علائم تجاری

عرضه‌کنندگان مسئول صحت و سلامت کالا و خدمات هستند| دفتر حقوقی موکل

(96/07/16) هر عرضه کننده، مسئول صحت و سلامت کالا و خدمات است و عرضه کنندگان نیز باید اطلاعات کامل کالا نظیر نوع، کیفیت و کمیت را به مردم اطلاع رسانی کنند.
برای نخستین بار به منظور حمایت از حقوق مصرف کنندگان در تاریخ ۱۵ مهر سال ۱۳۸۸ مجلس شورای اسلامی در اقدامی اساسی «قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان را تصویب کرد.

 

بر اساس ماده ۹ این قانون، در هر شهرستان با حضور و رأی مردم، هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان شهرستان انتخاب و از بین آنها هیات مدیره انجمن های استانی و ملی برای یک دوره چهار ساله انتخاب می شوند.
مطابق ماده ۶ قانون مذکور، تمامی دستگاه های دولتی، عمومی، اجرایی و بخش خصوصی مکلفند خدمات رسانی خود را به صورت شفاف به مردم اطلاع رسانی و انجمن های حمایت از حقوق مصرف کنندگان هر شهرستان باید بر آن نظارت کنند.
تمام مردم، مصرف کننده کالا و خدمات هستند، بنابراین حقوق مصرف کننده هر نوع کالای مصرفی یا سرمایه ای نظیر مواد غذایی، آشامیدنی و بهداشتی، لوازم خانگی، خودرو و هرنوع خدمات نظیر خدمات اداری، درمانی، فنی و آموزشی باید از سوی عرضه کننده کالا و خدمات رعایت شود؛ از جمله حقوق مصرف کننده می توان به قیمت، کیفیت مناسب و سلامت کالا و خدمات اشاره کرد.
انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان، یک انجمن مطالبه گرانه از تمامی مسئولان دولتی، اجرایی، عمومی - غیر دولتی و عرضه کنندگان کالا و خدمات برای رعایت حقوق مصرف کنندگان است. از نظر قانون حمایت از حقوق مصر ف کنندگلن، عرضه کننده کالا شامل تولیدکننده، واردکننده، توزیع کننده، خرده فروش و عرضه کننده خدمات اعم از بخش دولتی و خصوصی است (ماده ۱ قانون)
مطابق ماده ۲ این قانون، هر عرضه کننده، مسئول صحت و سلامت کالا و خدمات است و همچنین بر اساس ماده ۳، عرضه کنندگان باید اطلاعات کامل کالا نظیر نوع، کیفیت و کمیت را به مردم اطلاع رسانی کنند. انجمن ها مکلفند عملکرد دستگاه ها درباره رعایت حقوق مصرف کنندگان را نیز پس از بررسی و ارزیابی به اطلاع مردم برسانند. در حقیقت، انجمن ها از حیث اختیارات همانند شوراهای حل اختلاف و از حیث تشکیلات همانند شوراهای شهر، استان و شورای عالی استان ها هستند.
پرسشی که در اینجا مطرح می شود، این است که با وجود قانون حمایت از حقوق مصرف کنندکان و تشکیل انجمن ها، تا چه حد حقوق مصرف کنندگان کالا و خدمات رعایت می شود؟ به عبارت دیگر تا چه میزان مردم از قیمت، کیفیت و سلامت کالا و خدمات اطلاع و رضایت دارند؟ در ادامه، برای آگاهی مصرف کنندگان به مواردی از نقض حقوق آنها اشاره می کنیم.
شکایات مردم از خدمات اداری و دستگاه های اجرایی دولتی و عمومی، حجم انبوهی از پرونده های دیوان عدالت اداری را تشکیل می دهند. در برخی مواد غذایی مانند آبمیوه ها، اطلاعات روی بطری با محتوای آن مطابقت ندارد و موجب فریب و گمراهی مصرف کننده است، برای نمونه نوشته می شود آبلیموی صد در صد طبیعی؛ در حالی که بطری آبمیوه حاوی آب ترش شیمیایی بوده و این در حالی است که بازرسان سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، در کارخانه تولیدکننده به عنوان مسئول فنی حضور دارند. در بسیاری از کالا ها از جمله محصولات سلولزی مانند دستمال کاغذی، پوشک و مواد شوینده، قیمت های درج شده بر روی محصول، غیرواقعی و گاهی چند برابر قیمت واقعی آن است؛ مثلا قیمت دستمال کاغذی برای مصرف کننده، ۲ هزار تومان درج می شود؛ در حالی که قیمت واقعی آن ۸۰۰ تومان بوده و این در حالی است که سود هر تولیدکننده، عمده فروشی و خرده فروشی برای هرکالا از سوی هیات عالی نظارت تصویب شده و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، مسئول نظارت بر قیمت ها است. این موضوع در حالی است که بر اساس برخی تصمیمات، به جای تکلیف کردن به تولیدکنندگان به درج قیمت واقعی، درصدد حذف قیمت ها و پاک کردن صورت مساله هستند؛ موضوعی که به علت مخالفت های مردم و انجمن ها فعلاً متوقف شده است.

منبع

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید