علائم تجاری

شکایت از کپی طرح صنعتی چگونه است؟

دفتر حقوقی موکل- چنانچه دارنده و گواهینامه ثبت طرح صنعتی می باشید، بایستی بدانید قانونگذار بشکل موقت و طی 3 دوره 5ساله ( در صورت تمدید ) ، از شما حمایت بعمل می آورد و در این راستا صاحب طرح، می تواند از مزایای ثبت طرح صنعتی طی این دوره بر مبنای گواهی ثبت طرح صنعتی در صورت کپی برداری و تقلید از طرح خویش، مبادرت به طرح دعوی حقوقی یا کیفری مبنی بر منع استفاده از طرح صنعتی  و امحای قالب طرح صنعتی و مطالبه خسارت مبادرت بنماید.

شکایت طرح صنعتی 

جهت طرح دعوی طرح صنعتی ( شکایت از کپی طرح صنعتی) بکجا مراجعه بنماییم؟

صاحب طرح صنعتی، چنانچه شاهد سوء استفاده و کپی برداری  از طرح خویش توسط اشخاص ثالث باشد ، می تواند مبادرت به طرح دعوی حقوقی و یا کیفری و یا بنحو همزمان بنماید .

.جهت طرح دعوی کیفری بایستی به دادسرا و جهت طرح دعوی حقوقی بایستی به دادگاه مراجعه نماید.

در خصوص مرجع صلاحیتدار رسیدگی به اینگونه دعاوی، قانونگذار به لحاظ تخصصی بودن ، مراجع خاصی جهت رسیدگی را پیش بینی کرده است.

امروزه ثبت طرح دعوی کیفری و حقوقی طرح صنعتی ، در دفاتر الکترونیک قضایی شکل می پذیرد که این دفاتر مبادرت به ارجاع پرونده به مرجع صلاحیتدار می نمایند.

در دعاوی حقوقی ، مرجع بدوی صالح به رسیدگی شعبه سوم دادگاه حقوقی بهشتی تهران و به تصدی جناب دکتر آقای همتی می باشد و دعاوی کیفری در برخی از شعبات

دادسرای ناحیه 19 تهران، صورت می پذیرد.

 

مقاله مرتبط: مراجع کیفری رسیدگی به دعوی طرح صنعتی

 

هزینه دادرسی شکایت حقوقی و کیفری طرح صنعتی به چه میزان است؟

دعوی کیفری و حقوقی در قبال سوء استفاده از طرح ، هردو جزو دعاوی غیر مالی محسوب می گردند و هزینه چندانی ندارد و با پرداخت هزینه یکصد هزار تومان میتوان در دفتر خدمات قضایی ، شکایت خویش را ثبت نمایید.

خواسته دعوی حقوقی منع استفاده و بهره برداری خواهد بود و خواسته پرونده کیفری نقض طرح را می توانید سوء استفاده از طرح خویش مطرح بنمایید. 

پیشنهاد می گردد با تماس با دفتر حقوقی موکل، از طریقه و نحوه اقدامات خویش مطلع گردید.

 

مقاله مرتبط : چه طرح های صنعتی قابل ثبت اند؟

 

چه نوع شکایتی در صورت نقض طرح صنعتی مطرح کنیم؟

چنانچه اشاره گردید، صاحب طرح صنعتی از حق طرح جداگانه یا مستقل دعوی کیفری و حقوقی در قبال نقض طرح صنعتی خویش برخوردار است.

طرح هریک از این دعاوی شرایط و مزایا و معایبی دارد.

چنانچه بتوانید عنصر علم و عمد ناقض ( شخص بهره بردار) طرح خویش را در مرجع قضایی به اثبات رسانید و طرح صنعتی شما، قبل از ثبت اطمینان دارید که منتشر و افشاء نگردیده است، پیشنهاد در طرح دعوی کیفری به لحاظ سرعت عمل مراجع کیفری نسبت به مرجع حقوقی می باشد و تسهیل در توقیف کالای حاوی طرح می باشد. منتها چنانجه می دانید طرح صنعتی صادره از اداره ثبت ، سابقا و حداقل 6ماه قبل از تسلیم اظهارنامه ، افشا و منتشر گردیده است، پیشنهاد می گردد طرح دعوی حقوقی بنمایید.

بعلاوه در بسیاری موارد اشخاص صرفاً بدنبال مطالبه خسارت می باشند که به این قبیل اشخاص توصیه بر طرخ دعوی حقوقی است.

 پیشنهادی : ابطال طرح صنعتی

جهت مشاوره تخصصی در خصوص دعوی طرح صنعتی بکجا میتوان مراجعه نمود؟

دفتر حقوقی موکل به مدیریت دکتر علی رفیعی ، وکیل طرح صنعتی متخصص در دعاوی و ثبت طرح صنعتی، علایم تجاری و اختراعات و صاحب کتب متعدد و مقالات در حوزه مالکیت فکری  و تجارب ارزنده در این قبیل دعاوی ، آماده ارایه مشاوره حقوقی و پذیرش وکالت در این خصوص را دارد. 

در این راستا شما می توانید با اخذ وقت قبلی و ارتباط با دفتر ، از خدمات حقوقی ما بهره مند شوید .

نمونه شکایت کپی طرح صنعتی

نمونه شکایت کپی طرح صنعتی چنانچه طرح صنعتی شما توسط دیگران نقض یافته است و دیگران از طرح صنعتی شما در حال بهره برداری می باشند، با توجه به بررسی پرونده توسط وکیل متخصص در دعاوی طرح صنعتی، به شما پیشنهاد در طرح شکایت حقوقی یا کیفری نقض طرح صنعتی به شما خواهد نمود.

در ذیل نمونه شکایت کیفری کپی طرح صنعتی و یا شکایت نقض طرح صنعتی نمونه شکایت کیفری کپی ( نقض) طرح صنعتی می توانید مطرح نمایید.

شاکی: ..... با وکالت دکتر علی رفیعی به نشانی تهران-خ مطهری بعد از مترو مفتح -خ نقدی - پلاک 17 ط2 واحد 3

مشتکی عنه..... تاریخ وقوع جرم:..... موضوع شکایت : نقض طرح صنعتی دلایل شکایت:

1-گواهینامه ثبت طرح صنعتی

2-دلایل نقض طرح صنعتی

شرح شکواییه:

سرپرست محترم دادسرای محترم ناحیه 26 تهران

باسلام احتراماً به استحضار می رساند موکل اینجانب بموجب گواهینامه طرح صنعتی بشماره ......... ، مالک و صاحب قانونی طرح ................... بشرح نمونه پیوست می باشند.

اخیراً کاشف بعمل امده است که مشتکی عنه بشرح مستندات به پیوست عالمانه و عامدانه در مقام تخدیش حقوق انحصاری مادی و معنوی موکل با بکارگیری از طرح یکسان و مشابه با طرح موکل، در محل کارگاه و فروشگاه خویش، در مقیاسی وسیع مبادرت به ساخت و توزیع گسترده محصولات کالای حاوی طرح صنعتی می نماید که متاسفانه علی رغم مراجعت متعدد ، نامبرده کمامان نسبت به ادامه تولیدات خویش اصرار می ورزد.

علی ایحال با عنایت به مراتب فوق الذکر بدواً تقاضای توقیف و قلع و قمع و جمع آوری محصولات منقوش به طرح موکل و همچنین معدوم سازی قالب مشتکی عنه بعنوان آلت وقوع جرم و در نهایت تعقیب قانونی و محکومیت نامبرده به نقض طرح صنعتی موکل و عدم ساخت و استفاده مستند به مواد 60 و 61 قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علایم تجاری مصوب 1386 و مواد 215 قانون مجازات اسلامی و ماده 148 قانون آیین دادرسی کیفری مورد استدعاست.

باسپاس دکتر علی رفیعی

وکیل دعاوی طرح صنعتی

ما برای احقاق حق حقوق موکلین خود ، دفاع می کنیم.

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید