مشاوره حقوقی چک

بهترین مشاوره حقوقی چک صیادی و سفته

2

مشاوره حقوقی چک توسط با سابقه ترین وکلا توسط خدمات حقوقی موکل انجام می شود و در این مقاله توضیحات کاملی را در زمینه شکایت و مطالبه چک برگشتی توسط وکیل چک با سابقه ارائه کرده ایم.

چک از قدیم الایام وسیله ای جهت پرداخت پول بحساب می آمده  و به دلیل وجود قوانینی که مدام در حال تغییرمی باشد و اشخاص متعددی در چک می توانند درگیر موضوع باشند، داشتن گرفتن مشاوره از وکیل چک که بخوبی در خصوص مسئولیت صادرکننده چک،ضامن چک، ظهرنویس چک و اینکه چه حقوق دارنده چک دارد، تاثیر بسزایی داد.

با عنایت به اینکه چک از طرق مختلفی قابلیت طرح شکایت را دارد، از جمله اداره ثبت، شکایت کیفری از طریق مراجعه به دادسرا، دعوی حقوقی مطالبه چک و سفته ، درخواست اجراییه مستقیم چک های صیادی، ضرورت مراجعه به وکیل چک و اینکه کدام مسیر را به شما راهنمایی نماید از اهمیت بسزایی برخوردار است و چه بسا با مسیر ناصواب، زمان وهزینه خود را هدر دهید.

در این راستا مشاوره حقوقی چک از زمان تنظیم متن چک تا زمان طرح دعوی و وصول چک و سفته می تواند بکار شما بیاید و به همین دلیل ضرورت دریافت مشاوره حقوقی چک از طریق مراجعه به وکیل متخصص چک در این زمینه بیش از پیش احساس میشود.

یک مشاوره حقوقی چک باید اطلاعات دقیقی را در اختیار شخصی که بر قوانین چک آگاهی ندارد بدهد چرا که هر گونه اشتباه در طرح دعوای چک ،شخص را از خواسته خود دور کرده و ممکن است سبب بروز ضرر جبران ناپذیری برای  وی شود و  نکته قابل توجه آنکه هر چکی قابلیت هرنوع دعوی و علیه هرشخصی را ندارد. بعنوان مثال چک های وعده دار قابلیت طرح شکایت کیفری چک و سفته را ندارد و یا چک از طریق اجرای ثبتی نمی توان علیه ضامن چک طرح دعوی نمود.

در این مقاله نکات اصلی در خصوص مشاوره حقوقی چک را ارائه می نماییم.

مشاوره حقوقی چک صیادی | وکیل چک کیست؟

وکیل چک یا مشاور حقوقی چک ، آشنایی کاملی از قوانین و مقررات حاکم بر چک؛ رویه قضایی چک ، نظریات مشورتی اداره حقوقی قوه قضائیه در این خصوص و…  دارد.

وکیل چک
وکیل چک و سفته در تهران

در واقع وکیل چک بایستی با طرح سوالات حرفه ای از شخص موکل ، در بدو امر بتواند در خصوص منشا اصدار چک ، تاریخ صدور چک ،وضعیت تمکن مالی صادرکننده، بتواند بهترین راه حل ممکن را برای شخص ترسیم نماید. در صورت هرگونه مشکل می توان اقدام به شکایت از وکیل نمود.

لازم بذکر است که در این راستا اهمیت برخورداری وکیل از علم و قوانین  حاکم بر چک از اهمیت بالایی برخوردار است به همین علت باید وکیل چک تبحر خود را در امور مربوط به طرح شکایت و مراحل دادرسی و طرح دعوا در موعد قانونی مقرر چک نشان دهد چرا که در صورت عدم رعایت موعد در طرح دعوی چک موجب از بین رفتن جنبه کیفری طرح دعوی می گردد. ما نیز با داشتن بهترین وکیل چک در تهران بصورت شبانه روزی پاسخگوی سوالات شما می باشیم.

از وکیل چک درخواست نمونه آرای و تجربه کاری خویش در دعاوی چک را درخواست نمایید.

مشاوره حقوقی چک و سفته را چگونه دریافت نماییم؟

هنگامی که در رابطه با چک به مشکلی برمیخوریم باید فورا به یک وکیل یا مشاوره حقوقی چک متخصص در این زمینه مراجعه نماییم چرا که زمان در طرح دعوی چک از اهمیت بالایی برخوردار است .همانطور که می دانید چک دارای دو جنبه حقوقی و کیفری است اگر دارنده چک در موعد مقرر اقدام به طرح دعوی ننماید دعوی کیفری وی ممکن است به دعوای حقوقی مبدل شده و امتیازات طرح دعوای کیفری را از دست بدهد.

در بحث صدور سفته و برخورداری از امیتازات آن نیز این امر صادق می باشد و دارنده سفته باید با  اقدمات  بموقع ومناسب اقدام به طرح شکایت و گرفتن حق خویش بنماید.

لذا مراجعه به موقع به وکیل یا مشاورحقوقی میتواند با ارایه مشاوره حقوقی رایگان   چک و مشاوره حقوقی رایگان سفته  در این زمینه به شما کمک کند در این راستا دفتر حقوقی موکل یا اپلیکیشن الو وکیل با کادری مجرب از وکلا و مشاوران حقوقی آماده پاسخگویی به کلیه سوالات شما عزیزان در خصوص چک و دعاوی مربوط به آن می باشد

شکایت کیفری چک | وکیل چک

برای طرح شکایت کیفری چک ، دارنده چک  باید ظرف شش ماه از تاریخ برگشت اقدام به طرح شکایت کیفری نمایید اگر دارنده چک  در مدت شش ماه اقدام به طرح شکایت نکرد حق وی در طرح شکایت کیفری چک زایل شده و تنها می تواند اقدام به طرح دعوی حقوقی کند و پیشنهاد می شود که توسط وکیل چک راهنمایی شوید.

وکیل طرح صنعتی با سابقه و متخصص

در قانون نیز دو موعد زمانی برای طرح شکایت کیفری در نظر گرفته شده است ابتدا دارنده ۶ ماه از تاریخ صدور چک باید اقدام به وصول چک و در صورت عدم وصول آن گواهی عدم پرداخت دریافت کندبعد از دریافت گواهی عدم پرداخت نیز ۶ ماه فرصت داردتابامراجعه به دادسرا شکایت کیفری خود را مطرح نماید.لازم به ذکر است که در صورتی چک برگشتی جنبه کیفری پیدا میکند که چک به روز باشد و اصطلاحاً مدت دار نباشد .

درصورت عدم رعایت مواعدفوق دعوی کیفری وی رد خواهد شد و امتیاز طرح دعوی کیفری و اخذ جلب متهم را از دست خواهد داد لذا زمان در طرح دعوی کیفری از اهمیت بالایی برخوردار است.

دعوی حقوقی چک

همانگونه که گفته شد اگر دارنده جک در موعد مقرر اقدام به طرح دعوی کیفری نکند می تواند از طرح دعوای حقوقی بهره مند شود و از این طریق وکیل چک را وصول نماید.

در اینجا دارنده با ارائه دادخواست مطالبه وجه چک علیه صادر کننده چک برگشتی می تواند اقدام به طرح دعوا علیه وی کرده و وجه چک برگشتی را مطالبه نماید.

همان طور که در مطالب بالا اشاره شد اهمیت اقامه دعوی در زمان و مهلت مقرر در بحث طرح دعوی چک بسیار اهمیت دارد و فردی که اقدام با طرح دعوا میکند باید از علم و آگاهی مناسبی جهت طرح دعوا برخوردار باشد دفتر حقوقی ((الو وکیل )) با وکلا متخصص در زمینه چک و دعاوی مرتبط با آن  آماده ارائه کلیه خدمات حقوقی و کیفری در زمینه طرح شکایت چک می باشد.

وکیل چک آنلاین – وکیل سفته آنلاین

گاهی برای طرح شکایت موکل باید از شهری به شهر دیگر به جهت اقامه دعوا  مراجعه نماید چرا که دادگاه صالح برای اقامه دعوا در چک یا دادگاه محل صدور چک یا دادگاه اقامتگاه خوانده و یا محل برگشت خوردن چک می باشد در اینجا اهمیت استفاده از خدمات آنلاین دفتر حقوقی موکل برای ارایه مشاوره حقوقی آنلاین چک آشکار می شود.

شما عزیزان می توانید از هر نقطه از کشورمان با وکلا مجرب دفتر حقوقی موکل  که وکیل چک در تهران هستند در رابطه مشاوره حقوقی آنلاین چک یا مشاوره حقوقی آنلاین سفته بهره مند شوید بدون آنکه مجبور به سفر ومراجعه حضوری داشته باشید.

وکلا متخصص در زمینه چک و سفته و…..با دریافت مدارک و اطلاعات کافی اقدام به طرح دعوی مناسب و به موقع نموده و زمینه را برای احقاق حقوق شما فراهم می نماید

مشاوه حقوقی سفته و چک صیادی

در بحث مشاوره حقوقی سفته وکیل متخصص سفته باید در رابطه با مراحل دریافت و وصول سفته موکل خویش را راهنمایی نماید. در واقع مراحل دریافت سفته به این شکل است که دارنده سفته از تاریخ سررسید سفته به مدت ده روز به بانک یا دادگاه باید مراجعه نماید و فرمی به نام واخواست سفته را در سه نسخه پر کند و تحویلبانک بدهد.

مشاوه حقوقی سفته
مشاوه حقوقی سفته

بعد از این اقدام یک نسخه از این واخواست به صادرکننده ابلاغ می گردد و از تاریخ واخواست سفته دارنده می تواند به مدت یکسال طرح دعوی مطالبه وجه نماید

مشاوره حقوقی چک صیادی :

اخیرا چک های صادره از بانکها تحت عنوان چک های صیادی صادر می گردند و ضرورت اطلاع در خصوص این چک ونحوه صدور و دریافت آن از نکات حایز اهمیت درخصوص مقوله رسیدگی به اینگونه چکها میباشد.

از ابتـدای سال ۱۴۰۰ دستـه‌چک‌های بـا عنوان  طــرح جــدیــد منتشــر و جایگزین دسته‌چک‌های صیادی سابق ‌شدند. این چک‌ها با رنگ بنفش و شناسه یکتای ۱۶ رقمی بر روی آن از سایر چک‌های قدیمی‌تر متمایز و تماما شامل قانون جدید چک می‌شوند. به این معنا که لازمه نقد شدن این چک‌ها، ثبت مشخصات چک (شامل: تاریخ سررسید، مبلغ، اطلاعات هویتی ذینفع) در زمان صدور توسط صادرکننده و تایید آن توسط ذینفع در سامانه برخط صیاد است.

همچنین صدور این چک‌ها در وجه حامل امکان‌پذیر نیست و انتقال آن نیز باید در سامانه صیاد ثبت شود. با اجرای این قانون، اعتبار چک صرفا متکی بر لاشه کاغذی نخواهد بود و با پشتیبان‌گیری و ثبت اطلاعات چک در سیستم متمـرکز بانک مـرکزی، اعتبار چـک افزایش می‌یاب دارنده چک صیادی بنفش می تواند بعد از دریافت گواهی عدم پرداخت مستقیما از طریق اجرای احکام اقدام به وصول چک نماید و نیازی به طرح شکایت وطی مراحل اداری نمی باشد

مطالبه چک صیادی و سفته چگونه است؟

در ادامه با موضوع مشاوره حقوقی چک جهت مطالبه چک های صیادی چنانچه شرایط مقرر در قانون صدور چک را داشته باشه ، قانون این اختیار به  دارنده گواهی عدم پرداخت چک برگشتی صادی داده است  که بتواند  با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی الکترونیکی و ثبت دادخواستش ،از دادگاه محل اقامت صاحب حساب یا محل برگشت چک بدون دریافت حکم وقطعی شدن آن،درخواست صدور اجرائیه کرده ووجه چک را مطالبه نماید و یا از وکیل چک پیگیر موضوعات باشید.

به عبارت دیگر در خصوص چک های صیادی برخلاف سابق دیگر نیازمند تشکیل جلسه رسیدگی و گذشت مدت زمان زیادی نمی باشد و می توان مستقیم در خصوص چک های صادی آنرا بمثاله جکم صادره از دادگاه ها تلقی نمود و فوراً درخواست صدور اجراییه نمود.

در این حالت قاضی پرونده مکلف است چک را بررسی کرده و در صورتی که چک مشروط نبوده یا بابت تضمین کار نبوده باشد و هیچ مشکلی نداشت اجراییه صادر کند.

صادر کننده چک نیز موظف است طی مدت ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ اجرائیه بدهی اش را بپردازد ،یا با رضایت دارنده چک ترتیب دیگری را جهت پرداخت آن تعیین کند ،در غیر این صورت بر اساس درخواست دارنده چک برگشتی ،اجراییه به اجرا گذاشته شده واموال محکوم علیه جهت تامین محکوم به توقیف خواهد شد یا اینکه با صدور حکم جلب اقدام به وصول مبلغ چک خواهد شد.

قانون چک صیادی:

ماده ۲۳ قانون جدید چک در این زمینه  اشعار می دارد:

دارنده چک می تواند با ارائه گواهینامه عدم پرداخت ، از دادگاه صالح صدور اجرائیه نسبت به کسری مبلغ چک و حق الوکاله وکیل طبق تعرفه قانونی را درخواست نماید . دادگاه مکلف است در صورت وجود شرایط زیر حسب مورد علیه صاحب حساب ، صادرکننده یا هر دو اجرائیه صادر نماید :

الف – در متن چک ، وصول وجه آن منوط به تحقق شرطی نشده باشد ؛

ب – در متن چک قید نشده باشد که چک بابت تضمین انجام معامله یا تعهدی است ؛

ج – گواهینامه عدم پرداخت به دلیل دستور عدم پرداخت طبق ماده ( ۱۴ ) این قانون و تبصره های آن صادر نشده باشد

همچنین نظریه مشورتی شماره ۲۶۲۹/۹۷/۷ مورخ ۱۰/۱۱/۱۳۹۷ :

با عنایت به مفهوم مخالف ذیل مواد ۴ و ۵ قانون اصلاح قانون صدور چک مصوب ۱۳/۰۸/۱۳۹۷ ، از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، چک هایی که برابر مواد یاد شده گواهینامه عدم پرداخت با درج کد رهگیری در آن، صادر شده باشد در مراجع قضایی و ثبتی قابل ترتیب اثر است . بنابراین، صدور اجرائیه برابر ماده ۲۳ این قانون نیز برای چک هایی که مطابق مواد ۴ و ۵ یاد شده برای آن گواهینامه عدم پرداخت با درج کد رهگیری صادر شده است، بلامانع است.

نکات قابل توجه در مشاوره حقوقی چک صیادی

مشاوره حقوقی چک صیادی بایستی شما را مطلع از نکات ذیل بنماید:

۱-از آنجائیکه طبق قانون جدید چک تقاضای صدور اجرائیه دعوی محسوب نمی گردد پس امکان صدور قرار تامین خواسته و دستور موقت هم، قبل درخواست صدور اجرائیه یا ضمن آن امکان پذیر نیست.

۲-امکان صدور اجرائیه فقط نسبت به اصل چک مقدور بوده و برای خسارت تاخیر تادیه باید دادخواست جدید تقدیم کرد که با در یافت حکم قطعی می توان خسارت تاخیر تادیه را وصول کرد.

۳-مرجع صالح برای صدور اجرائیه صرف نظر از مبلغ چک ،دادگاه است نه شورای حل اختلاف.

۴-اجرائیه فقط نسبت به صادر کننده چک قابل صدور است(طبق ماده ۲۳ قانون چک)در رابطه با سایر مسولین مثل ضامنین یا ظهر نویسان باید از طریق دریافت حکم از مراجع قضایی اقدام نمود.

۵-تقاضای صدور اجرائیه به طور مستقیم یکی از راههای وصول چک می باشد ،اما دارنده می تواند از طریق اقامه دعوی حقوقی به خصوص زمانی که تمایل به تامین خواسته و دستور موقت دارد از طریق طرح دعوی حقوقی از دادگاه صالح اقدام کند.

۶-این دعوی مشمول هزینه دادرسی نخواهد بود و فقط باید هزینه دفتر خدمات قضایی پرداخت شود.

چک صیادی غیربنفش( چک صیادی قدیمی) ، قابلیت طرح درخواست صدور اجراییه و مراجعه مستقیم به دادگاه بدون تشکیل جلسه رسیدگی را دارند؟

در این خصوص بین محاکم و مشاوره حقوقی چک اختلاف نظر میباشد، منتها رویه جاری به قایل به فقدان قابلیت صدور اجراییه مستقیم دارد و اینگونه دارندگان بایستی دعوی مطالبه وجه چک مطرح نمایند.

در خصوص چکهای غیربنفش و امکان اصدار اجراییه توجه به مواد ۴ و ۵ قانون اصلاحی چک مورد نیاز است که مقرر می دارد:»هرگاه وجه چک به علتی از علل مندرج در ماده (۳) پرداخت نگردد، بانک مکلف است بنا بر درخواست دارنده چک فوراً غیرقابل‌پرداخت بودن آن را در سامانه یکپارچه بانک مرکزی ثبت نماید و با دریافت کد رهگیری و درج آن در گواهینامه‌ای که مشخصات چک و هویت و نشانی کامل صادرکننده در آن ذکر شده باشد، علت یا علل عدم پرداخت را صریحاً قید و آن را امضاء و مهر و به متقاضی تسلیم نماید. به گواهینامه فاقد کد رهگیری و فاقد مهر شخص حقوقی در مراجع قضائی و ثبتی ترتیب اثر داده نمی شود.

نظریه مشورتی شماره ۲۶۲۹/۹۷/۷ مورخ ۱۰/۱۱/۱۳۹۷ در خصوص صدور اجراییه در خصوص چک های صیادی غیربنفش:

با عنایت به مفهوم مخالف ذیل مواد ۴ و ۵ قانون اصلاح قانون صدور چک مصوب ۱۳/۰۸/۱۳۹۷ ، از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، چک هایی که برابر مواد یاد شده گواهینامه عدم پرداخت با درج کد رهگیری در آن، صادر شده باشد در مراجع قضایی و ثبتی قابل ترتیب اثر است . بنابراین، صدور اجرائیه برابر ماده ۲۳ این قانون نیز برای چک هایی که مطابق مواد ۴ و ۵ یاد شده برای آن گواهینامه عدم پرداخت با درج کد رهگیری صادر شده است، بلامانع است

سوالات متداول:

خسارت تاخیر تادیه در چک های صیادی چگونه است؟

درخواست صدور اجراییه نسبت به چک صادی مشمول خسارت تاخیر تادیه نمی گردد وصرفاًمی توان اصل چک را دریافت نمود فلذا جهت مطالبه خسارت تاخیر تادیه بایستی بنحو مستقل طرح دعوی  نمود.

چک صیادی در سامانه صادر نگردیده است، آیا می توان طرح دعوی نمود؟

هرچند چک صیادی که فاقد شرایط لازم نظیر اصدار در سامانه، از طریق مراجعه به بانک قابلیت پرداخت ندارد منتها بنوعی اقرار بر بدیهی تلقی گردیده و میتوان بعنوان یک طلب ساده مبادرت به طرح دعوی مطالبه وجهد نمود.

چک را از چه طریقی اقدام نماییم؟

با عنایت به اینکه چک از طرق مختلفی قابلیت وصول را دارد، از جمله اداره ثبت، شکایت کیفری، دعوی حقوقی اینکه کدام مسیر را انتخاب نمایید، بستگی به مبنا ومنشا صدور چک، شخصی که قرار هست علیه وی طرح شکایت صورت پذیرد، گذشت زمان وتوجه به زمان صدور چک و برگشت، تمکن مالی طرف صادرکننده و… دارد.

با شکایت کیفری چک می توان به وجه چک دریافت؟

بصرف طرح شکایت کیفری ، شما به وجه چک و خسارات ناشی از آن دست نخواهید یافت چراکه نتیجه طرح شکایت کیفری در نهایت مجازات های کیفری مقرر قانون می باشد منتها در ضمن دعوی کیفری می توان دعوی ضرروزیان ناشی از جرم مطرح نمود و وجه چک وخسارات وارده دست یافت.

دعاوی چک از جمله دعاوی پیچیده ای است که نیاز به تخصص دارد و بهتر است قبل از هرگونه اقدامی با وکیل مجرب و متخصص در زمینه مشاوره حقوقی چک شود.

دفتر حقوقی موکل با ارائه به روز ترین خدمات حقوقی و مجربترین وکلا و مشاوران حقوقی حامی و همراه شما در دعاوی چک بلامحل و پیگیری آن خواهد بود.

2 نظرات
  1. رسول می گوید

    با عرض سلام من چند تا چک از یکی دارم وچندتا برگشت زده وچندتارا نزده ام به وکیلی مراجعه کردم گفتند پشت چکها را امضا کنید وبه من بدهیداقدام کنم البته بعد از قرارداد ایا این کار سلب اختیار ومالکیت بنده نیست که به پولم نرسم؟

    1. دکتر علی رفیعی می گوید

      بیشتر با انگیزه فرار مالیاتی و عدم ابطال تمبر مالیاتی توسط وکیل صورت می پذیرد و در صورت انتقال چک به وکیل دادگستری ، مالکیت شما روی چک ساقط خواهد شد مگر انکه صورتجلسه ای بین همدیگر داشته باشین

اگر بعد از مطالعه ی مقاله ، هنوز ابهاماتی در ذهن شماست، در بخش نظرات مطرح بفرمایید تا کارشناسان ما پاسخگوی شما باشند

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.