علائم تجاری

قانون تأسیس پلیس گمرک ایران| دفتر حقوقی موکل

‌قانون تأسیس پلیس گمرک ایران
‌مصوب 5 اردیبهشت ماه 1336
‌ماده 1 - به منظور حفاظت کالا و انبارها و ساختمانهای گمرک و محتویات آنها و همچنین اجرائیات گمرک و تأمین سرویس آتش‌نشانی به وزارت‌گمرکات و انحصارات اجازه
داده می‌شود عده‌ای را که لازم می‌داند در حدود بودجه مصوب جهت تشکیل اداره پلیس و آتش‌نشانی که یکی از ادارات‌تابع وزارت گمرکات خواهد بود به عنوان پلیس گمرک و کارشناسان و مأمورین فنی استخدام نماید
.

 

تبصره - حقوق و مزایای ثابت افراد پلیس گمرک به مأخذ حقوق و مزایای ثابت افراد شهربانی کل کشور خواهد بود و مطابق همان مقررات‌استخدام خواهند شد.


‌ماده 2 - وزارت گمرکات و انحصارات مجاز است برای تربیت افسران مورد نیاز پلیس گمرک هزینه تربیت آنان را در آموزشگاه عالی شهربانی کل‌کشور به مأخذی که برای خود شهربانی تمام می‌شود بپردازد و شهربانی کل کشور در مقابل دریافت این وجه مکلف است داوطلبان واجد شرایط را که‌وزارت گمرکات معرفی می‌نماید در آموزشگاه عالی شهربانی بپذیرد و تا اجرای ترتیب بالا وزارتخانه مزبور می‌تواند حداکثر سی نفر (30) افسر از‌شهربانی کل کشور و یا ارتش به طور مأمور بگیرد و حقوق و مزایای آنان را مطابق آن چه که در محل خدمت قبلی دریافت می‌کرده‌اند از بودجه خود‌پرداخت نماید پس از اتمام دوره آموزشگاه و اشتغال افسران فارغ‌التحصیل پلیس گمرک افسران اعزامی به دستگاههای مربوطه عودت داده می‌شود.


‌تبصره 1 - ترفیع و اضافه حقوق افسران پلیس گمرک مطابق قوانین استخدامی کشوری انجام و اعطاء درجه به درجه‌داران و افراد پلیس گمرک در‌حدود اختیارات وزارتگمرکات و انحصارات بوده و نیز اعطاء درجه به افسران پلیس گمرک طبق همان مقررات که در شهربانی کل کشور معمول و مقرر‌است از طریق وزارت گمرکات اقدام خواهد شد.


‌تبصره 2 - وزارت گمرکات و انحصارات مجاز است کلاسهای مخصوصی برای تربیت افراد و درجه‌داران پلیس آتش‌نشانی دائر نماید.


‌تبصره 3 - به وزارت جنگ اجازه داده می‌شود اسلحه و مهمات مورد نیاز پلیس گمرک را بنا به درخواست وزارت گمرکات تأمین و تحویل نماید.


‌ماده 3 - مأمورین پلیس گمرک اعم از افسر و درجه‌دار و افراد (‌به استثنای پلیس آتش‌نشانی) که تحت نظر وزیر گمرکات انجام وظیفه می‌نمایند از‌لحاظ اجرائیات گمرک جزء ضابطین دادگستری محسوب می‌شوند که تحت تعلیمات دادستان حوزه مربوطه انجام وظیفه خواهند نمود.


‌ماده 4 - وزارت گمرکات و انحصارات مجاز است به منظور تقویت کادر ارزیابی و آزمایشگاهها برای خدمت در گمرک خانه‌های خارج از مرکز‌یکصد نفر (50‌نفر لیسانسیه حقوق و علوم طبیعی و مهندس شیمی و 50 نفر دیپلمه کامل متوسطه) از بین کارمندان فعلی دولت با توافق وزارتخانه‌مربوطه به وزارت گمرکات منتقل نماید که پس از طی دوره کلاس ویژه گمرک با پایه خود در خدمت گمرک قرار گیرند. این گونه کارمندان مکلف به قبول‌خدمت در گمرک بوده و در صورت عدم قبولی مستعفی از خدمت دولت شناخته
می‌شوند.


‌تبصره - بازرسان پلیس گمرک که به استناد ماده یک لایحه مورخ 31.9.29 تأسیس پلیس گمرک استخدام شده و فعلاً در وزارت گمرکات مشغول‌می‌باشند چنانچه واجد شرایط مندرج
در ماده بالا و همچنین ماده 2 باشند در آموزشگاه عالی شهربانی و یا کلاس گمرک می‌توانند شرکت نموده و از‌مزایای آن استفاده نمایند و الا به پایه یک اداری تثبیت و ارتقاء آنان به مراتب بالاتر طبق قانون استخدام کشوری خواهد بود. ‌بازرسانی که تا این تاریخ طبق مقررات قانون استخدام شهربانی کل کشور به اخذ پایه نائل شده‌اند وضع استخدامی آنها مانند کارمندان رسمی بوده و‌مشمول مقررات قانون و آیین‌نامه‌های استخدامی شهربانی نخواهند بود.


‌ماده 5 - آیین‌نامه اجرای این قانون از طرف وزارت گمرکات و انحصارات تنظیم و پس از تصویب کمیسیونهای اداری و کشور و جنگ مجلسین به‌موقع اجراء گذارده خواهد شد.


‌ماده 6 - وزارت گمرکات و انحصارات و کشور و جنگ مأمور اجرای این قانون می‌باشند.


 
قانون فوق که مشتمل بر شش ماده و پنج تبصره است در جلسه پنجشنبه پنجم اردیبهشت ماه یک هزار و سیصد و سی و شش به تصویب مجلس‌شورای ملی رسید.


‌رئیس مجلس شورای ملی - رضا حکمت
‌قانون بالا در جلسه 1336.5.5 به تصویب مجلس سنا رسیده است.


لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید