گرفته باشد ؛ زیرا صدور حکم از وظایق ذاتی دادگاه است . قید قطعی نی حاکی از ان است که صرفا قاطعیت عملیات اجرایی به گونه ای که منتهی به تادیه ی مهریه به زوجه یا به صندوق ثبت شده یاشد می تواند حق زوجه را در اقامه ی دعوا در دادگاه ، مخدوش نماید . در چنین مواردی دادگاه باید قرار عدم استماع دعوی صادر نماید . رای شماره 372 به تاریخ 27/1/1326 شعبه ی هشتم دیوان عالی کشور تلویحا موید این نظر است ؛ چون نه تنها عملیات اجرایی ثبت را مغایر اقامه ی دعوا در دادگاه ندانسته ، بلکه به جریان افتادن این عملیات به گونه ای که منتهی به اعتراض به ان در دادگاه شود را هم مانع اقامه ی دعوا نمی داند .

 

اداره ی حقوقی قوه ی قضاییه نیز مطالبه ی مهریه از اجرای ثبت را تا وقتی منتهی به وصول ان نشده است ، مانع از دادخواهی در دادگاه ندانسته است . اما در ادامه با جمله ی (( دران واحد نباید از دو مرجع مطالبه شود )) پاسخ پیش گفته را با ابهام رو به رو کرده است ؛ زیرا غالبا زوجه در یک روز از دو مرجع چنین مطالبه ای را نمی نماید و معلوم نیست منظور از اصطلاح (در ان واحد ) چیست . این مرجع مشورتی در نظر دیگری ، تفکیک طلب را به دو چزء مطالبه ی هر جزء از یک مرجع ( دادگاه یا اجرای ثبت ) را بلامانع دانسته ، اما باز هم در ادامه با قید ( هم زمان ) زوجه را از مطالبه ی مهر خود از رو مرجع ممنوع کرده بدون این که معین نماید ایا منظور کل مهریه است و اگر چنین است ، استدلال ذیل این نظر چیست .

 

قضاوت در پاسخ به این سوال ، اختلاف نظر دارند . از جمله اکثریت قضاوت دادگستری استان سیستان و بلوچستان در اسفند ماده 1381 مطالبه ی مهر از دو مرجع را خلاف عدالت دانسته و البته برای زوجه این اختیار را قائل شده اند که یکی از دو مرجع را انتخاب نموده و درخواست یا دادخواست خود را استرداد نماید . در مقابل ، اقلیت قضاوت معتقدند تا زمانی که موضوع منجر به نتیجه ( وصول دین ) نشده ،امکان مراجعه به هر دو مرجع فراهم است . کمیسیون قضاوت نیز با پذیرش نظر اقلیت ، مستندا به مواد 2 و 3 قانون ایین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی (1379) دادگاه را مکلف به رسیدگی دانسته است .

 

 جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با وکلای دفتر حقوقی موکل ارتباط برقرار نمایید.

بیشتر بدانید

نظریه مشورتی بسیار مهم و کاربردی پیرامون مهریه عندالاستطاعه|دفتر حقوقی موکل

تعیین ۱۴ سکه بهار آزادی طرح قدیم به عنوان معیار محاسبه مهریه|دفتر حقوقی موکل

برخی شروط ضمن عقد را جایگزین مهریه کرده اند |دفتر حقوقی موکل

برای تعیین میزان مهریه به چه نکاتی باید توجه کرد؟ |دفتر حقوقی موکل

دادخواست تبدیل پرداخت مهریه خارج از نوبت رسیدگی می شود|دفتر حقوقی موکل

  • معرفی دعوی

    معرفی دعوای مطالبه مهریه

    مرد به هنگام اجرای صیغه نکاح، مال معین یا چیزی که قائم‌مقام مال باشد را بر ذمه خود قرار می‌دهد که در صورت عندالمطالبه و مطالبه زن، مکلف است آن را بپردازد و این حق ارتباطی به طلاق و نفقه ندارد؛ چرا که به مجرد عقد، زن مالک مَهر می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.

     انواع مهر در قانون

    مهرالمسمی

    مهری است که زن و شوهر قبل از انعقاد عقد نسبت به مقدار و میزان آن توافق نموده و آن را در عقد ذکر می‌کنند. تعیین میزان مهر مطابق ماده 1080 قانون مدنی منوط به تراضی طرفین است و محدودیتی در این خصوص در قانون پیش بینی نشده است؛ طبق ماده 1079 قانون مدنی مهر باید بین طرفین تا حدی که رفع جهالت آن‌ها بشود، معلوم بوده و ویژگی‌های ذیل را داشته باشد:
    1. دارای ارزش مالی و اقتصادی باشد.
    2. قابل تملک و نقل و انتقال باشد.
    3. مشخص و معلوم باشد.
    4. معین و تصریح شده باشد.
    5. دارای منفعت عقلایی و مشروع باشد.
    6. شوهر قدرت تسلیم مهریه را داشته باشد.
    چنانچه مهریه وجه رایج باشد متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تأدیه نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌گردد محاسبه و پرداخت خواهد شد، مگر اینکه زوجین در حین اجرای عقد به نحو دیگری تراضی کرده باشند.

     مهرالمثل

    اگر در زمان انعقاد عقد راجع به مهریه توافق نشده یا اینکه مهریه نوعی تعیین گردیده که مطابق قانون نبوده، ولی عمل زناشویی بین زوجین رخ داده است، در این حالت بر اساس عرف و عادت محل و وضعیت خاص زوجه مانند تحصیلات، سن، شغل و امثال آن مهریه‌ای هم‌شأن زنان مشابه وی تعیین می‌گردد که به این نوع مهریه مهرالمثل می‌گویند. در این خصوص ماده1091 قانون مدنی مقرر داشته است: «برای تعیین مهرالمثل باید حال زن از حیث شرافت خانوادگی و سایر صفات و وضعیت او نسبت به اَماثِل و اَقران و اَقارِب و همچنین معمول محل و غیره در نظر گرفته شود.»
    در موارد ذیل زن مستحق مهرالمثل می باشد:
    1. اگر در نکاح دائم مَهر ذکر نشده یا عدم مَهر شرط شده باشد نکاح صحیح است و طرفین می‌توانند بعد از عقد مَهر را به تراضی معین کنند و اگر قبل از تراضی بر مَهر معین بین آن‌ها نزدیکی واقع شود زوجه مستحق مَهرالمِثل خواهد بود.
    2. در صورت جهل زن به فساد نکاح و وقوع نزدیکی زن مستحق مهرالمثل است.
    3. در صورتی که مهرالمسمی مجهول باشد یا مالیت نداشته باشد یا مِلک غیر باشد در صورت اوّل و دوم زن مستحق مهرالمثل خواهد بود و در صورت سوم مستحق مثل یا قیمت آن خواهد بود مگر اینکه صاحب مال اجازه نماید.
    البته به یاد داشته باشیم اگر اختیار تعیین مَهر به زن داده شود زن نمی‌تواند بیشتر از مهرالمثل معین نماید.

    مهرالمقعه

    در نکاحی که دائم بوده و مهریه ذکر نشده یا شرط عدم مهر شده باشد، زوج مهریه‌ را به زوجه مطلقه خود با وجود عدم نزدیکی پرداخت می‌کند که اصطلاحاً مهرالمقعه گفته می‌شود. در مورد ماده 1093 اشعار می‌دارد: «هرگاه مَهر در عقد ذکر نشده باشد و شوهر قبل از نزدیکی و تعیین مَهر زن خود را طلاق دهد زن مستحق مهرالمتعه است و اگر بعد از آن طلاق دهد زن مستحق مهرالمثل خواهد بود» و برای تعیین مَهرالمُقعه حال مرد از حیث غنا و فقر ملاحظه می‌شود.

  • روند اجرای پرونده

    شما نیاز به وقت مشاوره حضوری با وکیل متخصص در امور دعاوی خانوادگی دارید. (برای دریافت وقت با دفتر تماس حاصل فرمائید)
    پس از گرفتن وقت حضوری با وکیل، جزئیات پرونده را برای وکیل شرح داده و چنانچه مدارکی برای اثبات ادعای خود و یا دفاع از خود دارید به وکیل تحویل داده و وکالتنامه وکیل را امضاء می کنید.
    در این مرحله وکیل با تنظیم شکوائیه مراحل قانونی  مطالبه مهریه و اعسار را پیگیری می کند.

  • مدارک مورد نیاز

    • اصل سند ازدواج
    • اصل شناسنامه
    • کپی کارت ملی

    در صورت نبود اصل سند ازدواج باید رونوشت آن را از دفترخانه محل انعقاد عقد نکاح دریافت کنید.

  • آرای دادگاه ها

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید