علائم تجاری

برخورد قانونی با دفن نامناسب زباله‌ها‌|دفتر حقوقی موکل

(96/6/20)  دفع نامناسب و غیربهداشتی زباله‌ها در حالی به یکی از معضلات مهم در شهرهای مختلف به خصوص شهرهای شمالی کشور تبدیل شده است؛ که در نتیجه بی‌توجهی مدیران شهری به این موضوع، دادستان‌های شهرستان‌ها برای حفظ حقوق عامه مجبور به مداخله در این موضوع شده و با راهکارهای قانونی و هشدارهای لازم، خواستار توجه برای رفع این مشکلات شده‌اند.

 
دفع غیراصولی زباله‌ها نه تنها خطر جدی برای محیط زیست محسوب می‌شود که تهدیدی بنیادین برای سلامتی انسان‌ها نیز به شمار می‌رود؛ از این‌رو، با کم‌کاری مدیران شهری، برای حل این معضل، دستگاه قضایی، وارد میدان شده، تا با ابزارهای قانونی، دستگاه‌های متولی مجبور به اجرای وظایف خود شوند.      دفع زباله از مشکلات اساسی محیط زیست اهر است
‌در این میان رییس دادگستری اهر، ‌ یکی از معضلات زیست محیطی شهرستان اهر به جای دفن، دفع زباله‌های تولیدی عنوان می‌کند و در این باره می‌گوید که زباله‌های تولیدی شهرستان به جای دفن، دفع می‌شود و ‌ این زباله‌ها یا سوزانده می‌شود که بوی آن مردم را اذیت می‌کند‌ یا شیرابه‌های آن به محیط بر می‌گردد.‌‌
 حجت الاسلام محمد علی نظری بیان می‌کند: ‌‌مغازه داران اطراف رودخانه چیچک چای داخل شهر اهر، زباله‌های خود را داخل این رودخانه می‌ریزند که باعث آلودگی‌های محیطی می‌شود و از ادارات دخیل در این امر انتظار داریم نسبت به ساماندهی این رودخانه اقدام کنند.
وی، همچنین با بیان اینکه در بعضی از نقاط شهر اهر فاضلاب شهری به صورت سنتی دفع می‌شود، تصریح می‌کند: از اداره آب و فاضلاب اهر انتظار داریم نسبت به دفع فاضلاب این مناطق به صورت صنعتی اقدام کند.
‌‌
   رسیدگی خارج از نوبت به پرونده‌های زیست محیطی
این در حالی است که دادستان عمومی و انقلاب اهر با اشاره به راهکارهای قضایی برای پیشگیری از آسیب‌های زیست محیطی، تصریح می‌کند: به پرونده‌های زیست محیطی در خارج از نوبت و در کمترین زمان رسیدگی می‌شود.
یعقوب شهبازپور، همچنین خواستار عملیاتی شدن مصوبات جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری اهر در حوزه محیط زیست از سوی ادارات دخیل در این موضوع می‌شود.

   شیرابه‌های آلوده
‌رییس‌کل دادگستری استان گیلان ‌با اشاره به روند نامطلوب دفن زباله در  سراوان و آسیب‌های زیست‌محیطی که از شیرابه زباله‌ها حاصل می‌شود را از معضلات اساسی استان عنوان می‌کند و می‌گوید: این مسئله علاوه بر تاثیری که بر زندگی مردم منطقه گذاشته است،  تهدیدی جدی برای منابع طبیعی، محیط ‌زیست و جنگل‌ها به شمار می‌رود.‌
احمد سیاوش پور با اشاره  به مقوله حفظ و نگهداری جنگل‌ها و منابع طبیعی و روند کاهش تعرضات و تصرفات به مناطق، تصریح می‌کند: هرچند اقدامات مناسبی در این زمینه صورت گرفته ‌اما برای رسیدن به نقطه مطلوب و ایده‌آل، نیازمند تلاش‌های مثمر ثمر  تمامی سازمان‌ها و نهاد‌های ذی‌ربط  هستیم. رییس شورای قضایی استان از مدیران و مسئولان استان خواست تدابیر لازم  را در تسریع هرچه بیشتر رفع مشکلات دفع زباله در منطقه سراوان  به‌کار گیرند و تصمیمات  علمی و کارشناسانه برای جلوگیری از آسیب‌های زیست‌محیطی  اتخاذ شود.
این مقام ارشد قضایی همچنین خاطرنشان می‌کند: دستگاه قضایی توسعه استان را با توجه به نظارت قانون از اولویت‌های خود می‌داند.
وی می‌افزاید: توسعه‌ یک‌ بعدی نیست تا آنجا که سلامت جامعه  به مخاطره بیفتد.    هشدار به مسئولان آمل
‌ رییس کل دادگستری استان مازندران بر لزوم رفع مشکل زباله در آمل و شهر‌های مجاور این شهرستان تاکید می‌کند و با بیان اینکه ‌مدیران ‌باید قدرت خود را در حل مشکل زباله آمل نشان دهند‌، می‌گوید: در حال حاضر دفن زباله در منطقه عمارت جاده هراز متوقف شده است.
‌ حجت الاسلام ‌محمدعلی تقوی فرد ‌ با اشاره به این مطلب که مشکل زباله آمل باید با همت، چاره‌اندیشی و حرکت برنامه‌ریزی شده مدیران همین شهرستان حل شود، ادامه می‌دهد: اگر در آمل برای حل این مشکل تلاش نشود ‌در سطح کلان نیز اتفاق مثبتی در این خصوص رخ نخواهد داد.
رییس شورای قضایی استان مازندران تصریح می‌کند: مدیرانی که توانایی حل مشکل در این خصوص را ندارند قبل از رفع مشکل زباله، وضعیت خودشان را روشن کرده و با صراحت به عدم توانایی خود اذعان داشته باشند.
حجت الاسلام ‌ تقوی فرد با تاکید بر لزوم ارایه برنامه اجرایی و تعیین زمان، موضع دستگاه قضایی استان در ورود به بحث زباله مازندران و مقابله با تخلفات در این خصوص را بسیار محکم و قاطع عنوان می‌کند و می‌گوید: تمام شهرستان‌های استان به فکر باشند و قبل از ورود دادگستری در راستای رفع مشکل زباله شهر خود اقدام کنند.‌
این مقام قضایی همچنین نقش فرماندار آمل را به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی شهرستان در خصوص حل این مشکل تاثیرگذار می‌داند و می‌افزاید: ‌مدیران اجرایی آمل باید همت داشته باشند تا این فاجعه انسانی و مشکل اجتماعی در شهرستان به طور کامل رفع شود، زیراکه حل مشکل زباله حق مردم آمل است.

لینک دین
تلگرام
اینستاگرام
الووکیل

ورود اعضا

برای دریافت خدمات حقوقی ثبت نام کنید