علائم تجاری

اجرای طرح پابند الکترونیکی|دفتر حقوقی موکل

(96/6/16) قانون آیین‌دادرسی کیفری در حالی بر استفاده از سامانه‌های نظارتی الکترونیک برای کنترل زندانیان در خارج از محیط زندان تاکید دارد که اجرای دقیق این طرح، می‌تواند نقش مهمی در کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و کمک به فعالیت سازنده برخی محکومان در خارج از محیط زندان داشته باشد.  اجرای طرح پابند الکترونیکی به ویژه برای محکومان مالی و مجرمان جرایم خرد یکی از راهکارهایی است که اجرای آن در سراسر کشور می‌تواند نه تنها در بودجه صرفه‌جویی کند بلکه نسبت به ارایه خدمات بیشتر و بهتر به زندانیان تاثیرگذار است.

 

دفتر حقوقی موکل، ارائه دهنده خدمات حقوقی، وکالت کلیه امور حقوقی توسط وکیل پایه یک دادگستری

کاهش یک پنجم زندانیان با پابند الکترونیکی


بر این اساس رییس کل دادگستری استان تهران درباره مزایای استفاده از پابند الکترونیکی می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود در آینده با توسعه این سامانه یک پنجم از جمعیت زندانیان را کاهش دهیم و زندانیان را در خارج از زندان‌ تحت نظارت سامانه‌ها قرار دهیم.
غلامحسین اسماعیلی اظهار می‌کند: در مجموعه قضایی کشور سال‌هاست برای استفاده از سامانه‌های الکترونیکی در فرآیند رسیدگی و اجرای حکم تلاش می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: هدف ما در استفاده از سامانه‌های الکترونیکی این است که در برخی جرایم سبک‌تر فردی که به هر دلیل خطایی از او سر زده از خانواده، آسیب‌های مختلفی برای فرد، خانواده و جامعه دارد و اگر تحت کنترل سامانه‌های الکترونیکی قرار گیرد ضمن جلوگیری از خطای مجدد، می‌توانند به زندگی خود ادامه دهند.
رییس کل دادگستری استان تهران تصریح می‌کند: پیش‌بینی می‌شود در آینده با توسعه این سامانه، یک پنجم از جمعیت زندانیان را کاهش و زندانیان را در خارج از زندان ‌ تحت نظارت سامانه‌ها قرار دهیم.
اسماعیلی ادامه می‌دهد: در سازمان زندان‌ها سعی کردیم از تجارب موجود در سایر کشورها در ارتباط با پابندهای الکترونیک استفاده کنیم و قراردادهایی نیز بسته شد و نمونه‌هایی از این پابندها را وارد کشور کردیم‌‌.
  نظارت ‌بر زندانیان ‌

رییس‌کل دادگستری استان یزد از اجرای طرح پابند الکترونیک در استان خبر می‌دهد و در این زمینه می‌گوید: اجرای این طرح ضمن اعمال نظارت الکترونیک کم‌هزینه بر مددجویان جرایم خُرد با کاهش مددجویان در زندان‌ها، نظارت و مراقبت بیشتر و اجرای بهتر برنامه‌های تربیتی زندان برای مددجویان جرایم سنگین‌تر در زندان را فراهم می‌کند.
‌ محمدرضا حبیبی ‌ خاطرنشان می‌کند: با کاهش جمعیت کیفری، زندان‌ها خلوت و با اجرای کامل طرح‌ها و برنامه‌های فرهنگی، تربیتی و اعتقادی، نقش ندامتگاهی زندان احیا‌ می‌شود.
وی بیان می‌کند: اجرای طرح پابند الکترونیک ضمن اعمال نظارت الکترونیک کم‌هزینه بر مددجویان جرایم خُرد با کاهش مددجویان در زندان‌ها، نظارت و مراقبت بیشتر و اجرای بهتر برنامه‌های تربیتی زندان برای مددجویان جرایم سنگین‌تر در زندان را فراهم می‌کند.
رییس کل دادگستری یزد با اشاره به نظارت دقیق بر مددجویانی که از پابند الکترونیک استفاده می‌کنند، اظهار می‌کند: تکنولوژی این پابند‌ها از دقت بسیار خوبی برخوردار است و با تعریف محدوده خاص، مددجویان نباید از محدوده مشخص‌شده قانونی خارج شوند.
این مقام قضایی در ادامه تأکید می‌کند: با اجرای این طرح ضمن جلوگیری از تراکم جمعیت در زندان‌ها می‌توان طرح طبقه‌بندی مجرمان سبک از مجرمان خطرناک زندان را اجرا و از عواقب سوء بعدی آن پیشگیری کرد.
وی بر استفاده از تکنولوژی‌های روز ‌ برای تحقق اهداف تأمینی و تربیتی تأکید می‌کند و می‌گوید: حضور مددجویان جرایم خُرد و اتفاقی در زندان در کنار زندانیان حرفه‌ای، مفاسد بسیاری دارد، ضمن اینکه خانواده این زندانیان نیز با حصر در زندان مددجو در معرض آسیب قرار می‌گیرند که ‌ این موضوعات با استفاده از پابند الکترونیک قابل رفع است.


  کاهش زندانیان


‌ معاون آمار و انفورماتیک دادگستری کل استان کرمان از اجرای طرح پابند الکترونیکی ویژه زندانیان در کرمان خبر می‌دهد و می‌گوید: اجرای این طرح در آینده نزدیک، می‌تواند تا یک پنجم جمعیت زندان‌ها را کاهش دهد. ‌ حمید خالقی ‌می‌افزاید: در حال حاضر 30 درصد ابلاغ‌های دادگستری این استان به صورت الکترونیک انجام می‌شود. وی بیان می‌کند: تعداد کل ابلاغیه‌های صادره در فروردین سال جاری 61 هزار و 221 فقره بوده که از این تعداد 18 هزار و 622 فقره به صورت الکترونیک ابلاغ شده است.
وی با اشاره به مزایای متعدد استفاده از سامانه ابلاغ الکترونیک ‌تاکید می‌کند: ضرورت دارد توجه و اهتمام بیشتری به بحث ابلاغ الکترونیک در استان شود.
این مقام قضایی با بیان اینکه دادگستری مرکز استان به شبکه دولت متصل است، تصریح می‌کند: به‌زودی تمامی مکاتبات اداری در سراسر حوزه‌های قضایی با سایر ادارات دولتی به صورت مکانیزه و از طریق شبکه دولت انجام می‌شود.

جایگزین مناسب زندان


مدیرکل زندان‌های فارس نیز در این خصوص می‌گوید: در برنامه ششم توسعه دستبند و پابند الکترونیک پیش‌بینی شده که جایگزین زندان می‌شود در استان‌های اصفهان و تهران راه‌اندازی شده است.
حشمت الله حیات‌الغیب با اشاره به اشتغال زندانی‌ها، اظهار می‌کند: با توجه به پیگیری‌های انجام شده هر ماه جلساتی برای کاهش جمعیت کیفری داریم که باید زندان آخرین راه حل باشد و در سال جاری در مقایسه با سال گذشته ۱۰ درصد کاهش جمعیت کیفری داشتیم.

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید