علائم تجاری

بایدها و نبایدهای فرزندخواندگی|دفتر حقوقی موکل

کم نیستند زوج هایی که به دلایل مختلف قدرت فرزندآوری ندارند و اینکه روزی بتوانند صدای کودکی را در خانه بشنوند آرزوی بزرگی برایشان است. درک حس مادری یا پدری، داشتن عصای دست در آینده و گرفتن رنگ و بوی تازگی زندگی مشترک، از جمله دلایلی است که موجب می شود زوجین به سراغ فرزندخواندگی بروند. در اسلام نیز فرزندخواندگی راهی برای حمایت از افراد بدون سرپرست و ایتام عنوان شده اما اینکه فرزندخواندگی چه احکام و  حقوقی دربر دارد، سوالی است که ما را بر آن داشت به گفت وگو با «حسین محمدی ، کارشناس حقوقی بپردازیم.

 

 

دفتر حقوقی موکل، ارائه دهنده خدمات حقوقی توسط وکلای پایه یک دادگستری در سراسر ایران

محمدی در خصوص شرایط فرزندخواندگی به «حمایت گفت: اگر متقاضی فرزندخواندگی زوج باشند، باید دست کم پنج سال از ازدواج آنها گذشته و فرزندی نداشته باشند؛ اما متقاضیانی که کمتر از پنج سال از ازدواجشان سپری شده است، فقط با ارایه گواهی پزشکی مبنی بر نداشتن امکان فرزندآوری می توانند متقاضی فرزندخواندگی شوند همچنین سن یکی از زوج ها، باید بیش از ۳۰ سال باشد اما اگر گواهی پزشکی مبنی بر نداشتن امکان باروری داشته باشند، در سن کمتر از ۳۰ سال هم می توانند درخواست فرزندپذیری کنند.
وی افزود: همچنین افراد متقاضی فرزندپذیری نباید محکومیت کیفری داشته باشند و باید به یکی از ادیان مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز معتقد باشند. نداشتن اعتیاد به الکل و مواد مخدر، مبتلا نبودن به بیماری واگیر بدون علاج، برخورداری از توان مالی کافی و صلاحیت اخلاقی لازم از دیگر ویژگی هایی است که فرد متقاضی فرزندپذیری باید داشته باشد همچنین فرد متقاضی فرزندخواندگی باید بتواند به خوبی از عهده هزینه های خود و کودک برآید.

این کارشناس حقوقی در خصوص شرایط کودکانی که به عنوان فرزندخوانده به سرپرست سپرده می شوند نیز یادآور شد: طبق قانون افرادی می توانند تحت سرپرستی قرار بگیرند که حداقل دارای یکی از شرایط ذیل باشند: الف ـ امکان شناخت هیچ یک از پدر، مادر و جد پدری آنان وجود نداشته باشد. ب ـ پدر، مادر، جد پدری و وصی منصوب از سوی ولی قهری آنان در قید حیات نباشند. ج ـ افرادی که سرپرستی آنان به موجب حکم مراجع صلاحیت دار به سازمان بهزیستی سپرده شده و تا زمان دو سال از تاریخ سپردن آنان به سازمان، پدر یا مادر یا جد پدری و وصی منصوب از سوی ولی قهری برای سرپرستی آنان مراجعه نکرده باشند. د ـ هیچ یک از پدر، مادر و جد پدری آنان و وصی منصوب از سوی ولی قهری صلاحیت سرپرستی را نداشته باشند و به تشخیص دادگاه صالح، این امر حتی با ضم امین یا ناظر نیز حاصل نشود.


محمدی با مثبت ارزیابی کردن تغییرات قانون فرزندخواندگی ادامه داد: قانون جدید درصدد تسهیل شرایط فرزندخواندگی بوده و این تغییرات هم در شرایط کودکان و نوجوان نیازمند سرپرستی و هم افراد متقاضی سرپرستی صورت گرفته است که می توان آن را مثبت ارزیابی کرد.
وی افزود: اولین گام را می توان در تحت پوشش قرار دادن کودکان بدسرپرست در کنار کودکان بدون سرپرست در این قانون دانست زیرا در برخی مواقع، «کودک بدسرپرست وضعیت نابسامان تری نسبت به «کودک بی سرپرست دارد و این کودکان با اینکه در ظاهر پدر و مادر دارند اما در عمل، پدر و مادری که صلاحیت نگهداری کودکان را داشته باشد، ندارند و از لحاظ بهداشت روانی در وضعیت بدی هستند و جای آن دارد که از کودک بدسرپرست که والدینش توانایی و شایستگی کافی و وافی برای اجرای وظایفشان ندارند، حمایت کامل صورت گیرد.


این کارشناس حقوقی ادامه داد: در قانون گذشته کودکان زیر ۱۲ سال می توانستند تحت سرپرستی قرار گیرند اما قانون جدید مشمول کودکان زیر ۱۶ سال نیز می شود همچنین با توجه به بالا رفتن سن ازدواج، عدم تمایل برخی بانوان به ازدواج، عدم ازدواج مجدد برخی از بانوان بعد از طلاق و ... از دیگر نوآوری های این قانون، می توان به اجازه اخذ سرپرستی به زنان مجرد، البته تحت شرایطی اشاره کرد که گامی مثبت در کاهش تعداد کودکان بی سرپرست و بدسرپرست به شمار می رود.
وی در پاسخ به این سؤال که در صورت تعدد تقاضا برای فرزندخواندگی یک کودک، به چه نحو سرپرست انتخاب می شود، گفت: اولویت سرپرستی با زوجین بدون فرزند، سپس زنان و دختران بدون شوهر فاقد فرزند و درنهایت زن و شوهر دارای فرزند است. در صورت تعدد درخواست کنندگان و مساوی بودن شرایط، درخواست کنندگان کمتر از پنجاه سال سن، نسبت به درخواست کنندگانی که پنجاه سال و بیشتر دارند، اولویت دارند و در صورت یکسانی کامل شرایط متقاضیان، سرپرست با قرعه انتخاب می شود.


محمدی همچنین در خصوص چگونگی ثبت هویت کودک در شناسنامه خود و والدین عنوان کرد: پس از صدور حکم قطعی سرپرستی، مفاد حکم از سوی دادگاه به اداره ثبت احوال و اداره بهزیستی مربوط ابلاغ می شود. اداره ثبت احوال مکلف است نام و نام خانوادگی کودک یا نوجوان تحت سرپرستی و همچنین مفاد حکم سرپرستی را در اسناد سجلی و شناسنامه سرپرست یا زوجین سرپرست وارد کند همچنین اداره ثبت احوال مکلف است شناسنامه جدیدی برای کودک یا نوجوان تحت سرپرستی با درج نام و نام خانوادگی سرپرست یا زوجین سرپرست صادر و در قسمت توضیحات، مفاد حکم سرپرستی و نام و نام خانوادگی والدین واقعی وی را در صورت مشخص بودن، قید کند.
وی با بیان اینکه اگر شرایطی محقق شود پس از اخذ نظر کارشناسان مربوطه امکان فسخ حکم سرپرستی وجود دارد، عنوان کرد: شرایطی که عامل فسخ یا انحلال فرزندخواندگی است، عبارت است از الف- منتفی شدن شرایط لازم برای اخذ سرپرستی (شرایط ماده ۶) ب ـ تقاضای سرپرست منحصر یا سرپرستان درصورتی که سوءرفتار کودک یا نوجوان برای هر یک از آنان غیرقابل تحمل باشد. ج ـ طفل پس از رشد با سرپرست منحصر یا سرپرستان توافق کند.


دـ مشخص شدن پدر یا مادر یا جد پدری کودک یا نوجوان یا وصی منصوب از سوی ولی قهری درصورتی که صلاحیت لازم برای سرپرستی را ولو با ضم امین یا ناظر از سوی دادگاه، دارا باشند.
محمدی در خصوص تمهیدات لازم محرمیت در امور فرزندخواندگی عنوان کرد: تمهیدات خاصی در خصوص محرمیت در امور فرزندخواندگی در نظر گرفته نشده است. اخذ سرپرستی و فرزندخواندگی موجب ایجاد احکام فرزندان واقعی سرپرست نمی شود و مسئله محرمیت از این قاعده مستثنی نیست. یکی از راه هایی که برای محرمیت در فرزندخواندگی در نظر گرفته شده، محرمیت رضاعی  است..

 

 جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با وکلای دفتر حقوقی موکل ارتباط برقرار نمایید.

منبع

 

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید