علائم تجاری

اثر اقامه دعوای اعسار|دفتر حقوقی موکل

اثر اقامه دعوای اعسار

 

بر اقامه دعوای اعسار آثاری مترتب است که بارزترین آن مصونیت از حبس است.این مصونیت به دو صورت قابل تحقق است،به عبارت دیگر مصونیتی که در نتیجه اقامه دعوای اعسار شامل حال بدهکار می شود، دو فرض دارد.

 

 

دفتر حقوقی موکل، ارائه دهنده خدمات حقوقی توسط وکلای پایه یک دادگستری در سراسر ایران

 

بند اول: مصونیت مطلق

 

در توضیح این عنوان باید گفت چنانچه بدهکار که همان محکوم علیه رأی می باشد; ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ اجراییه به اقامه دعوای اعسار از محکوم به مبادرت کند، مطلقاً از حبس مصونیت می یابد حتی اگر محکوم به رأی قطعی پس از انقضای سی روز از تاریخ ابلاغ اجراییه و یا قبل از انقضای آن، حبس چنین بدهکاری را تقاضا کرده باشد تقاضای او توسط مرجع قضایی قابل اجابت نخواهد بود. بدیهی است در صورتی که در مدت سی روز محکوم له، حبس محکوم علیه را درخواست کرده باشد، مرجع قضایی به انتظار خواهد نشست تا مشخص شود اقامه دعوای اعسار توسط محکوم علیه صورت می گیرد یا خیر; در هر حال اثر بارز اقامه دعوای اعسار از محکوم به مصونیت از حبس است; زیرا به موجب ماده 3 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی اگر محکوم علیه، محکوم به را کارسازی نکند، چون در آستانه حبس قرار می گیرد، تنها راه رهایی موقتی از حبس اقامه دعوای اعسار از محکوم به است.

 

بند دوم: مصونیت مشروط

 

در صورتی که محکوم علیه پس از انقضای سی روز از تاریخ ابلاغ اجراییه دعوای اعسار از محکوم به اقامه کند، با فرض تقاضای قبلی محکوم له برای حبس محکوم علیه، او حبس نخواهد شد مشروط بر این که معادل محکوم به و هزینه های اجرایی تأمین بسپارد.

 

بنابراین در حالت اقامه دعوای اعسار پس از سی روز از تاریخ ابلاغ اجراییه، مصونیت مدیون از حبس مشروط به معرفی کفیل یا وجه الکفاله معادل محکوم به و هزینه های اجرایی و یا معرفی وثیقه در همین حد است و چنانچه محکوم علیه کفیل یا وثیقه معرفی نکند، اگرچه دعوای اعسار برای رسیدگی پذیرفته می شود; اما نامبرده حبس خواهد شد.

 

شایسته ذکر است عبارت هزینه های اجرایی به شرح مذکور در ماده 4 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی نوعی نوع آوری نامطلوب تلقی شده است.

 

بعضی نیز ذکر هزینه های اجرایی در ماده 4 را شتابزدگی قانون گذار محسوب کرده اند.

 

بیشتر بخوانید

اعسار فراگیر بدهکاران مهریه و سکه‌ای که همچنان پیش می‌تازد |دفتر حقوقی موکل

چگونه فرد بدهکار را ممنوع الخروج کنیم ؟|دفتر حقوقی موکل

انواع دعوای اعسار |دفتر حقوقی موکل

 

 

 


لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید