علائم تجاری

مراجع رسیدگی به دعاوی مالکیت صنعتی |دفتر حقوقی موکل| وکیل علامت و طرح صنعتی

مبحث پنجم : تشریفات و مراجع صالح به رسیدگی

قانون گذار به منظور تسهیل رسیدگی به دعاوی ناشی از مالکیت صنعتی رعایت برخی از مقررات ایین دادرسی مدنی و ایین دادرسی کیفری را در خصوص صلاحیت اقامتگاه خوانده و صلاحیت دادگاه محل وقوع جرم استثناء نموده است . دعاوی متعددی در خصوص علائم تجاری در دادگاهها مطرح می شود که در یک تقسیم بندی کلی می توان ان ها را به دو دسته دعاوی حقوقی و کیفری تقسیم بندی کرد .

 

 

دفتر حقوقی موکل، ارائه دهنده خدمات حقوقی توسط وکلای پایه یک دادگستری در سراسر ایران

 

 

گفتار اول : مراجع حقوقی

همانطور که در فوق ذکر گردید قانونگذار در رابطه با صلاحیت محاکم در رسیدگی به دعاوی مالکیت معنوی از قواعد عام دادرسی عدول کرده و مقررات خاصی را برای رسیدگی به این دعاوی پیش بینی نموده است . به عبارت دیگر صلاحیت محلی محاکم در مورد این دعاوی رعایت نمی گردد . مراجع صالح به رسیدگی موارد ذیل هستند :

 

بند اول اداره مالکیت صنعتی

برای ثبت علامت،طرح صنعتی و اختراع ، اداره مالکیت صنعتی به طور محدود بررسی هایی را انجام می دهد تا اگر علامت،طرح و اختراع مخالف قانون نبوده ویا تعلق به دیگری نداشته و شباهت ان با علامت،طرح ثبت پیشین احراز نشد . مبادرت به ثبت ان می نماید و چنانچه در بررسی های مقدماتی بر خلاف مواد یاد شده نتیجه ای حاصل نماید در این صورت اداره مالکیت صنعتی تقاضا را رد کرده و رد تقاضا را با ذکر علل ان به متقاضی ثبت ابلاغ می نماید . تقاضا کننده بایستی مراتب اعتراض خود را به کمیسیون ماده 170 آیین نامه با تقدیم درخواست مطرح سازد .

همچنین این احتمال وجود دارد کسانی که حقوقی نسبت به علامت تجاری تحصیل نموده اند تقاضای ثبت علامت تجاری به حقوق مکتسبه انان لطمه وارد سازد در این صورت دارندگان حقوق مذبور ظرف 30 روز از تاریخ انتشار اگهی مربوط به تقاضای ثبت ، اعتراض خود را به منظور ابلاغ به متقاضی به اداره مالکیت صنعتی ارسال می دارند . اداره مذکور ظرف 10 روز پس از دریافت اعتراض نامه ان را به متقاضی ابلاغ می نماید و چنانچه تمکین ننمود معترض ظرف 60 روز از تاریخ ابلاغ اعتراض به متقاضی ثبت می تواند به دادگاه عمومی تهران مراجعه و طرح دعوی نماید . در صورت مراجعه به دادگاه و تکمیل دادخواست و دلایل ان متقاضی حق دارد از دادگاه تقاضای مهلت نماید که دادگاه مهلتی که از 6 ماه تجاوز ننماید ، و در صورت اقتضاء به وی خواهد داد . متقاضی ثبت نیز حق استفاده از مهلت مزبور را با تقاضای خود و تشخیص دادگاه خواهد داشت .

بند دوم دادگاه عمومی حقوقی

همان طور که پیشتر ذکر شد اداره مالکیت صنعتی مبادرت به ثبت علامت می نماید : اما این احتمال وجود دارد ثبت علامت با حقوق اشخاص ثالث تعارض داشته باشد ولی در زمان ثبت متوجه ان نگردیده باشند ، از این رو قانون به اشخاص ذی نفع اجازه داده تا ظرف سی روز بعد از ثبت علامت نسبت به ان اعتراض نمایند و به اعتراض انان در دادگاه های عمومی تهران رسیدگی به عمل می اید .

دادگاه پس از رسیدگی معمول حسب مورد حکم بر ابطال ثبت علامت و یا رد اعتراض صادر خواهد نمود البته این امر صرفا ناظر به صلاحیت دادگاه ها در خصوص ثبت علامت تجاری نیست بلکه دادگاه می تواند نسبت به تصمیم (( رد اداره مالکیت مبنی بر عدم پذیرش علامت تجاری مورد تقاضا )) و همچنین در صورت طرح دعوی نسبت به اعتراضات صورت پذیرفته در موعد سی روز از تاریخ انتشار اگهی تقاضای ثبت در روزنامه رسمی وارد رسیدگی ماهیتی شود و اتخاذ تصمیم نماید . همچنین در صورتی که معترض مدعی سبق استعمال مستمر بوده یا علامت ثبت شده وی با علامت ثبت شده دیگری از حیث عین یا تشابه موجب گمراهی مصرف کننده عادی نسبت به مبدا و کیفیت کالا یا خدمات می گردد می تواند مستقیما مراتب ابطال علامت ثبت شده را از دادگاه صالح تقاضا نماید .

ماده 59 قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386 مقرر داشته است : (( رسیدگی به اختلافات ناشی از اجراء این قانون و ایین نامه اجرایی ان در صلاحیت شعبه یا شعب خاصی از دادگاه های عمومی تهران می باشد که حداکثر تا شش ماه بعد از تاریخ تصویب این قانون توسط رئیس قوه قضائیه تعیین گردد . تصمیمات اداره مالکیت صنعتی توسط اشخاص ذی نفع قابل اعتراض است و دادخواست مربو.ط باید ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ تصمیم به ذی نفع و یا اطلاع او از ان ، به دادگاه صالح تقدیم گردد . تجدید نظر خواهی از اراء و نحوه رسیدگی ، تا بع مقررات ایین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی است .))

مرجع بدوی رسیدگی به دعاوی حقوقی مالکیت صنعتی از جمله دعاوی علایم تجاری، طرح صنعتی و اختراع، شعبه سوم دادگاه حقوقی مجتمع قضایی شهید بهشتی تهران و مرجع تجدیدنظر آن نیز شعبات مختلف دادگاه تجدیدنظر استان تهران می باشند.

جهت کسب اطلاع بیشتر در این خصوص میتوانید از وکلای متخصص در دفتر حقوقی موکل حوزه دعاوی علایم تجاری، اختراع و طرح های صنعتی بهره مند گردید.

 .

 

 بیشتر بخوانید

 رای طرح صنعتی در خصوص جدید بودن |دفتر حقوقی موکل| وکیل علامت و طرح صنعتی

اختیاری یا الزامی بودن استفاده از علامت تجاری|دفتر حقوقی موکل وکیل علامت و طرح صنعتی

طرح های قابل ثبت|دفتر حقوقی موکل| وکیل علامت و طرح صنعتی

ضمانت اجرای کیفری طرح صنعتی|دفتر حقوقی موکل

رای موفق حقوقی طرح صنعتی| دفتر حقوقی موکل

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید