علائم تجاری

هشدار نسبت به کلاهبرداری در پیش فروش خودرو|دفتر حقوقی موکل

(96/08/07) در جامعه امروز ما کمتر کسی پیدا می شود که با بنگاه های خرید ملک یا خودرو سروکار نداشته باشد و حتماً هم زیاد شنیده اید از کسانی که خانه یا خودرو خود را از این بنگاه ها خریده اند و نهایتاً هم سرشان کلاه رفته است؛ کلاهبرداری هایی که مشکلاتش به محاکم دادگستری سر ریز می شود به طوری که به اذعان رییس کانون سردفتران و دفتریاران و دیگر مقامات قضایی، نزدیک به نیمی از پرونده های محاکم حقوقی را معاملات صورت گرفته در بنگاه های مشاوران املاک یا خودرو تشکیل می دهد.

 
 
هشدار نسبت به کلاهبرداری در پیش فروش خودرو

رییس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل با هشدار نسبت به معاملات پیش فروش خودرو، می گوید: ضمانتی در مورد پیش فروش ها وجود ندارد و مردم هنگام انجام معامله، گول فروش خودرو زیر قیمت را نخورند. سعید مؤتمنی که رییس صنف نمایشگاه داران اتومبیل است و قطعاً بیشتر از دیگران به چم و خم ماجرا آگاه است، به مردم هشدار می دهد از بنگاه هایی که با اختلاف قیمت قابل توجهی، خودروها را عرضه می کنند خرید نکنند.
 

کلاهبرداری های جدید

معاون دادستان کرج از شگرد جدید کلاهبرداران  در معاملات خودرو خبر داد و با توجه به پرونده های مطروحه در این زمینه گفته است: در روش جدید، افرادی که به عنوان خریدار به فروشنده مراجعه می کنند، مدعی می شوند خودروی عرضه شده را با همان شرایط و قیمت خریدار هستند و معامله از نظر آن ها تمام شده است.

جواد یاوری بیان می کند: سپس خودرو با همراهی خریدار و فروشنده به یکی از پارکینگ ها منتقل شده و قبض پارکینگ را به دو قسمت تقسیم می کنند تا هنگام تعویض پلاک دستشان باشد اما کلاهبرداری زمانی شروع می شود که خریدار با طرح بهانه های مختلف از قبیل بی رنگ نبودن خودرو، خواستار فسخ معامله و مطالبه خسارت می شود و فروشنده بی اطلاع را در دام خود گرفتار می کند.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب کرج با اشاره به اقدامات انجام شده برای کاهش این نوع کلاهبرداری خاطرنشان می کند: تعیین شعبه ویژه رسیدگی به این دعاوی در دادسرای ناحیه ۴ کرج، می تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد.
وی با تاکید بر اینکه این اقدامات پس از برگزاری جلسات متعدد توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز و با هماهنگی این معاونت انجام شده است، بیان می کند: به شهروندان توصیه می شود ضمن هوشیاری در هنگام خرید و فروش، معاملات خود را در نمایشگاه های دارای پروانه کسب و از طریق سند رسمی انجام دهند.

  ضرورت ساماندهی بنگاه‎های املاک به منظور کاهش جرم

با توجه به اینکه کلاهبرداری؛ داستانی است که سر دراز دارد و در برخی نمایشگاه ها یا بنگاه های غیر مجاز به شیوه های مختلف صورت می گیرد بنابراین ضرورت ساماندهی بنگاه‎های خودرو و املاک برای پیشگیری از وقوع جرایم ضروری است ، به طوری که علیرضا اورنگی، رییس دادگستری ملکان، مشکلات عدیده ای که در نحوه تنظیم قراردادها و مبایعه نامه ها در بنگاه های املاک  به وجود می آید را بستر و زمینه ساز طرح پرونده های عدیده در دادسرا و محاکم عنوان می کند و می گوید: ساماندهی بنگاه های املاک سبب کاهش وقوع جرایم است . این در حالی است که محمدپور داستان ملکان نیز دستور العمل تدوین شده از طرف معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان را مهم  می داند و در این میان خواستار ساماندهی هرچه سریعتر بنگاه های املاک و خودرو شده است

 

  جلوگیری از فعالیت بنگاه های فاقد گواهینامه

رییس دادگستری شهرستان شبستر هم بر ضرورت ساماندهی بنگاه های املاک و خودرو برای پیشگیری از وقوع جرایم تأکید می کند و توضیح می دهد: نهادهای مسئول باید ظرف مدت تعیین شده همه اقدامات لازم را برای اجرای ساماندهی انجام و نتیجه را گزارش کنند. حسین فتاحی  با اشاره به دستورالعمل صادره از دادگستری کل استان آذربایجان شرقی  در این زمینه بیان می کند: نهادهای مسئول در این دستورالعمل باید ظرف مدت تعیین شده اقدامات لازم را برای اجرای آن انجام و نتیجه را گزارش کنند. وی می افزاید: در اجرای این دستورالعمل از فعالیت بنگاه های فاقد پروانه جلوگیری شده و افراد دارای پروانه نیز باید دوره های آموزشی لازم را گذرانده و گواهینامه تخصصی دریافت کنند.

  صدور یکصد پروانه تخصصی

برای جلوگیری از این مشکلات معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان آذربایجان شرقی از صدور یکصد پروانه تخصصی در طرح ساماندهی مشاوران خودرو خبر می دهد و در این زمینه می گوید: برای مشاوران خودرو، استفاده از کارشناسان رسمی در بررسی اصالت خودروهای مورد معامله و قراردادهای تنظیمی الزامی شده است.
رضا مسعودی فر اظهار می کند: پروانه تخصصی توسط معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان شرقی به یکصد نفر از مشاوران خودرو تبریز اعطاء شد. او از صدور بیش از ۳۸۰ پروانه تخصصی مشاوره خودرو به مشاوران خودرو تبریز تا پایان سال ۹۶ خبر می دهد و بیان می کند: برای مشاوران خودرو، استفاده از کارشناسان رسمی در بررسی اصالت خودروهای مورد معامله و قراردادهای تنظیمی الزامی شده است. معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در کلانشهر تبریز بیش از ۳۸۰ نمایشگاه خودرو وجود دارد، بر انتقال نمایشگاه های خودرو تبریز به شهرک نمایشگاهی خودرو تبریز در راستای اجرای دستورالعمل ساماندهی مشاورین املاک و خودرو تأکید کرد.


منبع

بیشتر درباره کلاهبرداری بخوانید

تا شکایت نکنید، پلیس فتا حواسش نخواهد بود! |دفتر حقوقی موکل

مجازات استفاده از عناوین جعلی|دفتر حقوقی موکل

کلاهبرداری کامپیوتری چیست؟|دفتر حقوقی موکل

ارتکاب چه جرایمی مجازات تعزیر را به دنبال دارد؟ |دفتر حقوقی موکل

دستگیری یک کلاهبردار با ادعای اعمال نفوذ در دستگاه قضایی |دفتر حقوقی موکل

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید