علائم تجاری

امکان پیش‌بینی هر شرایطی درباره مهریه|دفتر حقوقی موکل

مهریه مالی است که در هنگام عقد ازدواج مرد متعهد می شود به همسر (زوجه) خود بپردازد. این مال می تواند به صورت نقدی (وجه رایج کشور)، سکه و طلا، سایر اموال منقول یا غیرمنقول (ملک، خانه یا آپارتمان) باشد و به عنوان دین و بدهی بر عهده زوج قرار دارد.
مهریه همزمان با انعقاد عقد ازدواج در سند رسمی ازدواج ثبت می شود. از مهمترین ویژگی های این سند رسمی این است که لازم الاجرا است یعنی با درخواست زوجه از دفترخانه تنظیم سند ازدواج برای اجرای تعهدات آن از جمله مهریه، می توان به عنوان مثال مال موضوع مهریه را از زوج درخواست كرد و مراجعه به دادگاه برای این كار الزامی نیست.

 

دفتر حقوقی موکل، ارائه دهنده خدمات حقوقی، وکالت کلیه امور حقوقی توسط وکیل پایه یک دادگستری تهران

مهریه از طریق ارایه دادخواست به دادگاه عمومی حقوقی خانواده نیز قابل مطالبه است. زوجه می تواند در صورت تمایل، با نوشتن خواسته خود توسط خود یا مشاور یا وكیل دادگستری در فرم مخصوصی که دادخواست نامیده می شود، از دادگاه محل سكونت خود یا همسرش درخواست كند كه حكم الزام همسر را به پرداخت مهریه صادر كند.
همچنین مهریه را می توان پس از صدور اجراییه از طریق اداره اجرای اسناد رسمی دریافت کرد. با صدور برگ اجراییه از دفترخانه تنظیم سند رسمی، متقاضی مهریه می تواند به اداره اجرای اسناد رسمی ثبت مراجعه و با معرفی نشانی همسر یعنی زوج، درخواست وصول مهریه را ارایه كند.
همچنان كه می تواند مالی از مرد مانند حساب بانكی، پلاك ثبتی، سهم یا حتی طلب قطعی وی از دیگران را برای توقیف و وصول مهریه معرفی كند.
در سند رسمی ازدواج، معنای عندالمطالبه، امکان درخواست دریافت مهریه در هر زمانی است بنابراین در صورت نوشتن این عبارت در سند رسمی ازدواج كه به امضای مرد یا همان زوج رسیده باشد، زوجه هر زمانی که اراده کرد، می تواند دریافت مهریه را از مرد بخواهد.
در سند رسمی ازدواج، عندالاستطاعه به این معنا است که شرط درخواست پرداخت مهریه، دارا بودن مرد است.
در صورت استفاده از این عبارت در متن سند رسمی ازدواج، درخواست مهریه از زوح، مشروط به داشتن مال و توانایی مرد در پرداخت مهریه است.
می توان هر شرطی را درباره مهریه در سند رسمی ازدواج نوشت. بدین معنا كه درباره میزان و شرایط پرداخت مهریه هر توافقی میان زن و مرد (همسران) جایز است و برای دو طرف تعهدآور محسوب می شود بنابراین طرفین می توانند با آزادی اراده در این باره گزینه های گوناگونی را پیش بینی كنند.
مهریه، دین ممتازه است و پیش از هر بدهی، از بدهکار دریافت می شود. اهمیت بدهی مرد به همسر خود و حساسیت رابطه زوجین و البته امتیازی كه قانونگذار برای حمایت از زن پیش بینی كرده، موجب شده است تا این طلب را بستانكاری ویژه و ممتاز به حساب آورد و پرداخت آن را - حتی اگر بدهی مرد مرده (فوت شده) باشد -  بر هر طلب دیگری برتر و پیش تر دانسته است. مهریه را می توان به اصطلاح بخشید یا بذل كرد؛ به هر شكل و روشی كه قابل اثبات و مستند باشد. بذل به معنای بخشش به كار برده می شود. زن می تواند تمام یا بخشی از مهریه را به همسرش ببخشد یا از دریافت آن صرف نظر كند؛ در عین حال قانونگذار در ازدواج دایم این حق را برای زن پیش بینی كرده است که تا قبل از دریافت مهریه بتواند از انجام وظایف خود به عنوان همسر خودداری كند.

منبع

بیشتر درباره مهریه بدانید

استحقاق زوجه به دریافت مهریه و نفقه در فسخ نکاح|دفتر حقوقی موکل

روش مطالبه مهریه از طریق اداره ثبت یا دادگاه|دفتر حقوقی موکل

تکلیف مهریه زوجه بعد از فوت|دفتر حقوقی موکل

عسر و حرج حق دریافت مهریه را سلب نمی کند|دفتر حقوقی موکل

دیدگاه های حقوقی درباره مهریه عندالاستطاعه|دفتر حقوقی موکل

 

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید