هبه چیست ؟ نحوه رجوع از هبه

معنی هبه چیست و نحوه رجوع از هبه چگونه است؟ باما همراه باشید

47

معنی هبه چیست : هنگامی که چیزی را به دیگری هدیه می دهیم ،شاید تصور شود هیچ عمل حقوقی واقع نشده است، اما در واقع پشت این بذل و بخشش مسائل حقوقی بسیاری نهفته است و باید بدانیم بخشش یک مال به دیگری نوعی عقد است و این عقد دارای شرایط خاصی است.

نام این عقد هبه است ،عقد هبه دارای شرایط و آثاری است که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم:

همراه موسسه حقوقی موکل-حامی و مدافع حقوق موکل باشید:

عقد هبه یعنی چه؟

معنی هبه در اصطلاح به معنای بخشش و هدیه می باشد،اما در اصطلاح حقوقی به عقدی اطلاق می گردد که در آن یک طرف به صورت رایگان مالی یا ملکی را به دیگری هدیه می دهد.

به کسی که مالی رابه دیگری هدیه یا به اصطلاح تملیک می کند(واهب) و به کسی که مال به تملکش در آمده (متهب ) می گویند.و مالی که مورد هبه واقع می شود  (عین موهوبه) گفته می شود.در  این عقد قبض (تسلیم عین موهوبه) شرط ضروری بشمار می رود و تازمانیکه قبض و تسلیم شکل نگرفته باشد، هبه ای محقق نشده است.

همچنین براساس ماده ۷۹۵ قانون مدنی:

هبه عقدی است که به موجب آن یک نفر مالی را به رایگان به شخص دیگری تملیک می‌کند؛ به عبارت دیگر او مال خود را به طور مجانی به ملکیت دیگری در می‌آورد.

آیا هبه قابل رجوع است؟

در صورتی که عقد هبه منعقد شده باشد و عین موهوبه نیز موجود باشد ،واهب می تواند با وجود دو شرط از عقد هبه رجوع کرده و مالی را که هدیه داده پس بگیرد:

۱-در صورت موجود بودن عین موهوبه

۲-حق رجوع واهب از بین نرفته باشد ،اگر عین موهوبه از بین رفته باشد حق رجوع واهب(هبه کننده) نیز از بین میرود.

در چه مواردی حق رجوع واهب از بین میرود؟(ماده ۸۰۳ قانون مدنی)

۱-در صورتی که واهب مال یا ملکی را به پدر یا مادر یا فرزند خود اهدا کرده باشد،امکان رجوع از چنین عقد هبه ای وجود ندارد.

«در نتیجه هبه پدر به فرزند ( دختر یا پسر) ، هبه مادر به فرزند دختر یا پسر و همچنین هبه فرزند دختر یا پسر به پدر و مادر ، غیرقابل رجوع است»

بیشتر بخوانید : لایحه دفاعیه رد هبه

۲-در صورتی که عقد هبه معوض باشد و آن عوض محقق نشده باشد.

۳-در صورتی که عین موهوبه توسط متهب(هبه گیرنده) به دیگری منتقل شده باشد.

۴-ایجاد تغییرات اساسی در عین موهوبه:مثلا در زمین اهدایی یک ملک احداث شده باشد.

نکته: هبه صورت گرفته میان زن و شوهر قابل رجوع است

پیشنهاد وکیل: چنانچه مالی به شما بخشیده می شود ، آنرا بشکل معوض دریافت نمایید  و یا با انتقال یا ایجاد تغییراتی اساسی در مال موهوبه، آنرا غیر قابل رجوع نمایید.

جالب است بدانید از عمده ترین دعاوی هبه در  محاکم دادگستری، به موضوع رجوع از هبه و استرداد مال ، اختصاص دارد و برای اینکه بدانید چه دفاعیاتی در این خصوص مطرح نمایید، کافیست با مشاورین ما در ارتباط باشید.

نحوه رجوع از هبه چگونه است؟

نحوه رجوع از هبه
رجوع از هبه

برای رجوع از هبه ،واهب( هبه کننده) ابتدا باید اظهارنامه ای به طرف مقابل با عنوان « رجوع ازهبه» از طریق دفاتر خدمات قضایی ثبت و ارسال نماید و پس از ابلاغ اظهارنامه از همین طریق مبادرت به ثبت دادخواست حقوقی  با خواسته« اثبات هبه، اعلام و تنفیذ رجوع از هبه و ابطال سند و استرداد مال موهوبه» جهت ارسال به دادگاه حقوقی دادخواست نماید.

همچنین در برخی دعاوی مشاهده می شود برخی اشخاص خواسته خویش را « اعلام مراتب رجوع از هبه و ابطال سند رسمی » نیز قرار داده اند.

اگر هبه ثبت شده و رسمی بود نیازی به اثبات وقوع هبه نیست و صرفا مالک باید دادخواست رجوع خود را به دادگاه ارائه دهد.

اما اگر هبه به طور رسمی ثبت نشده باشد (هبه شفاهی باشد یا هبه نامه عادی باشد)واهب باید ابتدا انعقاد عقد هبه را اثبات کرده و سپس از عقد صورت گرفته رجوع نماید.

رسیدگی دادگاه حقوقی به خواسته رجوع از هبه چگونه است؟

پس از تقدیم دادخواست رجوع از هبه و تسلیم به دادگاه یا شورای حل اختلاف، مبادرت به تعیین وقت رسیدگی نموده و به دلایل طرفین در خصوص موضوع هبه و قابلیت رجوع بموجب آن رسیدگی می گردد و چه بسا اشخاص جهت اثبات مراتب وقوع عقد هبه ، بهتر باشد استناد به تنظیم استشهادیه جهت استماع شهادت شهود بنمایند.

پس از رسیدگی ماهیتی به دعوی ، دادگاه مبادرت به اصدار رای دایر بر پذیرش دعوی یا رد دعوی می نماید که ظرف ۲۰ روز قابل اعتراض می باشد.

نمونه دادخواست رجوع از هبه

با توضیحات زیر می توانید دادخواست رجوع از هبه داده و از خود دفاع نمایید. در صورت سوال در رابطه با دادخواست رجوع از هبه می توانید با کارشناسان ما به صورت شبانه روزی تماص حاصل فرمایید.

بیشتر بخوانید : مجازات قسم دروغ به قرآن در دادگاه

ریاست محترم دادگاه حقوقی

با سلام

احتراماً به استحضار می رساند موکل مالک یک باب منزل مسکونی واقع در تهران ………. پلاک ثبتی …. فرعی از ….. اصلی بخش ….. حوزه ثبتی شهرری می باشند. ۲- در مورخ ۲۸/۰۴/۱۳۹۹ موکل اقدام به بخشیدن ۳ دانگ از ۶ دانگ مشاع از ملک فوق الذکر به همسر خود خانم ……. می نماید .این بخشش کاملا یک طرفه بوده و بدون دریافت هیچ نوع مبلغی صورت می پذیرد و طرفین با مراجعه به دفترخانه شماره ……. تهران سند قطعی غیر منقول تحت شماره …….. تنظیم می نمایند. ۳- با توجه به مسائل پیش آمده فی مابین زوجین و توجها به اینکه عین مرهوبه به تصرف و ید زوجه در نیامده است و عقد هبه مستقر نمی باشد و توجها به اظهارنامه شماره …………. مبنی بر رجوع از هبه و اعلام رجوع از هبه مدتها قبل از ارسال اظهار نامه متقاضی صدور حکم به شرح ستون خواسته و تنظیم سند انتقال شده به نام موکل می باشم.

با تشکر

و تجدید احترام

مستندات قانونی برای دعوای تایید از رجوع هبه:

۱-ماده ی ۸۰۳ قانون مدنی( بشرح فوق الذکر)

۲-ماده ی ۸۰۴ قانون مدنی:

۱-در صورت رجوع واهب نمات عین موهوبه اگر متصل باشد، مال واهب و اگر منفصل باشد، مال متهب خواهد بود

تفاوت هبه نامه رسمی با هبه نامه عادی در چیست؟

هبه نامه عادی چیست؟ یعنی واهب به صورت شفاهی یا در قالب یک نوشته عادی مالی را به متهب هدیه می دهد،اما در هبه نامه رسمی ،در دفاتر اسناد رسمی و در قالب یک سند رسمی مالی به دیگری منتقل می شود.

این نوع انتقال (هبه نامه رسمی)قابل تردید و انکار نخواهد بود و هیچیک از طرفین نمی توانند در صحت چنین عقدی واصالت سند آن خللی وارد نمایند.

اما در هبه نامه عادی ،هریک از طرفین می توانند نسبت به اصالت هبه نامه ادعای انکار و تردید نمایند و اصالت آن را زیر سوال ببرند.

نمونه هبه نامه

در ادامه نمونه عقدنامه هبه یا ( هبه نامه ) را برای آشنایی شما مخاطبان عزیز ذکر کرده ایم:

نمونه هبه نامه ( قرارداد هبه یا بخشش):

واهب : خانم/آقای……..به شماره شناسنامه……صادره از……..به کدملی…….به نشانی

متهب : خانم/آقای……..به شماره شناسنامه……صادره از……..به کدملی………به نشانی

عین موهوبه : تمامی ششدانگ یک باب دکان به پلاک ثبتی….واقع در… و نیز کلیه حقوق مادی و عینی نسبت به حق کسب، پیشه یا تجارت و سرقفلی در شش دانگ مغازه مورد

عوض قرارداد : مبلغ یکهزار ریال که تماماً و نقداً به واهب تملیک گردیده با ا قرار

کلیه شرایط صحت هبه قطعی اعم از قبض و اقباض و صیغه به اظهار و غیره اجرا شده و طرفین ضمن العقد خارج لازم که به قرار عقد خارج لازم به طور شفاهی بین آنان منعقد گردیده، هرگونه ادعا و اعتراض بعدی احتمالی ولو به عنوان تضرر و غیره را از خود سلب و ساقط نمودند.

منافع عین موهوبه قبلاً به کسی واگذار نشده و متهب پس از رویت آن با وقوف کامل از محل وقوع ، حدود و مشخصات اقرار به تصرف و قبض عین موهوبه نمود.

بیشتر بدانید : نمونه شکایت از وکیل دادگستری

نمونه اظهارنامه رجوع از هبه

در توضیحات زیر در رابطه با اضهارنامه رجوع از هبه برای شما عزیزان صحبت شده است که می توانید به صورت کاملا رایگان از آن استفاده نمایید.

مخاطب محترم

سلام علیکم

احتراما اینجانب به وکالت از اقای …………. در خصوص ملک پلاک ثبتی …. فرعی از …… اصلی به نشانی تهران …………… موضوع سند انتقال شماره ….. مورخ ………….تنظیمی دفتر خانه اسناد رسمی …… تهران به اطلاع عالی می رساند نظر به اینکه موکل به صورت هبه  بلا عوض سه دانگ از ملک مذبور را  به شما انتقال داده و از طرفی از این هبه رجوع نموده و با عنایت به اینکه ملک به ید و تصرف شما داده نشده است ضمن اعلام رجوع از هبه  از شما می خواهم ظرف مدت ۷۲ ساعت  از تاریخ ابلاغ اظهار نامه نسبت به استرداد سه دانگبه موکل اقدام نمایید.

بدیهی  است در صورت عدم استرداد سه دانگ موصوف با دادخواهی و پرداخت خسارت مربوط ملک یاد شده مواجه می گردید.

رویه و نظریات قضایی در رابطه با دعوای تایید رجوع از هبه

رای شماره ی ۲۲۶ مورخ ۷۳/۵/۴ شعبه ی ۳۴ دیوان عالی کشور:

“واهب به موجب سند عادی مورخ ۵۸/ ۹ / ۸ که به امضای عده ای از معتمدین محل رسیده، از هبه رجوع کرده است و وکالت نامه ی رسمی مورد اشاره و عزل مشارالیه از وکالت نیز دلیل بر رجوع از هبه است”

“رأی شماره ی ۱۸۲۳ مورخ ۷۱/۲/۱۷ شعبه ی ۳۳ دیوان عالی کشور:

با توجه به بند چهارم ماده ی ۸۰۳ قانون مدنی در صورتی که در عین موهوبه تغییراتی حاصل شود، واهب حق رجوع ندارد و خانم… نیز به جهت احتیاج و تضمین زندگی، اقدام به فروش آنها کرده است و در نتیجه، قابل استرداد نمی باشد”

“رأی شماره ی ۱۳۱۲ مورخ ۹۱/۱۰/۲۷ شعبه ی ۸ دادگاه تجدید نظر استان تهران:

عدم ثبت رسمی هبه ی اموال غیر منقول مانع از رسیدگی به دعوی مربوط به رجوع از هبه نیست.”

فایل نمونه رای موفق رد رجوع از هبه:

برای مشاهده رای کلیک نمایید

(وکیل مدافع زوجه : دکتر علی رفیعی _وکیل پایه یک دادگستری)

دعوی و نحوه اثبات هبه

نحوه اثبات هبه بصورت کامل با مشاوره حقوقی از ما کاملا میسر خواهد بود و دعوی اثبات وقوع هبه یا دعوی اثبات هبه، از جمله دعاوی مبتلابه راجع هبه بشمار می آید که هدف از طرح آن ، اثبات این امر می باشد که دادن مالی از جانب شخصی(واهب) به گیرنده مال(متهب) ، برمبنای هبه داده شده است.

اثبات هبه
نحوه اثبات هبه

با عنایت بر اینکه اصولاً زمانی که مالی به شخص دیگر منتقل می گردد، اصولاً در قالب عقد هبه نمی باشد ، در نتیجه جهت اثبات هبه این ادعا، نیامند طرح این دعوی ضرورت دارد.

بعارت دیگر با طرح این دعوا بدنبال این امر میباشیم که اثبات بنماییم مال داده شده در قالب عقد هبه صورت پذیرفته بوده است.

ازجمله دلایل اثبات هبه که توسط وکیل متخصص هبه دکتر علی رفیعی بشما پیشنهاد میگردد، شهادت شهود میباشد که با تنظیم استشهادیه ای توسط وکیل متخصص هبه صورت می پذیرد.

محاکم در خصوص ضرورت طرح دعوی اثبات وقوع عقد هبه در کنار طرح دعوی رجوع از هبه واجد اختلاف نظر می باشند که پیشنهاد وکیل هبه، طرح همزمانی دعاوی اثبات هبه و رجوع از هبه خواهد بود.

هبه ماشین و خانه از سوی زوجین

از موارد مبتلابه در خصوص اختلافات میان زوجین، راجع به موضوع انتقال اموال نظیر انتقال ماشین و یا خانه به یکدیگر می باشد که فرضیه غالب نسبت به انتقال اتومبیل و یا خانه از ناحیه زوج به زوجه می باشد.

نکته بسیار حایزاهمیت در خصوص امکان رجوع از مال انتقال داده شده، توجه به ماهیت انتقال می باشد.

بدین توضیح که چنانچه انتقال ماشین یا خانه از جانب زوج به زوجه  و یا بالعکس در قالب هبه، باشد با عنایت به ماده ۸۰۳ قانون مدنی، اتومبیل یا خانه داده شده، قابل استرداد خواهد بود و چنانچه نتوان مراتب انتقال در قالب هبه اثبات نمود، قابل استرداد نخواهد بود.

منتها در این خصوص مشکل زمانی بروز می نماید که اصولاً انتقال مال صورت پذیرفته فیمابین زوجین، در قالب عقد بیع و یا صلح صورت میپذیرد و شخص انتقال دهنده بایستی برخلاف ظاهر عقد، مراتب اثبات وقوع هبه انتقال صورت پذیرفته را اثبات نماید.

همچنین از دیگر دعاوی مبتلابه به زمانی که یکی از زوجین به دیگری وکالتی جهت انتقال مال می دهد و شخص وکیل مبادرت به انتقال ماشین  یا خانه بخود می نماید.

در خصوص اختلافات بشرح فوق وکیل هبه ، بکار شما خواهد آمد تا ضمن اطلاع از حقوق خود، بتوانید از حقوق خود در محاکم قضایی دفاع بنمایید.

وکیل متخصص در دعاوی هبه و رجوع از هبه

چون تنظیم دادخواست دعاوی هبه بسیار حساس و دقیق باید انجام شود بهتر است قبل از هرگونه اقدام حقوقی با یک وکیل متخصص در این زمینه مشاوره شود.

دفتر حقوقی موکل با مدیریت دکتر علی رفیعی وکیل پایه یک دادگستری با سالها تجربه در امر وکالت آماده خدمت رسانی به شما موکلان عزیز می باشد تا به بهره مندی از بهترین و به روزترین مشاوره در خصوص هبه به سریعترین شکل ممکن به حل مشکلات حقوقی خود فائق آید.

یکی از موضوعات رایج در دعاوی هبه و اختلافات در این حوزه، در خصوص امکان ابطال هبه می باشد. وکیل هبه با عنایت بر اینکه هبه، نوعی عقد می باشد ، شرایط ابطال آن نیز مشابه ابطال سایر عقود می باشد.

ابطال هبه نامه

نوبت به آن رسیده است که در رابطه با ابطال هبه نامه صحبت کنیم و در این زمینه باید بدانید که از جمله مواردی که هبه نامه را باطل می نماید، می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

۱- فقدان شرایط اساسی صحت معاملات:

برای انعقاد هر عقد وجود شرایط اساسی معاملات یعنی اراده و قصد، اهلیت طرفین، موضوع معامله، جزو ضروریات تلقی میگردد. در نتیجه چنانچه شخص محجوری یا شخصی که فاقد اراده باشد مبادرت به هبه نماید، آن عقد هبه باطل میباشد.
۲_اگر قبل از انعقاد عقد هبه یا به تصرف دادن مال مورد هبه واهب یا متهب(هدیه شونده)فوت نماید عقد هبه ابطال میگردد.
۳_در صورت اثبات جعل در هبه نامه که موجب ابطال آن می گردد.
۴_در صورتی که اثبات شود مال مورد هبه متعلق به واهب نمی باشد.
۵_در صورت اثبات صوری بودن عقد هبه

برخی از اشخاص با انگیزه فرار ازدین، مبادرت به هبه اموال خویش به نزدیکان می نمایند که این معاملات قابلیت ابطال را خواهند داشت.

دفتر حقوقی موکل-حامی و مدافع حقوق موکل

در اصطلاح عقد هبه یعنی چه؟

معنی هبه در اصطلاح به معنای بخشش و هدیه می باشد،اما در اصطلاح حقوقی به عقدی اطلاق می گردد که در آن یک طرف به صورت رایگان مالی یا ملکی را به دیگری هدیه می دهد.

آیا هبه قابل برگشت می باشد؟

بله، شما عزیزان می توانید با رجوع در هبه اینکار را انجام دهید و مگر در صورتی که شرایطی که در مقاله توضیح داده ایم را نداشته باشید.

47 نظرات
  1. الیاس محرمی می گوید

    سلام واقعا ممنونم بابت توضیحات عالی شما در رابطه با هبه چیست واقعا کامل و جامع بود.

  2. محمود صفری می گوید

    سلام یه رای موفق در خصوص تائید رجوع از هبه وابطال ونحو دفاع میخواستم

  3. اسماعیلی می گوید

    درود بر شما
    مادرم دو دانگ منزل مسکونی داشتن که زبانی و جلوی دو تا شاهد به من بخشیدن و طی یک وکالتنامه ی فروش بلاعزل ، دو دانگ را به بنده واگذار کردند . بنده هم اول سند ایشان را تک برگ کردم و بازم به ایشان اطلاع دادم که دارم میرم و کارهای انتقال سند را بنام خودم انجام دهم . ایشان گفتن از شیری که نزدم خوردی حلالتر . بعد از یکسال از من شکایت کردند برای ابطال سند و ابطال وکالت فروش که دو دانگ را پس بگیرند . آیا من می توانم دفاعی بکنم با داشتن دو شاهد ؟ اصلا مادرم میتواند که مال را برگرداند ؟
    ممنون میشم از پاسخگویی شما

  4. رضا می گوید

    سلام یه منزل مسکونی فروختیم بعد چون من از برادرم طلبکار بودم یعنی خرج کرد سند و انحصار وراثت وجه دستی اینا وقتی خونه رو فروختیم تو بانک به حسابم واریز کرد حالا بعد دوسال رفته شکایت کرده میگه من از سهم خانه بیشتر گرفتم درصورتی که پول تو حساب اون بوده و بمن داده و من بعضی از خرج کرد وپول دستی رو کاغذ ندارم اما کارهای اداره که انجام دادم دارم مدرکشو حالا چن روز دیگه دادگاه داریم آیا حق بمن است یا اون تو دادگاه من چطور از حقم دفاع کنم ممنون

    1. علی رفیعی می گوید

      باسلام. جهت پیروز شدن در دعویتون روی داشتن روابط مالی متعدد و اینکه دینش رو پرداخت کرده مانور بدین.در غیراینصورت دادگاه بمیزان سهم الارث حکم خواهد داد

  5. اشکان می گوید

    آیا شرط قبض هبه برای فرزند لازم است با توجه به اینکه شخص هبه کننده مادر وی بوده و فوت شده است و ۱سال است که عین مال در ید سایر ورثه می‌باشد؟ آیا بدلیل عدم قبض مال از سوی گیرنده و مرگ هدیه کننده هبه باطل است؟

  6. اکبر می گوید

    سلام اگر متهب اپارتمان هبه را به اجاره داده باشد قابلرجوع است؟

    1. علی رفیعی می گوید

      باسلام . اجاره دادن عین موهوبه در اینکه عقد هبه را قابل رجوع می گرداند یا خیر؟ محل اختلاف فیمابین حقوقدانان می باشد. منشاء اختلاف نیز به ماده ۸۰۳ قانون مدنی باز میگردد که بموجب آن چنانچه عین موهوبه متعلق حق غیر قرار گیرد، حق رجوع اسقاط می گردد. در اینکه اجاره دادن عین موهبه که بمعنای این امر می باشد که عین متعلق حق غیر قرار گرفته است، عقیده غالب آنست که با اجاره دادن موضوع هبه، حق رجوع از هبه اسقاط می گردد.

  7. رضا د می گوید

    سلام
    ایا بخشیدن مهریه هم هبه حساب میشه؟
    زن من پارسال در محضر تمام مهریه و حق و حقوقاتش را بخشید.ایا حالا میتونه ادعا کنه که هبه بوده و قصد بازگشت مهریه را داشته باشه؟

    1. علی رفیعی می گوید

      با سلام بله در قالب بذل و بخشش مهریه تلقی خواهد گردید و قابل رجوع می باشد. منتها مفاد سند رسمی در این خصوص راهگشا می باشد چرا که در صورت اسقاط حق رجوع در سند ، امکان رجوع از هبه ممکن نمی باشد.

  8. امیر می گوید

    با سلام. بنده سهم خودم را از یک زمین زراعی به برادرم هبه کرده ام. شش ماه بعد همسرم جهت اجرای مهریه اقدام کرده است. آیا میتواند فرار از دین برایم بگیرد؟

    1. علی رفیعی می گوید

      باسلام. چنانچه منظورتون طرح شکایت کیفری فرار از دین می باشد، خیر محکوم نخواهید شد. در ضمن طبق رای وحدت رویه ، اجرائیات صادره از اداره اسناد بمنزله احکام دادگاه ها جهت محکومیت به فرار از دین تلقی نخواهد گردید

  9. حمید می گوید

    با سلام و درود
    در سال ۱۳۴۸ پدر خانه مسکونی کنونی خانوتده را ۳ دانگ به اسم پسر ارشد و ۳ دانگ بقیه را ب اسم همسر دایمی خویش را در سند رسمی منگوله دار ثبت کردند. در سال ۱۳۷۳ ۳ دانگ سهم پسر را با در دست داشتن وکالت از ایشان ب نام همسر خود انتقال دادند . و همسر(مادر پسر) برای خود سند تک برگی ۲ دابگ گرقتند. ۷ سال بعد پدر در وصیت نامه خود این انتقال را صوری اعلام کرده و بقیه وراث را از مالکیت و بهره مندی از ۳ دانگ سهم اولیه پسر منع نموده. این وصیت نامه ب امظائ کلیه وراث شامل همر ایشان رسید. یکسال قبل از فوت ایشان در وصیت نامه جدید ایشان همین ملک را ک حالا خود ایشان مالکیتی ندارند وبخشی از آن یا تمامی ۶ دانگ ب نام همسر خودانتقال داده شده وصیت نموده همسرش بعد از فوت ب هر کدام وراتث ۲ دانگ (۲ پسر ۲ دختر) انتقال دهد.و مادر در قید هیات اینکار را کرده است
    آیا پسر ارشد با توجه ب اینکه وصیت نامه جدید را امضا کرده است میتواند راجع ب سهم ۳ دانگ اولیه خود ادعا ی مطرح کند. و ازمادر خویش طلب ۱ دانگ مابلاتفاوت را بکند.
    با تشکر.

    1. علی رفیعی می گوید

      باسلام
      نیاز به مشاهده وصیت نامه هستش. منتها دو نکنه وجود دارد:

      اول: در زمان وصیت نامه اول ، ایشان هیچگونه مالکیتی نداره و منوط به رضایت همسر اولتون هستش
      دوم : با وصیت ثانوی، وصیت نامه اولی از درجه اعتبار ساقط خواهد شد

  10. حمید می گوید

    سلام درسال ۹۷ تیگو۵به نام خانمم مستقیم از کارخانه خریداری کردم .مبالغ پرداختی از حساب من بوده است آیا می توانم با تنظیم دادخواست سند رابه نام خودبرگردانم ؟البته اگردادگاه رای به انتقال سند بدهد.

    1. علی رفیعی می گوید

      روی موضوع مبلغ میتونین اقدام بفرمایین. برای استرداد خودرو نیاز به اثبات هبه هست که دعوی مشکلی در پیش رو خواهید داشت. همچیز به دفاعیات شما در دعوی رجوع از هبه باز خواهد گردید

  11. محسن می گوید

    با سلام و احترام وکیل محترم.
    پدر زن من سال ۹۸ آپارتمان بدون دریافت وجه به اینجانب به عنوان خریدار انتقال دادند.
    قبل از سند به ما گفت مادر و برادر و خواهر خوبی نداره. به عنوان خریدار فقط قیمت ارزش دارایی ثبت شده در محضر. مادر زن من متوجه شده سه دانگ به نام من شده پدر زن زیر فشار گذاشتند باید سند طلب کنی. به عنوان بار حقوقی من هم سند به نام دخترشان واگذار کردم. آیا می توانند سند از ما طلب کنند. با سپاس

    1. علی رفیعی می گوید

      با توجه به شرایط اعلامی ، دعوی استرداد هبه و رجوع از هبه یل مطالبه ملک ناشی از هبه به لحاظ انتقال به ثالث منتفی خواهد بود.

  12. جمال جلالی می گوید

    با سلام و خسته نباشید
    من خانه ای به ارث بردم که قبل مرگ مادر بزرگ پسرش که پدر من باشد فوت کرده و مادر بزرگ از این ارث ۱/۶سهم میبره و در حال حاضر مادر بزرگ فوت کرده و وراث او که عمو و عمه ها هستن صهم می برن .همه عمو ها و عمه ها بخشیدن(مادر بزرگ که در قید حیات بوده زبانن بخشیده جلوی فرزندانش)به جز یکی از عمه ها
    ایا امکانش هست که من از هبه استفاده کنم و به نتیجه برسم مننون میشم جواب بدین سپاس از زحماتتون

  13. جمال جلالی می گوید

    سلام و خسته نباشید

    1. علی رفیعی می گوید

      تشکر در خدمت هستیم

  14. سعید می گوید

    سلام
    زنم ماشینی که به نام منه رو برده شهری دیگه و قایم کرده
    حالا اگر ماشینم رو هبه کنم به دختر خودم. ایا ممکنه وقتی زنم مهرشو گذاشت اجرا ماشینم رو توقیف کنه؟؟؟

    1. علی رفیعی می گوید

      باسلام
      در صورت هبه به لحاظ اینکه مالکیت شما به دخترتون انتقال پیدا کرده، همسرتون امکان توقیف خودرو در قالب مهریه را نخواهد داشت.

  15. سعید می گوید

    سلام
    زنم ماشینی که به نام منه رو برده شهری دیگه و قایم کرده
    حالا اگر ماشینم رو هبه کنم به دختر خودم. ایا ممکنه وقتی زنم مهرشو گذاشت اجرا ماشینم رو توقیف کنه؟؟؟
    چکار کنم که بتونم به ماشینم برسم؟

  16. پویا می گوید

    بنده ملکی را مبایعه کرده و در دفترخانه به جای انتقال به خود به همسرم انتقال داده ام.مبالغ پرداختی همگی از سوی بنده بوده و ایشان هیچ نقشی نداشته.اکنون ما جدا شده ایم و درخواست رد هبه اگر بدهم سند به نام بنده مسترد میگردد یا خیر؟

    1. علی رفیعی می گوید

      در صورت اثبات هبه بله امکان پذیر هست منتها مشکل پروتده شما اثبات هبه می باشد.

  17. محمدعباسزاده می گوید

    سلام.مادرم حدود ۷سال پیش که پدربرزگم فوت کرده بود . داییم بدون اینکه وصیت نامه ای داشته باشه خودش ب‌ مادرم وخاله هایم ۳۲متر زمین داد که کمتر سهم‌الارث شون بود.و بقیه اموال روهم به خود داییم بخشیدن و مادرم وخاله هایم هم اثر انگشت زدن. داییم بعد این قضیه قسمتی از زمین هارو فروخته ولی بااین حال بازهم خونه و چند دهنه مغازه هست .حالا بعد چند سال میخوام حق مادرم رو ازش بگیرم میتونم بگیرم یانه. خیلی ممنون میشم جواب من رو بدین

  18. fallah sadeghkhani می گوید

    با سلام مادرم و خاله هایم در قالب یک نوشته عادی سهم خودشان را از زمینهای پدریشان به برادرهایشان بخشیده اند و در این نوشته امده که این زمینها ارزش مادی ندارند و این موضوع کاملا اشتباه است ….دوما امده که هیچکدام از برادرها حق فروش زمینها را به غیر ندارند و یکی از انها زمین سهم خودش را به پسرش انتقال داده……سوما امده که زمینها را برای کاشت به برادر ها میدهیم و یکی از انها باغ کاشته …چهارما امده که ظرف دو ماه به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نموده و این قرارداد را رسمی کنند و این امر نیز محقق نشده ایا این قرارداد در تعریف هبه می اید و مادر و خاله ها هبه کرده اند و اگر هبه هست ایا الان میتوانند سهم خودشان از زمین را طلب کنند و هبه را باطل کنند با تشکر لطفا در صورت جواب به ایمیل اینجانب بفرستید با تشکر

    1. علی رفیعی می گوید

      سند مذکور بایستی مشاهده گردد. لطفا از طریق ارتباط با دفتر مدرک را ارسال فرمایید

  19. زجرکشیده می گوید

    سلام درسال ۹۷ مقداری طلابه همسرم دادم که بفروشه وماشین ثبت نام کنه برام وایشون گفتن من طلاهاروبدمیدارم وبرات ثبت نام میکنم وهمسرم از کارت خودش برام ثبت نام کرد وحالا همسرم رفته شکایت کرده که پول از حسابش برای ایران خودرو ارسال کرده ومیخاد ماشین وکه مال خودمه ازم بگیره آیا دادگاه میتونه ماشین واز من بگیره ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. علی رفیعی می گوید

      دعوی رجوع از هبه همسرتون با مشکل مواجه خواهد شد مگر اینکه از اساس موضوع هبه رو اثبات کنن که محاکم در این موارد بسمت رد دعوی زوج حکم خواهند داد. دفاعیات حقوقی هبه شما در جلسه رسیدگی نفش مهمی را ایفاء خواهد نمود

  20. کاوه می گوید

    سلام پدرم در زمان حیاتش پنج هکتار زمین کشاورزی به عنوان فروش در دفتر خانه به اسم من وخواهرم زد وسند رسمی واغرار نامه ازش گرفتیم بعد از ای ماجرا دوتا برادر دیگه ام باخبر شدن وپدرمو بردن پیش خودشان وبعد دوماه پدرم فوت کردن، ناگفته نماند برج یک ۱۴۰۱ زمینو سند کردیم الان برادرهام یه هبه نامه دستی درست کردن که امضای پدر زیرش هست که ملکو بخشیده به برادرهام وتاریخ هبه نامه برج دوازده ۱۴۰۰ هست ممنون میشم که بگی دادگاه به نفع کی رای میده

    1. علی رفیعی می گوید

      مستندات بایستی دیده شن. لطفا با دفتر تماس و مدارک رو ارسال بفرمایین

  21. پویا می گوید

    با سلام و وقت بخیر
    پدرم زمینی رو فروختند و پولش رو به حساب مادرم واریز کردند.با اون پول خونه ای خریداری شده و سند به اسم مادرم خورده و چون بخشی از پول خرید خونه رو کم داشتند خانه را به مالک قبلی رهن دادند.حالا پدرم ادعای هبه کردند برای برگرداندن سند خانه.ایا قابل رجوع است؟
    ممنون

    1. علی رفیعی می گوید

      در خصوص موضوع رجوع از هبه با توجه به اینکه سند رسمی بنام مادر صادر شده،دعوی دشواری جهت رجوع از هبه در پیش خواهید داشت. جهت پیروزی در این دعوی در ابتدا بایستی اثبات مراتب هبه به اثبات رسد.

  22. پیروزشیخ می گوید

    سال ۹۹ به نام خانمم یه واحد تجاری در مجتمع تجاری خریدیم به قیمت ۸۰۰ میلیون تومان که ۵۳۰ میلیون تومان رو من خودم پرداخت کردم به حساب فروشنده که مدرک هم موجود هست . آیا من این مبلغ رو میتونم پس بگیرم . راستی قیمت مغازه الان حدود ۵ میلیارد شده آیا افزایش قیمت شامل پولی که من به نسبت پرداخت کردم هم میشود؟ ضمنا با توجه به اینکه مجتمع تجاری هنوز پایان کار ندارد سند ششدانگ داخلی چند برگی مجتمع تجاری میباشد و در دفتر اسناد رسمی ثبت نشده است .ممنون از لطفتون 🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏

  23. فریب خورده می گوید

    با سلام ؛ سال ۹۹ به نام خانمم یه واحد تجاری در مجتمع تجاری خریدیم به قیمت ۸۰۰ میلیون تومان که ۵۳۰ میلیون تومان رو من خودم پرداخت کردم به حساب فروشنده که مدرک هم موجود هست . آیا من این مبلغ رو میتونم پس بگیرم . راستی قیمت مغازه الان حدود ۵ میلیارد شده آیا افزایش قیمت شامل پولی که من به نسبت پرداخت کردم هم میشود؟ ضمنا با توجه به اینکه مجتمع تجاری هنوز پایان کار ندارد سند ششدانگ داخلی چند برگی مجتمع تجاری میباشد و در دفتر اسناد رسمی ثبت نشده است .ممنون از لطفتون 🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏

    1. علی رفیعی می گوید

      امکان مطالبه مبلغ داده شده از طرف شما بطرفیت خانمتون وجود دارد منتها قیمت روز روحق مطالبه ندارین.

  24. کومونار می گوید

    خسته نباشید ؛پدر اینجانب مقدار چهار هکتار زمین کشاورزی خود را به بنده و برادرم هبه کرده است عقد این هبه ده سال پیش بوده ولی چند سالیست که بر روی زمین های کشاورزی کار میکنیم پدرم در چندین دعوای زمین که از پدرم شکایت شده بود در دادگاه کتبٱ اقرار کرده که این زمین‌ها در مالکیت و تصرف بنده نیست و این زمین‌ها در مالکیت و تصرف فرزندانم است که تمام این لوایح موجود است و الان هم شکایتی در دادگاه مطرح کرده که ادعای مالکیت میکند و شکایت رفع مزاحمت این زمین‌ها رو مطرح کرده آیا پدرم میتواند از عقد هبه رجوع کند و این زمین‌ها رو پس بگیرد ممنون میشم راهنمایی کنید متشکرم

    1. دکتر علی رفیعی می گوید

      باسلام. استماع دعوی پدرتون نیازمند طرح دعوی رجوع از هبه هستش منتها چنانچه شما تغییراتی بر روی زمین انجام بدین حق رجوع ساقط خواهد گردید. بعلاوه موضوع و قالب انتقال سند از جانب پدرنوم به شما هم از نکات حایز اهمیت در دعوی صورت پذیرفته می باشد. بایستی شکایت بعمل آمده را ارسال نمایید.

  25. افشین می گوید

    پدرم ۲۷سال پیش فوت کردن .الان که سراع عموها وعمه هام رفتیم برای ارثیه پدربزرگم ،یه سند عادی نشون دادن که پدرم فقط یه تکه زمین ۲۰۰۰متری مسکونی بهش رسیده با امضا واثرانگشت همه عموها وعمه ها وپدر من .وقتی گفتیم بقیه ارث چون اینا اون تکه زمین بزرگ مسکونی رو حساب نکردن واون زمین رو پلاک بندی وبه صورت کامل طی این ۲۷ سال فروختن،گفتن همه وراث اون زمان تصمیم گرفتیم هر کسی مشکلی داشت بره زمین بفروشه ومشکلی نیست از حق همه کم بشه البته فروش زمین رو یکی از عموها انجام می داد وامضا می کرد بقیه اصلا امضا نکردن .
    .الان همه عموها وعمه هامیگن ما همه به همین عمو که مسئول فروش بوده زمین‌ها رو هبه کردیم مخصوصا مرحوم پدرم رو میگن ومیگن همه میریم شهادت میدیم که شما فقط ۲۰۰۰متر زمین حق دارید وبقیه زمین‌ها توسط وراث به عموم هبه شده .آیا هبه زبانی قبول هست چون فقط ۲۰۰۰متر در سند عادی حق ما از ۲تکه زمین هست واسمی از تکه زمین بعدی برده نشده وهمه عموها وعمه ها میگن اون تکه زمین هبه زبانی شده وشهادت میدیم .آیا قاضی هبه زبانی رو قبول می کنه با شهادت بقیه وراث که با زرنگی یه تکه زمین بزرگ رو فروختن وبا هم تقسیم کردن ولی فقط عموم زمین های پلاک بندی شده رو امضا فروش زده ومیگن هبه زبانی بوده وبه یک نفر بخشیدم ،همه وراث همدست شدن امیدی هست شکایت کنیم چون همه شون شهادت میدن به نفع عموم .درضمن پدرم یک زمین نسقی ۱۰۰۰متری داشت البته بدون سند که توسط همین عموم فروخته شده بدون اطلاع ما .الان نمی دونیم کدوم اداره مراجعه کنیم که مدرکی برای این زمین نسقی پیدا کنیم .

  26. کیوان می گوید

    سلام دخترم مقداری طلا در مراسم عقد از شوهر و اقوام هدیه گرفته است و حالا میخواهد طلاق بگیره شوهرش میگه طلا ها را باید بدی آیا میتواند طلاها را پس بگیرید حدود ۶ سال است رفته و دنبال دخترم هم نیامده است الان که شکایت کردیم برای مهریه این حرف رو زده

    1. دکتر علی رفیعی می گوید

      گذشت زمان موجبات سلب یا اسقاط حق رجوع از هبه نخواهد داشت و در صورتی که همسر اثبات کنه طلا را بابت هبه داده است بعد از گذشت ۶ سال از حق رجوع برخوردار خواهد بود. بعبارت دیگر دعوی رجوع از هبه فاقد مرور زمان می باشد

  27. بهنام می گوید

    سلام
    من یک دستگاه خودرو داشتم که بخاطر مشکلات بیماری خواهرم و جهت روحیه دادن به او و ایجاد دلگرمی براش اون را بهش هدیه دادم. (هبه کردم )
    یک برگه دست نویس نوشته و در آن اعلام نموده که خودرو را به خواهرم هبه نموده و پدر و مادر و خواهر و برادر هم امضا نموده اند.

    سوالم این است اگه همسرم تقاضای مهریه داشته باشد می‌تواند این خودرو را از خواهرم پس بگیرد یا بعنوان فرار از دین محسوب کنه
    تعویض پلاک و … هم انجام شده و خودرو به نام خواهرم میباشد

    آیا قرارداد هبه به صورت دستی و عادی نوشته شده معتبر هست یا باید در دفتر اسناد به صورت رسمی ثبت شود
    تشکر از لطف شما

    1. دکتر علی رفیعی می گوید

      چنانچه هبه به اثبات برسد ، همسرتون بابت مهریه نخواهند توانست بابت مهریه آنرا مطالبه نماید و در صورت توقیف با طرج دعوی اعتراض ثالث مبتوان رفع توقیف نمود

  28. اصغر می گوید

    با سلام
    سال ۱۴۰۰ مبلغی در حدود ۲۶۰ میلیون تومان (معادل حدودا ۲ دانگ) از مبلغ یک ملک را جهت خرید خانه پرداخت کردم و مابقی را همسرم پرداخت کردند ولی سند تماما به نام ایشان است. الان از خانه بیرونم کردن. آیا امکان اثبات هبه بودن آن مبلغ و رجوع آن فراهم است؟
    آیا در صورت موفقیت عین همان مبلغ بازگردانده میشود یا مبلغ مشمول تورم و … می شود؟
    با توجه به اینکه این مبلغ جهت خرید خانه هزینه شده است آیا امکان رجوع هبه به میزان مال خریداری شده وجود دارد؟

    1. دکتر علی رفیعی می گوید

      روی مطالبه مبلغ پرداختی میتونین اقدام بفرمایین و دعوی رجوع از هبه رو اصلا رد میکنن تو این فرض.

اگر بعد از مطالعه ی مقاله ، هنوز ابهاماتی در ذهن شماست، در بخش نظرات مطرح بفرمایید تا کارشناسان ما پاسخگوی شما باشند

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.