علائم تجاری

آشنایی با صلاحیت دادسرای امور جنایی|دفتر حقوقی موکل

تعیین مرجع صالح برای رسیدگی به پدیده‌ی مجرمانه، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که پس از وقوع جرم مطرح می‌شود. رسیدگی به جرم که شامل مراحل مختلفی مانند انجام تحقیقات و صدور رأی می‌شود، توسط نهادهای مختلفی صورت می‌پذیرد که یکی از آن‌ها دادسرا می‌باشد.

 

 

 

دفتر حقوقی موکل، ارائه دهنده خدمات حقوقی توسط وکلای پایه یک دادگستری در سراسر ایران

پس از آن‌که جرمی در سطح جامعه واقع می‌شود، این موضوع قبل از مطرح شدن در دادگاه ابتدا در دادسرا مورد بررسی قرار می‌گیرد. البته برخی از جرایم هم‌چون جرایم منافی عفت یا جرایمی که دارای مجازات کمتری‌می‌باشند و در دنیای حقوق به آن‌ها جرایم تعزیری درجه هفت و هشت گفته می‌شود، به صورت مستقیم در دادگاه مطرح شده و دیگر وارد دادسرا نمی‌شوند؛ به عبارت بهتر تحقیقات مربوط به این جرایم توسط دادگاه انجام می‌شود.

 

در واقع دادسرا یکی از مهم‌ترین نهاد‌ها در پیکره‌ی نظام عدالت قضایی است که پیش از ورود قاضی و دادگاه برای بررسی پرونده و صدور حکم، تحقیقات لازم در خصوص جرم را انجام می‌دهد تا احراز کند آیا رفتاری که انجام شده‌است، جرم می‌باشد یا خیر و هم‌چنین اگر جرم است چه کسی مرتکب آن شده‌است. این تحقیقات توسط بازپرس، دادستان یا دادیار پرونده انجام شده و پس از اتمام آن‌ها پرونده به دادگاه ارجاع می‌شود.

 

نکته‌ای که در این میان باید مورد توجه قرار بگیرد آن است که برخی از دادسرا‌ها دارای صلاحیت تخصصی می‌باشند؛ یعنی به طور خاص مشخص شده‌است که صلاحیت رسیدگی به چه جرایمی را دارند. دادسرای امور جنایی یکی از دادسرا‌های تخصصی تهران است و به جرایمی از قبیل: قتل (قتل عمد و قتل‌های مشکوک)، آدم‌ ربایی، تجاوز به عنف و بازداشت غیرقانونی که در حوزه‌ی قضایی تهران رخ می‌دهد، رسیدگی می‌کند. در واقع اگر هر یک از این جرایم در هر یک از مناطق ۲۲ گانه‌ی تهران واقع شود، باید برای رسیدگی به این دادسرا فرستاده شود. دادسرای امور جنایی تهران در جنوب غربی تهران به آدرس سه راه آذری- خیابان جرجانی قرار دارد.

شکایات مربوط به جرایمی که ذکر شد در این دادسرا باید مطرح شود و اگر در کلانتری‌های اطراف هم این شکایت مطرح شود، باید در نهایت هم به دادسرای امور جنایی فرستاده شود. نحوه‌ی رسیدگی به پرونده‌های مربوط به این جرایم در دادسرای امور جنایی به این نحو است که پس از وقوع این جرایم، پلیس به دادسرای امور جنایی گزارش می‌دهد و پس از آن با تشکیل پرونده تحقیق درباره‌ی موضوع آغاز می‌شود؛ بنابراین شکایات مربوط به این جرایم اگر در تهران ارتکاب یافته باشند، هم از طریق کلانتری‌ها و هم از طریق مراجعه مستقیم و شکایت از سوی اشخاص در دادسرای امور جنایی قابل طرح است.

 

 جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با وکلای دفتر حقوقی موکل ارتباط برقرار نمایید.

منبع

 

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید