علائم تجاری

تأثیرات فضای مجازی در جدایی زوجین|دفتر حقوقی موکل

(96/08/22) طلاق یا جدایی زوجین از یکدیگر، در همه جای دنیا وجود دارد و مختص این کشور و آن کشور نیست. در کشور ما نیز از گذشته، پدیده طلاق و جدایی بین زوجین وجود داشته اما این پدیده که در دین مبین اسلام از آن به عنوان «منفورترین حلال ها یاد می شود در سال های گذشته همواره روند رو به رشد داشته است و طبق آخرین آمار ارایه شده از سوی رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، در شش ماهه ابتدایی سال ۹۶ در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۵، طلاق ۶ درصد افزایش داشته است.

 
 طلاق همیشه علل و عوامل مختلفی داشته و دارد و در هر دوره ای به فراخور زمان، یکی از علت ها از دیگری پر رنگ تر بوده است. در دوره ای اعتیاد، در زمانی بیکاری، در یک دوره فیلم های شبکه های ماهواره ای و امروز بر اساس آنچه متخصصان امر و مسئولان می گویند، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به یکی از عوامل وقوع طلاق ها تبدیل شده است؛ طلاق هایی که بنیان خانواده را ویران و فرزندان را آواره می کند.

 

  فضای مجازی؛ عامل اصلی بخشی از طلاق ها

دادستان کل کشور از جمله مسئولان عالی قضایی است که به خاطر وظیفه این نهاد در بحث فضای مجازی و رصد آسیب های این فضا، به نقش شبکه های اجتماعی و فضای مجازی در وقوع طلاق ها اشاره کرده و می گوید: فضای مجازی رها که هنوز در کشور مدیریت نمی شود، از آسیب زنندگان جدی به کیان و اخلاق خانواده و یکی از عوامل موثر در افزایش طلاق، است؛ بنابراین باید بسیار مراقب باشیم. حجت الاسلام محمدجعفر منتظری که تقریباً در بیشتر سخنرانی ها و جلسات خود با رسانه ها سعی می کند آسیب های جدی فضای مجازی را گوشزد کند، گفته است: اینکه مقام معظم رهبری بر تشکیل شورای عالی فضای مجازی بسیار تأکید دارند به این منظور است تا ولنگاری در این فضا نباشد اما متاسفانه امروز به سبب بیرون بودن سرورهای این فضاها در خارج از کشور شاهد انواع فسادها در این فضا هستیم. او تصریح کرده است: بالا رفتن آمار طلاق یک آسیب جدی به شمار می رود که اگر ارزیابی شود متوجه می شویم عامل اصلی بخشی از همین طلاق ها فضای مجازی است؛ بنابراین باید مدیریت این فضاها مورد توجه قرار گیرد.

 

  استفاده نادرست از فضای مجازی

احمد رحمانیان معاون دادگستری استان فارس هم با اشاره به عوامل مهم وقوع طلاق در این استان، گفته است: استفاده نادرست از فضای مجازی یکی از علل مهم طلاق عاطفی و واقعی در استان فارس است.  این مقام مسئول می گوید: هر چند در حال حاضر عدم آشنایی با مهارت های ارتباطی، بیکاری و اعتیاد در رتبه های اول تا سوم وقوع طلاق در استان هستند اما بعد از این موارد، استفاده نامناسب از فضای مجازی از جمله عوامل مهم طلاق در استان فارس محسوب می شود.
او گفته است: آزادی زوجین در ارتباط با افراد نامحرم که در فضای مجازی گاه با یک پیام ساده شروع و به ارتباطات واقعی منجر می شود، از مهم ترین علل طلاق در استان فارس است.

 

  روابط  نامناسب در شبکه های اجتماعی

علی شریعت پناه سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری یزد نیز با بیان اینکه امروز اکثر جرایم و آسیب ها اجتماعی ریشه در فضای مجازی دارد، می گوید: در گذشته علت طلاق در یزد دخالت اطرافیان یا عدم مهارت در زندگی بود اما امروز متاسفانه علت بیشتر طلاق ها ، خیانت ها و روابط فرا زناشویی ناشی از استفاده نامناسب از شبکه های اجتماعی است. او گفته است: بعضاً می بینیم خانواده های متدین و مذهبی و زندگی های خوب به دلیل خیانت هایی که ناخواسته در شبکه های اجتماعی اتفاق می افتد و موجب شکل گیری روابط فرازناشویی و در نهایت اختلافات خانوادگی و طلاق می شود.

 

  تأثیر فضای مجازی در طلاق های توافقی

شاید برای شما هم مثل ما تعجب آور باشد اما امروز تهدید و خطر استفاده نامناسب از فضای مجازی به حدی رسیده که به گفته سعید کاویانی مدیر کل اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان قم، علت چهار درصد طلاق ها در این استان، فضای مجازی است.
او گفته است: هر چند ممکن است بسیاری از خانواده ها علت واقعی طلاق را بیان نکنند ولی بخشی از آمار تاثیر فضای مجازی در طلاق های توافقی نهفته است که زوجین با توافق درصدد عدم طرح علت اصلی موضوع هستند.
این مقام مسئول می گوید: آسیب ها و تاثیر فضای مجازی در از هم پاشیدن کانون خانواده ها زنگ هشداری برای مسئولان و دستگاه های فرهنگی است تا چاره ای برای این معضل پنهان اندیشیده شود. وقتی زوجین سواد استفاده از فضای مجازی نداشته باشند، زمانی را که باید با یکدیگر بگذرانند، در فضای مجازی می گذرانند.

با توجه به اینکه اکنون همه مسئولان و سیاست گذاران به نقش مخرب استفاده نادرست از فضای مجازی در بروز آسیب های اجتماعی از جمله طلاق رسیده اند و همگی هم بر برنامه ریزی دشمن به منظور ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران از این طریق اذعان دارند، به نظر می رسد باید قبل از اینکه موضوع به یک بحران جدی تبدیل شود، به یک تصمیم ملی واحد در این حوزه رسید؛ قبل از اینکه خیلی زود دیر شود!!


منبع

بیشتر درباره جرایم رایانه ای بخوانید

به چه اعمالی جرم‌ رایانه‌ای گفته می شود؟|دفتر حقوقی موکل

برخی مصادیق افترا، توهین و هتک حرمت در فضای مجازی|دفتر حقوقی موکل

تخلف در مورد داده‌های سری در سامانه‌های رایانه‌ای چه مجازاتی دارد؟ |دفتر حقوقی موکل

لزوم ساماندهی مراکز خرید و فروش اینترنتی |دفتر حقوقی موکل

هشدار معاون دادستان درباره روش‌های کلاهبرداری اینترنتی|دفتر حقوقی موکل

هشدار پلیس فتا: از اینترنت رایگان استفاده نکنید |دفتر حقوقی موکل

چگونه از جاسوس‌های رایانه‌ای در امان بمانیم؟| دفتر حقوقی موکل

هشدار پلیس فتا نسبت به انتشار ویروس باجگیر |دفتر حقوقی موکل

بایسته‌های حقوقی مبادلات تجاری در فضای مجازی| دفتر حقوقی موکل

جرایم رایانه ای | دفتر حقوقی موکل

به چه اعمالی جرم‌ رایانه‌ای گفته می شود؟|دفتر حقوقی موکل

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید