علائم تجاری

مراجع کیفری رسیدگی به دعاوی علائم تجاری : اختراعات و طرح صنعتی |دفتر حقوقی موکل

 دفتر حقوقی موکل- مطابق ماده 61 قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علایم تجاری مصوب 1386، قانونگذار نقض علایم تجاری( برند) ،طرح صنعتی و احتراع را تحت شرایطی جرم انگاری دانسته و به شخص ناقض کننده چنین مواردی در صورت احراز ارکان سه گانه عنصر قانونی، مادی و معنوی، مجرم تلقی می گردد.

حال چنانچه صاحب علامت تجاری، طرح صنعتی و اختراع بخواهد مبادرت به طرح شکایت کیفری بنماید، بایستی از طریق مراجع کیفری اقدام بنماید که در ادامه به آن می پردازیم.

 

 

دفتر حقوقی موکل، ارائه دهنده خدمات حقوقی توسط وکلای پایه یک دادگستری در سراسر ایران

 

 مراجع کیفری

در خصوص علائم تجاری و اختراعات و طرح صنعتی قانونگذار دو نوع راهکار را جهت حمایت از ان اتخاذ نموده است. راهکار اول که در بخش مراجع حقوقی توضیح داده شد که به صورت خواسته ی (( ابطال علامت یا طرح یا برند یا نقض آنها)) در دادخواستی به دادگاه عمومی تقدیم می گردد و راهکار دوم که جنبه ی جزایی و کیفری را عمل می بخشد در ماده 529 قانون مجازات اسلامی و ماده 59 و 179 قانون ثبت اختراعات و علائم تجاری و ایین نامه اجرایی ان ذکر گردیده است .

 برای مشاوره با وکیل ثبت اختراع با ما تماس حاصل فرمایید

که در ذیل به تشریح انها خواهیم پرداخت . ماده 179 ایین نامه اجرایی قانون مزبور بیان می دارد : ((... در مورد دعاوی کیفری چنانچه جرم در خارج از تهران واقع یا کشف یا متهم در خارج از تهران دستگیر شده باشد ، در این صورت تحقیقات مقدماتی در محل وقوع جرم یا کشف جرم یا دستگیری متهم به عمل امده و پرونده برای رسیدگی به دادگاه های مذکور در فوق ارجاع می شود . ))

 دادسرا

رسیدگی و تحقیقات مقدماتی به دعاوی کیفری علائم تحاری در دادسرا به عمل امده و پس از ان به دادگاه عمومی کیفری برای اخذ نتیجه نهایی و اتخاذ تصمیم ارجاع می گردد . در حال حاضر شکایت های کیفری در خصوص نقض حقوق ناشی از مالکیت فکری ( اختراعات ،طرح های صنعتی و علائم تجاری ) در شعبات مختلف بازپرسی و دادیاری ناحیه 19 تهران قابل بررسی می باشد و از ان جا که در رسیدگی به دعاوی جزایی علائم تجاری، طرح صنعتی و اختراعات محاکم تهران صالح به رسیدگی هستند در صورت طرح دعوی در شهرستان با نیابت قضائی تحقیقات مقدماتی مراحل قانونی خود را طی کرد و جهت اخذ نتیجه موضوع به تهران ارجاع خواهد گردید .

 دادگاه کیفری

رسیدگی به دعاوی جزایی مربوط به علامت تجاری ، در دادگاه های تهران به عمل خواهد امد . اگرچه جرم در خارج از تهران واقع یا کشف و یا متهم در خارج تهران دستگیر شده باشد ، که در این مورد تحقیقات مقدماتی ، در محل وقوع یا کشف جرم یا دستگیری متهم به عمل امده وپرونده برای رسیدگی به دادگاه های تهران ارجاع می شود .(( دادگاه کیفری دو )) صالح به رسیدگی به دعاوی ثبت علائم تجاری، اختراع و طرح صنعتی می باشد. قانون تعزیرات مصوب سال 1362 این دعاوی را در بخشی جداگانه تحت عنوان دسیسه و تقلب در کسب و تجارت مورد توجه قرار داده بود ، با تصویب قانون تعزیرات در سال 1375 این بخش از قانون نعزیرات سابق به طور کلی حذف گردید در حال حاظر در رابطه با این دعاوی ماده 529 قانون تعزیرات مجازات اسلامی و مواد 59 و 61 و 179 قانون و ایین نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات،طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386 می باشد .

در این خصوص شعبه 1043 مجتمع قضایی قدوسی تهران جهت رسیدگی به مرحله بدوی و شعبات مختلف تجدیدنظر از جمله شعبات 10، 12 و 39 و... دادگاه تجدیدنظر استان تهران جهت رسیدگی به تجدیدنظرخواهی اینگونه دعاوی، مبادرت به رسیدگی می نمایند.

در این خصوص پیشنهاد می گردد جهت طرح دعاوی یا دفاع از حقوقی قانونی خود، از وکلای متخصص  دفتر حقوقی موکل در حوزه بخش علایم تجاری، طرح صنعتی و اختراع  قبل از هر اقدام قضایی مشورت نمایید.

 بیشتر بخوانید

نحوه طرح دعاوی علائم تجاری : اختراعات و طرح های صنعتی |دفتر حقوقی موکل| وکیل علامت و طرح صنعتی

مراجع رسیدگی به دعاوی مالکیت صنعتی |دفتر حقوقی موکل| وکیل علامت و طرح صنعتی

رای طرح صنعتی در خصوص جدید بودن |دفتر حقوقی موکل| وکیل علامت و طرح صنعتی

تعیین معیار احتمال گمراهی مصرف کنندگان در علایم تجاری |دفتر حقوقی موکل | وکیل علامت تجاری

مفهوم گمراهی مصرف کننده در علایم تجاری |دفتر حقوقی موکل | وکیل علامت تجاری

اختیاری یا الزامی بودن استفاده از علامت تجاری|دفتر حقوقی موکل

ابطال تقاضای ثبت علامت تجاری|دفتر حقوقی موکل

ابطال علامت تجارتی|دفتر حقوقی موکل

انتقال جزئی علامت تجارتی|دفتر حقوقی موکل

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید