علائم تجاری

مجازات‌های سنگین در انتظار دارندگان سلاح‌های غیرمجاز|دفتر حقوقی موکل

(96/03/19)هنوز هم در برخی شهرها رسم بر این است تا هنگام عروسی یا عزاداری با شلیک گلوله شادی یا ناراحتی خود را ابراز می‌کنند؛ اقدامات هنجارشکنانه‌ای که به‌کشته یا زخمی‌شدن هموطنان زیادی در این مراسم‌ها منجر شده است.

 

 
 

وقوع جرح عمدی یا قتل شهروندان در اثر سهل‌انگاری در تیراندازی‌های مراسم‌های عروسی و عزا از یکسو و نزاع‌های مسلحانه قومی و قبیله‌ای از سوی دیگر باعث شده تا ضرورت جمع‌آوری سلاح‌های غیرمجاز بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. این در حالی است که مطابق با قانون، حمل و نگهداری سلاح گرم بدون مجوز قانونی، جرم محسوب شده و مجازات سنگینی در پی دارد.   بروز ناامنی با وجود سلاح‌های غیرمجاز


رییس کل دادگستری سیستان و بلوچستان می گوید: نگهداری و وجود سلاح‌های غیرمجاز در دست مردم زمینه را برای ناامنی و بروز حوادث و رخدادهای ناگوار فراهم می‌کند.
ابراهیم حمیدی اظهار می‌کند: افرادی که سلاح در اختیار دارند، چه سلاح جنگی و چه سلاح شکاری، باید آن را به صورت خود معرف به‌مراجع قضایی، انتظامی و امنیتی تحویل دهند.
وی در زمینه تبعات اجتماعی حمل و نگهداری سلاح‌ نیز بیان می‌کند: وجود سلاح در دست مردم، تبعات اجتماعی ناگواری به‌دنبال دارد به‌طوری که اگر در اختیار جوانان قرار گیرد منجر به تشویش احساسات آنها شده و ممکن است هنگام خشم، ناراحتی و اختلاف از آن استفاده نادرست کنند.
 این مسئول بیان می‌کند: ‌ قتل‌های عمدی که در سیستان و بلوچستان رخ می‌دهد به دلیل وجود سلاح در دست افراد است که در اختلافات مورد استفاده قرار می‌گیرد.
حجت الاسلام حمیدی با تایید اینکه ریشه بسیاری از قتل‌ها در‌اختلافات طایفه‌ای در دسترس بودن سلاح است و افراد در درگیری‌ها و اختلافات به عنوان یک ابزار قدرت از آن استفاده می‌کنند، می‌گوید: بهترین راهکار برای مقابله با این معضل فردی، خانوادگی و اجتماعی استفاده از ظرفیت معتمدان، سران طوایف و ریش‌سفیدان است تا جوانان و اعضای قبیله و طایفه خود را توجیه کنند که اگر سلاح جنگی و شکاری در اختیار دارند به مراجع قانونی تحویل یا هنگام اختلاف و درگیری به‌مراجع قضایی مراجعه و به فکر انتقامگیری شخصی نباشند.
رییس کل دادگستری سیستان و بلوچستان خاطرنشان می‌کند: تحویل سلاح به صورت خود معرف ‌زمینه‌ساز تخفیف مجازات در دادگاه‌ها و دادسراهای سیستان و بلوچستان خواهد شد و می‌تواند در صدور قرار تامین نیز به افراد کمک کند.
این مسئول ادامه می‌دهد: چنانچه مراجع قضایی و انتظامی هر فردی را همراه سلاح دستگیر یا در منزل افراد سلاح جنگی یا شکاری کشف کنند، ‌ به طور قانونی و بدون اغماض با آنها برخورد خواهند کرد و دیگر از تخفیف مجازات خبری نخواهد بود.
 


  آدم ربایی با سلاح‌های غیرمجاز


‌ رییس دادگستری شهرستان جیرفت با بیان اینکه وجود سلاح‌های غیرمجاز در سطح شهرستان جیرفت مهم‌ترین شاخصه ناامنی است، بیان می‌کند: باید در زمینه کشف و جمع‌آوری سلاح‌های غیرمجاز اقدامات جدی و موثری انجام شود.
احمد علی انجم‌روز ‌منشا اصلی بروز بسیاری از جرایم از قبیل سرقت‌های مسلحانه یا آدم‌ربایی را وجود سلاح‌های غیر مجاز در بین مردم می‌داند.
رییس دادگستری شهرستان جیرفت تصریح می‌کند: باید در زمینه کشف و جمع‌آوری سلاح‌های غیرمجاز اقدامات جدی و موثری انجام شود. انجم‌روز با بیان اینکه بروز رخدادهای نا امنی سازمان یافته و پیچیده نیست، بیان می‌کند: جمع‌آوری سلاح‌های غیرمجاز سبب افزایش ضریب امنیت شهرستان‌های جنوبی می‌شود.
وی اوضاع امنیتی شهرستان را مطلوب ارزیابی می‌کند و می‌گوید: بستری برای همه فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مهیا است.

  مجازات حبس برای دارندگان سلاح های غیر مجاز


‌ دادستان عمومی وانقلاب کرمان بیان می‌کند: قانون‌گذار مجازات‌های سنگینی از قبیل حبس برای افرادی که اقدام به نگهداری و حمل سلاح می‌کنند در نظر گرفته است.
دادخدا سالاری در خصوص علل و عوامل بروز حوادث هولناکی همچون حادثه تلخ روستای جهان آباد فهرج، می‌گوید: در بعضی از موارد افراد بر خشم و عملکرد خود کنترل لازم را ندارند و متناسب با موضوع اتفاق افتاده، تصمیم عاقلانه‌ای اتخاذ نمی‌کنند و به سمت واکنش‌های خشم آلود می‌روند.
وی تاکید می‌کند: افراد باید بر احساسات و عملکرد خود مدیریت بیشتری داشته باشند تا ‌ شاهد حوادث تلخی از این قبیل نباشیم.
دادستان کرمان می‌افزاید: باید فرهنگ نگهداری و حمل سلاح که در بعضی از نقاط به عنوان یک ارزش و نشانه قدرت محسوب می‌شود در جامعه تغییر کند، زیرا که ممکن است همین سلاحی که برای قدرت و ارزش نگهداری می‌شود عاملی برای ناامنی و از هم پاشیدگی خانواده‌ها، قتل، ایراد جرح و ده‌ها جرم دیگر باشد.

  مردم سلاح غیرمجاز خود را تحویل دهند


‌ معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان خوزستان ‌ اظهار می‌کند‌: سلاح گرم و به ویژه اسلحه‌های جنگی و شکاری غیرمجاز که‌ به وفور در دست مردم قرار دارد، ابزاری برای ارتکاب جرایمی مانند سرقت و قتل است.
‌ حجت الاسلام و المسلمین عبدالحمید امانت بهبهانی‌ ‌خاطرنشان می‌کند: از آنجایی که این آمارها نگران‌کننده است، می‌طلبد تا اقدامات قضایی مؤثری در این خصوص صورت گیرد.
‌حجت الاسلام و المسلمین امانت بهبهانی افزود: ‌‌ در غیر این صورت نگهداری سلاح توسط آنان جرم تلقی شده و وفق مقررات قانونی با آنان اقدام قاطع به عمل می‌آید.
لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید