علائم تجاری

عدول دادستان از کیفرخواست در صورت گذشت شاکی|دفتر حقوقی موکل

كیفرخواست همان ادعانامه دادستان است كه پس از پایان تحقیقات مقدماتی در خصوص متهم صادر می شود. در واقع دادستان در كیفرخواست مدعی است فردی یا افرادی به عنوان مباشر، شریك یا معاون، مرتكب فعل یا ترك فعلی شده یا در آن معاونت داشته اند و از دادگاه درخواست مجازات آنها را دارد.

 

دفتر حقوقی موکل، ارائه دهنده خدمات حقوقی، وکالت کلیه امور حقوقی توسط وکیل پایه یک دادگستری تهران

 

بعضی از حقوقدانان کیفرخواست را چنین تعریف می كنند «تقاضای دادسرا از محكمه جزا برای تعیین مجازات یا اقدامات تأمینی و تربیتی درباره متهم، كیفرخواست نامیده می شود.
پس از پایان تحقیقات، بازپرس آخرین دفاع متهم را استماع کرده و با اعلام ختم تحقیقات و اظهار عقیده خود، پرونده را نزد دادستان ارسال می کند. عقیده بازپرس در هر حال یكی از موارد زیر است: عمل متهم متضمن جرمی نبوده یا اصولاً جرمی واقع نشده است؛ عمل متهم جرم است و بازپرس، قرار مجرمیت صادر می کند و دادستان نیز ظرف پنج روز پرونده را ملاحظه و نظر خود را اعلام می کند.

در صورت نخست، قرار منع یا موقوفی تعقیب متهم صادر و در صورت موافقت با مورد دوم، كیفرخواست صادر و پرونده به دادگاه صالحه ارسال می شود. در كیفرخواست نكاتی شامل نام و نام خانوادگی، نام پدر، سن، شغل، محل اقامت متهم، میزان سواد، وضعیت تاهل، نوع قرار تامین با قید اینكه متهم بازداشت یا آزاد است، نوع اتهام، دلایل اتهام، مواد قانونی مورد استناد، سابقه محكومیت كیفری در صورتی كه متهم دارای سابقه محكومیت كیفری باشد و نیز تاریخ و محل وقوع جرم باید تصریح شود. ممكن است متهم دارای دو اتهام باشد كه دادرسی نسبت به یكی از آنها در صلاحیت دادگاه انقلاب و نسبت به دیگری در صلاحیت دادگاه عمومی یا كیفری باشد. در این گونه موارد باید بر اساس ماده ۲۸۴ قانون آیین دادرسی كیفری عمل شود یعنی در صورت انتساب اتهامات متعدد به متهم که رسیدگی به آنها در صلاحیت ذاتی دادگاه های مختلف است، کیفرخواست جداگانه خطاب به هر یک از دادگاههای صالح صادر میشود.

همچنین بر اساس ماده ۲۸۳ قانون آیین دادرسی کیفری، پس از صدور کیفرخواست و قبل از ارسال به دادگاه، هرگاه شاکی در جرایم قابل گذشت، رضایت قطعی خود را به دادستان اعلام کند، در صورت وجود پرونده در دادسرا، دادستان از کیفرخواست عدول می کند. در این صورت، قرار موقوفی تعقیب توسط بازپرس صادر می شود. در جرایم غیرقابل گذشت، هرگاه شاکی رضایت قطعی خود را اعلام کند، دادستان در صورت فراهم بودن شرایط صدور قرار تعلیق تعقیب، می تواند از کیفرخواست عدول و تعقیب را معلق کند و در صورتی که در نتیجه رضایت شاکی، نوع مجازات تغییر کند، دادستان از کیفرخواست قبلی عدول و بر این اساس کیفرخواست جدید صادر می کند.

منبع

 

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید