علائم تجاری

ثبت 1985 عنوان مجرمانه در کشور |دفتر حقوقی موکل

(96/6/28) سرپرست اداره‌کل امور مجلس وزارت دادگستری از ثبت یک‌هزار و 985 عنوان مجرمانه در کشور خبر داد.

 
محمدعلی اسفنانی در گفت‌وگو با صدا‌و‌سیما، افزود: براساس آخرین آمار کارشناسان امورقضایی در حال حاضر 1985 عنوان مجرمانه در کشورمان ثبت شده که این تعداد در هیچ کشور دیگر دنیا وجود ندارد.
وی در تعریف جرم براساس قانون مجازات اسلامی، گفت: در تعریفی که قانون از جرم آمده هر عملی که برای آن مجازات تعیین شده باشد، جرم تلقی می‌شود و در حال حاضر نیز این جرایم 1985 گانه دارای مجازات است .
سرپرست امورمجلس وزارت دادگستری، ادامه داد: براساس قانون مجازات اسلامی، برخی جرایم سبک و برخی نیز سنگین تلقی می‌شوند که در تقسیم‌بندی‌ها اعمال مجرمانه وصف شخصی یا عمومی دارد که اگر جنبه عمومی پیدا کند جزو جرایم غیر قابل گذشت است .
وی افزود: جرایمی همچون توهین، افتراء و ایراد ضرب در زمره جرایم سبک هستند که در قانون مجازات اسلامی برای توهین مجازات شلاق یا جزای نقدی درنظرگرفته شده، اما در جرایم سنگینی همچون قتل، قاچاق موادمخدر و کلاهبرداری مجازات‌های اعدام، قصاص و حبس‌های طولانی مدت تعیین شده است.
اسفنانی در پاسخ به این پرسش که برای کاهش عناوین مجرمانه چه باید کرد، افزود: باید با تصویب قانون در برخی اعمال، عنوان مجرمانه حذف و  تبدیل به تخلف شود؛ به طور مثال زمانی در کشور ما استفاده از دستگاه ویدیو عنوان مجرمانه داشت و اکنون حذف شده است، بنابراین باید در جرم‌انگاری برخی اعمال بازنگری شود .
وی در ادامه با اشاره به لایحه قضازدایی به عنوان لایحه‌ای برای کاهش عناوین‌مجرمانه، گفت: این لایحه در دوره مجلس نهم به کمیسیون قضایی آمد که متاسفانه هنوز در کمیسیون به آن رسیدگی نشده و اگر این لایحه تصویب شود امکان کاهش عناوین مجرمانه وجود دارد.

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید