علائم تجاری

تایید مشاع بودن نمای خارجی ساختمان‌ها از سوی دیوان عدالت

دفتر حقوقی موکل- هیات عمومی دیوان عدالت اداری با رد شکایت یکی از شهروندان مبنی بر ابطال بند ح ماده چهار آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان ها، مشاع بودن نمای خارجی ساختمان ها را تایید کرد.

به گزارش تسنیم، هیات وزیران در بند «ح ماده چهار آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان ها، نمای خارجی ساختمان ها را جزو قسمت های مشترک مذکور در ماده دو قانون یاد شده، ذکر کرده است.

 

دفتر حقوقی موکل، ارائه دهنده خدمات حقوقی، وکالت کلیه امور حقوقی توسط وکیل پایه یک دادگستری تهران

شاکی با ارایه دادخواستی به دیوان عدالت اداری اعلام کرده است: قرار دادن نمای خارجی ساختمان جزو مشاعات و قسمت مشترک، مخالف اصل ۴۰قانون اساسی و مواد ۱۳۲و ۲۲۰و ۲۲۴و ۲۲۵قانون مدنی و رای اجرایی شماره ۳/۶۶هیات عمومی دیوان عالی کشور است زیرا واحدهای صنفی که در همکف ساختمان های مشرف به خیابان با مجوز کسب فعالیت می کنند، باید برای نمایش گذاردن کالا و خدمات از ویترین استفاده کنند و مشاعی بودن نمای خارجی ساختمان موجب تضییع حق مالک اختصاصی می شود.

 

موضوع در جلسه ۳۰بهمن سال ۹۶در هیات تخصصی اراضی و محیط زیست مطرح و پس از بحث و تبادل نظر و اعلام کفایت مذاکرات، هیات به شرح آتی اعلام کرد: نظر به اینکه قسمت هایی از بنا اختصاصی تلقی می شود که عرفاً برای استفاده انحصاری شریک ملک معین یا قائم مقام او تخصیص یافته باشد و نمای خارجی ساختمان قابل استفاده انحصاری نبوده و هر نوع دخل و تصرف و تغییر در نمای ساختمان که جزء اموال مشاعی بوده مستلزم اخذ اذن از تمامی شرکا است و ماده دو قانون تملک آپارتمان ها، قسمت های مشترک را در ملکیت مشاع تمام شرکای ملک دانسته است و چنانچه نمای ساختمان آسیب دیده یا مرمت و بازسازی را ایجاب کند، تمام شرکاء در هزینه هایی که برای حفظ و نگهداری نماهای ساختمان لازم است مشارکت می کنند و اگر نمای ساختمان در مالکیت انحصاری قرار گیرد، زیبا سازی شهر دچار آسیب می شود. لذا بند ح ماده ۴آئین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان ها هیچ مخالفتی با اصل ۴۰قانون اساسی و مواد ۱۳۲و ۲۲۰و ۲۲۴و ۲۲۵و ماده دو قانون تملک آپارتمان ها ندارد. لذا هیات به اتفاق آرا با استناد به ماده ۸۴قانون دیوان، رای به رد شکایت صادر و اعلام می کند رأی صادره ظرف ۲۰روز از تاریخ صدور از ناحیه ۱۰نفر از قضات و رییس دیوان قابل اعتراض در هیات عمومی دیوان است.

منبع:

http://www.hemayatonline.ir/newspaper/item/11297

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید