علائم تجاری

تفاوت دعوای خلع ید و رفع تصرف عدوانی |دفتر حقوقی موکل

هر چند دعوای خلع ید و رفع تصرف عدوانی جز دعاوی هستند که در صورت اثبات و احراز ، منجر به حصول یک نتیجه مشترک برای خواهان می شوند و ان قطع تصرفات غیرقانونی خوانده در مال است

 

 

دفتر حقوقی موکل، ارائه دهنده خدمات حقوقی توسط وکلای پایه یک دادگستری 

لیکن دعوای خلع ید ، تقاضای مالک قانونی و مشروع مال ، با این مضمون که خوانده به صورت غیر قانونی ، متصرف مال شده و رفع تصرفات وی را از دادگاه تقاضا می کند : اما دعوای رفع تصرف عدوانی ، متصرف مال شده و رفع تصرفات وی رت تز دادگاه تقاضا می کند : اما دعوای رفع تصرف عدوانی ، ادعای متصرف سابق مال غیر منقول ( اعم از مشروع یا نا مشروع و اعم از اینکه مالک باشد یا نباشد ) مبنی بر اینکه خوانده جدیدا به صورت غیر قانونی ، متصرف مال شده و قطع تصرفات لا حق وی خواستار می شود.

گفتار اول : تفاوت در ارکان دو دعوا

دعوای خلع ید و رفع تصرف عدوانی هر دو دارای ارکان منحصر به فرد و مربوط به خود هستند که باید ادله تشکیل دهنده هر دو دعوا توسط متقاضیان ان ها له دادگاه ارائه و توسط محکمه محرز گردد .

ارکان دعوای خلع ید عبارت اند از :

1.اثبات مالکیت خواهان

2.اثبات تصرفات غیرقانونی فعلی خوانده

3.اثبات تصرف غیر قانونی بر مال غیر منقول

ارکان دعوای رفع تصرف عدوانی عبارت اند از :

1.اثبات سبق تصرف خواهان

2.اثبات لحوق تصرفات خوانده

3.اثبات غیر قانونی بودن تصرفات خوانده

بنابراین در دعوای خلع ید ، خواهان باید مالکیت خود را ثابت کند ، ولی در دعوای رفع تصرف عدوانی نیازی به اثبات مالکیت نیست و اثبات سبق تصرف خواهان کفایت می کند و از سوی دیگر صرف اثبات و احراز تصرفات غیر قانونی فعلی خوانده و در دعوای خلع ید کافی است : اما در دعوای رفع تصرف عدوانی ، لحوق تصرفات غیرقانونی خوانده باید ثابت و احراز گردد.

گفتار دوم : تفاوت در تعیین وقت دادرسی

دعوای خلع ید مطابق قواعد عمومی ایین دادرسی مدنی در وقت عادی و معمولی رسیدگی می شود . منظور از وقت عادی ، وقتی است که به ترتیب دفتر اوقات ، روز و ساعت معینی برای رسیدگی تعیین می شود : اما رسیدگی به دعوای رفع تصرف عدوانی مطابق ماده 177 قانون ایین دادرسی مدنی در وقت خارج از نوبت به عمل می اید . منظور از وقت خارج از نوبت وقتی است که از لحاظ زمانی نزدیک تر و مناسب تر از وقت عادی است : چرا که بدون توجه به ترتیب دفتر اوقات دادگاه تعیین می شود . با وجود این باید توجه داشت که هر چند وقت خارج از نوبت نزدیک تر از وقت عادی است : ولی الزاما نزدیک ترین وقت نمی باشد .

گفتار سوم :تفاوت در اجرای حکم

دعوای خلع ید مشمول قاعده کلی ( اجرا بعد از قطعیت اراء ) مندرج در ماده 1 .ق.ا.ا.م. می باشند : اما رای دعوای تصرف عدوانی از این قاعده مستثنی بوده بلافاصله قلا از قطعیت ، اجرا می شود همان طوری که ماده 175 ق.ا.د.م در این خصوص مقرر می دارد : ( در صورتی که رای صادره مبنی بر رفع تصرف عدوانی ، مزاحمت و یا ممانعت از حق باشد ، بلافاصله به دستور مرجع صادر کننده توسط اجرای دادگاه یا ضابطین دادگستری اجرا خواهد شد و در خواست تجدید نظر مانع از اجرا نمی باشد . ) یعنی تجدید نظر خواهی از حکم رفع تصرف عدوانی ، فاقد اثر تعلیقی است . البته باید اذغان نمود که علی رغم حکم استثنائی این ماده ، اگر رای رفع تصرف عدوانی به صورت غیابی صادر شود موقتا اجرا نمی شود بلکه نیازمند خروج این رای از مرحله واخواهی می باشد .

تفاوت دیگری که از حیث اجرا ، بین این دو دعوا وجود دارد این است که دعوای رفع تصرف عدوانی ، جهت اجرا نیازمند صدور اجراییه توسط دادگاه نیست : چرا که به موجب ماده 175 این قانون ، این حکم بلافاصله به دستور دادگاه صادر کننده توسط اجرای حکم یا ضابطین دادگستریاجرا می شود در حالی که دعوای خلع ید مطابق قواعد عمومی ایین دادرسی مدنی و اجرای احکام مدنی ، نیازمند صدور اجراییه جهت اجرا است.

گفتار چهارم: تفاوت در اعتبار امر قضاوت شده

حکم رفع تصرف عدوانی مانع استماع و رسیدگی دعوای خلع ید نمی شود . به بیان دیگر حکم رفع تصرف عدوانی در دعوای خلع ید ار اعتبار امر قضاوت شده بی بهره است : اما در مقابل صرف طرح دعوا ی خلع ید ، مانع استماع دعوای رفع تصرف عدوانی می باشد . ماده 163 قانون ایین دادرسی مدنی مقرر می کند : ( کسی که راجع به مالکیت یا اصل حق ارتفاع و انتفاع اقامه دعوا کرده است ، نمی تواند نسبت به تصرف عدوانی و ممانعت از حق طرح دعوا نماید .)

گفتار پنجم :تفاوت در مالی یا غیر مالی بودن دعوا

دعوای خلع ید به حکم نص بند 12 ماده 3 قانون وصول برخی از در امد های دولت و مصرف ان در موارد معین مصوب 1373 دعوایی مالی است : لذا هزینه این دعوا در صورتی که موضوع ان منقول باشد مطاق تقویم خواهان و در صورتی که غیر منقول باشد بر مبنای ارزش معاملاتی املا ک در هر منطقه اخذ می شود و از حیث تجدید نظر و فرجام خواهی نیز ملاک تقویم خواهان است : اما دعوای رفع تصرف عدوانی با توجه به عدم ورود به ماهیت ، غیر مالی است . لذا رسیدگی به دعاوی تصرف مستلزم پرداخت ماده 3.3.1 ق.ا.د.م. این دعوا قابل تجدید نظر است . ولی به هیچ وجه قابل فرجام نیست ( ماده 367 ق.ا.د.م )

   جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با وکلای دفتر حقوقی موکل ارتباط برقرار نمایید.

 

 بیشتر بدانید

 

 دعوای خلع ید در قانون به چه معناست؟|دفتر حقوقی موکل

طلاق خلع چیست؟ | دفتر حقوقی موکل

 

 

 

 

 

  • معرفی دعوی

    مستاجر بعد از اتمام قرارداد اجاره دو قصد دارد. یا اینکه با توافق مالک قرارداد اجاره را تمدید کند و مجددا از ملک اجاره شده استفاده کند و یا اینکه ملک را تخلیه کند.

    اما مستاجر هیچ یک از قصد بالا را در نظر نمیگیرد و قصد دیگری دارد و یعنی ملک را در تاریخ مقرر و بعد از تمام شدن آن تخلیه نمیکند. در این صورت عمل مستاجر به دلیل نداشتن قرارداد اجاره و یا تمدید آن و تخلیه نکردن ملک در حکم غصب میباشد و مقررات مربوط به غصب درباره آن اجرا میشود.

    در اینجا مالک باید دعوای تخلیه ید را مطرح کند و دادخواست خلع ید به دلیل اینکه قرارداد اجاره بین ملک و مستاجر قبلا تنظیم شده است رد خواهد شد.

    ولی در مواردی که هیچ قراردادی بین مالک و فردی که ملک را تصرف کرده است نباشد دیگر دعوای تخلیه معنایی نخواهد داشت و باید دادخواست خلع ید را مطرح کند و برای تنظیم دادخواست خلع ید باید ابتدا مالکیت خود را اثبات کند. سپس باید تصرف غاصبانه فردی که ملک را تصرف کرده است را ثابت کند یعنی فرد حتما باید بدون اجازه مالک، ملک او را تصرف و غصب کرده باشد.

    به دلیل اینکه اکثر مردم در طرح دعوای خلع ید، تخلیه ید، دستور تخلیه و تصرف عدوانی اشتباه میکنند و این باعث میشود که به هیچ نتیجه ای نرسند و دعوای آنها رد شود حتما پیشنهاد میشود که با وکیل متخصص در امور ملکی مشورت کنید.

  • روند اجرای پرونده

    شما نیاز به وقت مشاوره حضوری با وکیل متخصص در امور دعاوی ملکی و قراردادها دارید. (برای دریافت وقت با دفتر تماس حاصل فرمائید)
    پس از گرفتن وقت حضوری با وکیل، جزئیات پرونده را برای وکیل شرح داده و چنانچه مدارکی برای اثبات ادعای خود و یا دفاع از خود دارید به وکیل تحویل داده و وکالتنامه وکیل را امضاء می کنید.
    در این مرحله وکیل با تنظیم شکوائیه مراحل قانونی  تخلیه و خلع ید املاک را پیگیری می کند.

  • مدارک مورد نیاز

    مدارک شناسایی:

    • قبیل شناسنامه
    • کارت ملی

    ارائه قرارداد اجاره برای تخلیه و سند مالکیت برای خلع ید الزامی است

  • آرای دادگاه ها

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید