علائم تجاری

پیشگیری از بزهکاری با اجرای «طرح نماد» در مدارس|دفتر حقوقی موکل

(96/6/29) تاکید بر بحث آموزش و اصلاح زیرساخت ها از پایه آموزشی مدارس به منظور کاهش آسیب های اجتماعی و اصلاح برخی ناهنجاری ها با اجرای طرح سند مراقبت اجتماعی از دانش آموزان موسوم به «نماد از سوی معاونت های پیشگیری استان ها وارد عرصه عملیاتی شد.  «نماد مخفف «نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان است.

 

دفتر حقوقی موکل، ارائه دهنده خدمات حقوقی، وکالت کلیه امور حقوقی توسط وکیل پایه یک دادگستری

 

در چند روز اخیر روسای دادگستری و معاونان پیشگیری از وقوع جرم برخی استان ها از اجرایی شدن طرح نماد در مدارس چند استان کشور خبر دادند. این طرح که با همکاری دادگستری و آموزش و پرورش به سرانجام رسیده، اکنون با اجرای پایلوت آن در چند استان قرار است مورد آزمون و خطای نهایی قرار گرفته و در نهایت با اصلاح اشکالات احتمالی، در مدارس سراسر کشور به اجرا درآید.  استان البرز یکی از همین استان ها بود که رییس دادگستری آن در ابتدای هفته جاری در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم، آغاز اجرای آن را در مدارس این استان اعلام کرد و در توضیح کیفیت طرح نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان گفت: این طرح یکی از طرح های قابل تحسین است که به صورت پایلوت در چند استان کشور اجرایی می شود و استان البرز توانست با همکاری دادگستری و آموزش و پرورش استان، نخستین استانی در کشور باشد که این طرح را اجرایی می کند.  وی افزود: این طرح زودبازده نیست و آثار خود را در سال های بعد آشکار خواهد کرد چرا که در اجرای طرح های پیشگیرانه نباید انتظار داشت نتایج آن سریع خود را بروز دهد؛ قطعا اگر فرهنگ قانونمداری از همان سنین پایین به کودکان به ویژه کودکان ریسک پذیر آموزش داده شود از بسیاری از بزه ها در جامعه پیشگیری می شود. رییس کل دادگستری استان البرز بر لزوم حساسیت در نحوه انجام این طرح تاکید کرد و گفت: انتظار این است که آموزش و پرورش ارزیابی مستمر بر اجرای این طرح داشته باشد تا از انحرافات احتمالی جلوگیری و کاستی ها در همان مرحله ابتدایی برطرف شود.

 

   ۶ مدرسه در البرز تحت پوشش طرح نماد  هستند

نماینده اداره کل آموزش و پرورش استان البرز نیز در همین خصوص، کیفیت اجرای طرح نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان در استان را خوب ارزیابی کرد و گفت: این طرح با وجود اینکه باید با مشارکت ۹ دستگاه اجرایی انجام شود اما تاکنون در اجرای آن دادگستری همکاری داشته و دستگاه های دیگر همکاری لازم را نداشته اند. وی افزود: این طرح که با حمایت مالی بنیاد برکت عملیاتی می شود اکنون در شهرستان های کرج و نظرآباد در حال اجرا است و مجموعا ۶ مدرسه تحت پوشش طرح هستند.

 

   اجرای طرح نماد به منظور توجه به رشد و تکامل یکپارچه دانش آموزان
عده ای از مسئولان هم معتقدند که طرح نماد در راستای تحقق پیشگیری های رشدمدار گام برمی دارد. به عنوان مثال، سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد گفت: استقرار نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان با هدف استفاده حداکثری از توان و ظرفیت علمی، خدمتی، حمایتی، اجرایی، نظارتی و تأمینی دستگاه های مختلف شکل گرفته است و پیشگیری های رشدمدار را محقق می کند. علی شریعت پناه در جلسه اخیر شورای پیشگیری از وقوع جرم استان یزد، افزود: این طرح به منظور تحقق پیشگیری های رشدمدار و توجه به رشد و تکامل یکپارچه دانش آموزان تهیه و تنظیم و به امضای عالی ترین مقام دستگاه های نقش پرداز رسیده و هدف و وظایف هر یک از دستگاه ها نیز تبیین و تشریح شده است. وی بر ضرورت استقرار برنامه ای در کمک به والدین در تربیت فرزند و منتج به برخورداری از نسل سالم، مثبت و خودکنترل در جامعه تأکید و اظهار کرد: با تاکیدات مقام معظم رهبری از سال ۹۰، ائتلافی با حضور ۹ دستگاه دست اندرکار در این زمینه تشکیل و مقدمات تدوین پروژه ملی نماد کلید در کشور خورد. شریعت پناه، وزارت آموزش و پرورش، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و سازمان بهزیستی را به عنوان دستگاه های دارای نقش در تدوین و اجرای طرح نماد یاد کرد و گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره)، نیروی انتظامی، وزارت تعاون رفاه و امور اجتماعی و همچنین بنیاد برکت از دیگر دستگاه های دارای نقش در این طرح هستند. وی توانمندسازی و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان با رویکرد اجتماع محور را از سیاست های نظام جمهوری اسلامی ذکر کرد و یادآور شد: دولت های مختلف نیز همواره تلاش کرده اند تا در این زمینه اقدامات اجرایی مؤثری را از طریق همکاری های بین بخشی و مشارکت جوامع محلی به مرحله عمل درآورند، اما به نظر می رسد طرح حاضر کامل ترین تلاش در جهت تحقق اهداف یاد شده است. سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد، استقرار نظام جامع مراقبت اجتماعی برای دانش آموزان (مدرسه محور، خانواده محور، محله محور) از طریق مشارکت بین بخشی مبتنی بر مدل بومی و سبک زندگی اسلامی – ایرانی را از اهداف اختصاصی این طرح دانست و بیان کرد: گسترش آموزش های رشدمدار در زمینه پیشگیری از رفتار های پرخطر، آسیب های اجتماعی و بزهکاری، ایجاد نظام شناسایی دانش آموزان آسیب پذیر و آسیب دیده از طریق چک لیست های علمی و طراحی و توسعه مداخلات موثر حمایتی و توانمندسازی برای دانش آموزان نیز از دیگر اهداف اختصاصی است که این طرح دنبال می کند. وی تصریح کرد: از استقرار نظام ارجاع مناسب ارایه خدمات و حمایت ها به دانش آموزان، ظرفیت سازی جهت افزایش عوامل محافظت کننده و کاهش عوامل مخاطره آمیز دانش آموزان در مدرسه، خانواده و محله و نیز هم افزایی منابع و برنامه های دستگاه ها و نهاد ها و بسیج ظرفیت مشارکت مردمی و خیریه برای نظام مراقبت های اجتماعی به عنوان دیگر اهداف اختصاصی این طرح یاد می شود. شریعت پناه، نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان برای حرکت سازمان یافته به سوی کنترل و کاهش جرایم را بر دو محور اصلی معرفی کرد و گفت: محور اول بر آموزش های ارتقایی و پیشگیرانه استوار است و محور دوم بر مداخلات حمایتی – مراقبتی تأکید دارد. وی با اشاره به اینکه این طرح یک طرح علمی، آکادمیک و مترقی است، اظهار کرد: ۴ سال روی طراحی و تدوین این طرح کارشده است و تمام فاز های اجرایی، تعهدات و وظایف دستگاه ها و کارگروه ها به صورت دقیق تعریف شده است و امروز تنها همت اجرا را می طلبد.

 

   حمایت های روانی از دانش آموزان در برابر رفتارهای پرخطر در مدارس

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در همین زمینه به یکی از اهداف اجرای طرح نماد اشاره کرد و گفت: این طرح با هدف پیشگیری از آسیب های اجتماعی و حمایت های روانی از دانش آموزان در برابر رفتارهای پرخطر در مدارس کهگیلویه و بویراحمد اجرا می شود. گشتاسبی با اشاره به اینکه غربال گری، توانمندسازی و پیشگیری از رفتارهای پرخطر در بین دانش آموزان از جمله اهداف کلی این طرح است افزود: آیین نامه اجرایی نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان در این خصوص تهیه شده است. وی گفت: مهارت های خودکنترلی، تصمیم گیری، یادگیری های عاطفی و مهارت های تحصیلی،مشارکت، مدیریت رفتاری، سواد رسانه ای و مشارکت جمعی از جمله محتواهای آموزشی این طرح است.

 

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید