علائم تجاری

تفاوت مشترکات و مشاعات در آپارتمان‌ها|دفتر حقوقی موکل

قسمت های مشترک عبارت از قسمت هایی از ساختمان است که حق استفاده از آن منحصر به یک یا چند آپارتمان یا محل پیشه مخصوص نبوده و به کلیه مالکان به نسبت قسمت اختصاصی آنها تعلق می گیرد. به طور کلی قسمت هایی که برای استفاده اختصاصی تشخیص داده نشده یا در اسناد مالکیت، ملک اختصاصی یک یا چند نفر از مالکان تلقی نشده است، از قسمت های مشترک محسوب می شود مگر آن که تعلق آن به قسمت معینی بر طبق عرف و عادت محل، مورد تردید نباشد. در تملک آپارتمان ها دو لفظ مشاعات و مشترکات با دو معنی استفاده می شود که رابطه بین این دو معنی عموم و خصوص مطلق است. بر این اساس باید گفت که تمامی مشترکات، مشاع هستند اما همه مشاعات، مشترک نیستند

 

 

 

دفتر حقوقی موکل، ارائه دهنده خدمات حقوقی توسط وکلای پایه یک دادگستری در سراسر ایران

ماده ۲ قانون تملک آپارتمان ها بیان می کند: قسمت های مشترک مذکور در این قانون عبارت از قسمت هایی از ساختمان است که حق استفاده از آن منحصر به یک یا چند آپارتمان یا محل پیشه مخصوص نبوده و به کلیه مالکان به نسبت قسمت اختصاصی آنها تعلق می گیرد.
به طور کلی قسمت هایی که برای استفاده اختصاصی تشخیص داده نشده است یا در اسناد مالکیت، ملک اختصاصی یک یا چند نفر از مالکان تلقی نشده است، از قسمت های مشترک محسوب می شود مگر آن که تعلق آن به قسمت معینی بر طبق عرف و عادت محل مورد تردید نباشد.


به گزارش کافه حقوق، در واقع از مفهوم این ماده قانونی چنین بر می آید قسمت هایی از ملک که استفاده از آن به کسی، به صورت اختصاص داده نشده، از جمله مشترکات است.
لذا حیاط یا بامی که به واسطه عدم دسترسی، در استفاده اختصاصی احدی از واحد های آپارتمان است (این موضوع تحت عنوان حق استفاده اختصاصی در صورت مجلس تفکیکی باید قید شود) بخشی از مشترکات نیست حال آنکه مالکیت آن مشاع است و حتی در تبصره ۳ ذیل ماده ۴ همان قانون، هزینه نگهداری از این قسمت ها بر عهده دارنده حق استفاده اختصاصی است.


البته در بعضی موارد، تراس هایی که بام واحد های زیرین هستند، در صورت مجلس تفکیکی در مالکیت واحد استفاده کننده وارد شده است که در این صورت نه تنها مالکیت اختصاصی دارد بلکه در تعیین قدرالسهم نیز دخیل است.
اصاله الاطلاق، حکم به این موضوع دارد که خریدار، آنچه در قولنامه ذکر شده است، خریداری کرده است و عدم اطلاق حق دیگری در قولنامه یا مبایعه نامه، خسارتی برای خریدار محسوب نمی شود.


معمولا در قرارداد یا قولنامه، آپارتمان ها با حقوق متعلقه مطابق صورت مجلس تفکیکی به فروش می رسند.
علاوه بر این از ملازمات استفاده از هر چیز، دسترسی به آن است و با توجه به خیار رویت، باید گفت که طبعا خریدار حق مطالبه چنین خسارتی را نخواهد داشت.

 

 جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با وکلای دفتر حقوقی موکل ارتباط برقرار نمایید.

منبع

 

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید